• fröken Inga

Lägger ni ihop era plånböcker efter bröllopet

Hur gör ni med ekonomin? Kommer ni att ha delad ekonomi och äktenskapsförord eller kör ni på delad ekonomi? Hur har ni tänkt med separata kostnader i framtiden och kostnader som eventuellt rör eventuella barn? osv osv

• Svar på tråden Lägger ni ihop era plånböcker efter bröllopet
  • anne på grönkulla

Ska lägga till att vi har en del egna sparanden också, men tog av bådas sådana, efter förmåga, till handpenningen när vi köpte lägenhet ihop häromåret (innan vi gifte oss). Då skrev vi dock en del papper om fördelningen av det, som vi nu rivit sen vi gifte oss. Äktenskapsförord har vi inte heller skrivit (efter att ha funderat igenom saken ordentligt dock).

Lite varningsflagg också till de tjejer som betalar löpande utgifter (mat o kläder) medan killen betalar hyran/lägenheten/stora investeringsinköp... Man riskerar stå barskrapad om man separerar om han har handlat allt som har ett mer bestående värde! Å andra sidan ska man inte betala för t ex ett boende man inte har formell del i - så se till att stå med på kontrakt/ägande! Och dela på det som kostar.

• Lena+Mattias=sant

Vi kommer aldrig lägga ihop våran ekonomi totalt men när vi blev sambo la vi ihop våran ekonomi delvis. Vi skaffade ett gemensamt konto och 60% av våra löner efter skatt går till det gemensamma kontot. nu går 10% extra till bröllop. Resterande pengar får vi göra vad vi vill med. Men en stor dela v dem kommer väl gå till CSN och sen kläder och sånt.

• Lena+Mattias=sant

viktualia: vore det inte lättare att sätta in pengar på ett konto efter den principen och betala därifrån. Ni kan ju sätta in med lite marginal och på så sätt jämna ut utgifterna över månaderna. Vi kör ungefär samma modell som er (jag betalar 40%) men det ett gemensamt koto (med betalservice) och ett gemensamt sparkonto.

• Lena+Mattias=sant

föken inga: kort sagt; jag rekomenderar kvasi-gemensam ekonomi. flytta en summa till ett gemensamt konto varje månad. summan bör vara relaterad till vad ni tjänar. pengarna ni har kvar får ni göra vad som helst med. Om vi ska vara könssterotypa så kommer det hindra er från att bråkja när han köper dyra teknikmojänger och du dyra kläder/skor.

•  Miss Cee

Vi kommer att ha samma ekonomi efter bröllopet som innan:

Vi har alltid haft osäkra och varierande inkomster, därför lägger vi alla pengar i en pott, betalar alla räkningar och delar sedan på det som blir över. Alla köp som inte är petitesser (typ under 100kr) diskuteras innan.

Vi äger halva boendet var, och skriver äfo på andra saker vi äger. Men vi vill leva på samma standard och båda gör vi ju så gott vi kan för att dra in pengar.

Hade vi haft pengar att "slösa bort" så hade vi nog gjort som nu, men avsatt lika mycket fickpengar till oss var varje månad, oavsett vem som tjänar vad.

•  Miss Cee

Just det:

I framtiden så kommer kostnader för barn etc också att tas direkt från den gemensamma potten, precis som en räkning.

Generellt tycker jag att om båda sliter och jobbar sitt bästa för att dra in pengar så vill jag inte bli straffad för att jag har ett lägre avlönat jobb än sambon eller vice versa.

• Zozo

Vi har helt gemenam ekonomi sedan vi flyttade ihop - gemensamt konto med tva visa-kort länkade, olika sparkonton etc gemensamma. Vi ägde inget när vi "gick in" i förhallandet och lägenheten köpte vi 50/50.

Han tjänar en bit mer än vad jag gör, i alla fall just nu, men vi har tänkt som sa att vi lever och gör sakr tillsammans, bada lägger 100% av de intjänade pengarna i potten och da är det VAR pott.. Ska nagon köpa byxor, grejer etc är det inga problem med det. Större summor diskuterar vi bara innan.

• Kirsto

Vi kommer att ha delvis gemensam ekonomi. Främst är det sambon som vill ha lite egna pengar för att kunna köpa onödiga prylar utan att ha dåligt samvete för att han gör av med mina pengar. *s*

Har sagt att det är helt ok att vi lägger lika mycket var till den gemensamma potten tills vidare. Men när vi får barn blir det däremot så att vi lägger lika mycket var på det egna slösa-kontot och resten av lönen på det gemensamma. (gick det att förstå?)

• bröllopsängeln

man behöver ju inte ha delad ekonomi bara för att man har ett äktenskapsförord.

vi ska ha gemensam ekonomi men äktenskapsförord för att skydda arvegods. Bankkontona behöver inget skydd för oss:) har nog inte en krona kvar på dem efter bröllopet ändå;)

• Lilla_Hemlig

Vi sätter in en lika stor summa pengar varje månad på ett gemensamt konto, de ska täcka hyra, alla räkningar samt mat. Resterande pengar har vi kvar på våra egna konton och de får vi göra vad vi vill med. Eftersom min sambo har ett ganska kostsamt fritidsintresse så är det detta som funkar bäst för oss.

Skulle vi i framtiden få barn, får vi då ta en gemensam titt på hur vi ska lägga upp ekonomin.

Svar på tråden Lägger ni ihop era plånböcker efter bröllopet