• 23/9 2006

Varför så dyrt bröllop?

Hej
    Har suttit och läst lite på BT om olika budgetar till bröllop.
    Många har/ska lägga ut allt mellan 50.000 till närmare 300.000
    min fråga är:
    Varför i hela friden så extremt dyra bröllop?
    Mitt och min killes bröllop går på 12.000 kr och vi är 36 st.
    Visst är det en stor dag som ska minnas för livet, men varför så dyrt?

• Svar på tråden Varför så dyrt bröllop?
  • Lenchen

Ja, jag tror delvis att det är sa att det som är dyrt för en person kanske inte är dyrt för en annan. För ett par som tjänar mycket pengar är ett bröllop pa 50 000 kanske inte sa mycket medan för ett par som inte tjänar sa mycket är 20 000 nagot de maste spara pa.¨

Men det viktiga är väl ända hur brudparet själva upplever sitt bröllop. Om man har ett dyrt bröllop bara för att glänsa, och skryta är det nagot fel tycker jag. Men sa lange kärleken är det centrala i bröllopet, vilket det väl är för de allra flesta, spelar det väl inte nagon som helst roll hur mycket det kostar?

Men om jag ska tala för mig själv sa var det nog som vissa här inne har skrivit. Vart bröllop blev relativt dyrt helt enkelt för att vi har rad och inte behöver spara eller ta lan. Vi valde att ha 4 rätter för att vi ville bjuda vara vänner och släktingar pa dessa fyra rätter. Vi hade ett band som spelade för att vi kände att det skulle vara kul, pa andra fester spelar vi cd, och vi ville göra nagot annorlunda. Visserligen lyfte bandet verkligen festen, men nog hade det blivit ett jättebra bröllop utan dem ocksa. Det hade helt klart räckt med tva rätter och tarta osv. Jag tror alltsa att vart bröllop hade blivit precis lika bra för halva priset. Men nu slapp vi sitta och tänka pa pengarna hela tiden. Men det jag minns mest är anda vara vanner, klänningen jag sydde själv och vigselcermonin som vi lagt ned mycket tid pa.

• bumble

Ja, 45´skulle vårt bröllop också gå på från början men landade på 120` hahha så kan det gå. Jag ska däremot inte klaga vi har fått pengar av våra föräldrar och lyckades oväntat få heltidsjobb båda två några dagar efter studiernas slut så bröllopet betalades ganska smärtfritt.

• kentfantast

Egentligen förstår jag inte varför detta debatteras. Vad jag förstår ligger vi i den övre nivån vad gäller bröllopsbudget. Det är inget utstuderat från vår sida och beror inte på att vi är stenrika (för det är vi sannerligen inte).

Vi råkar bo i en stad där det mesta är dyrt.
    Vi har för stressiga liv för att kunna göra allting själv, varpå vi lejde en restaurang för det besväret (däri ligger såklart den STORA kostnaden).
    Vi ville ha ett band som spelar och tycker att folk ska få betalt för sina jobb, därför betalar vi dem musikerlöner.
    Vi vill ha en bra fotograf som kan föreviga det vi lagt så mycket pengar på, och han som vi ville ha är rätt dyr, men vi sväljer det (det är det värt).

Det handlar inte om överdriven lyx på något sätt. Man råkar bara ha olika mycket tid och energi att lägga ner på sitt bröllop och för vår del ha det blivit på det här viset. Vi har valt och resonerat och valt bort, men lik förbannat hamnar vi inte under 6 siffror. Samtidigt känner vi att det är värt det, för vi vill inte göra om det och hoppas verkligen att vi kan bjuda de vi tycker mest om på en fest för livet.
    Det är vårt bröllop värt.

• Desperate2bewife

Vårt bröllop för 25 pers blir ganska dyrt, ca 36000 landar det på. Anledningen till priset är att vi kommer att ha middagen på restaurang, och de vet ju hur man tar betalt! Andra anledningen till att det kostar är att vi känner verkligen ingen som vi kan "utnyttja" till hår, smink, blommor, fräck bil eller annat. Då drar det iväg snabbt!

• Brud 2008

Jag har inget emot att lägga mindre pengar, det är inget mål i sig att bröllopet ska vara dyrt för att skryta eller så, men vi landar nog runt 100 000 ändå. I detta ingår då att vigselringen ska vara i platina och kostar runt 20000 utan att vara överdrivet flashig. När det gäller festen har vi valt att vara på ett slott, och det kostar naturligtvis. Jag resonerar så att detta är den enda fest i livet då man verkligen kan lyxa till det, och det handlar inte nödvändigtvis om pengar utan mer om känslan av att vara i en riktigt fin lokal. Själva hyran av slottet kostar bara 1000 kr, så den stora kostnaden är tex att man inte kan välja att själv ordna dryck, dyrt vin är inte viktigt för mig, men däremot lokalen och maten.
    Men jag resonerar som någon tidigare i inlägget, att varför ska man spara in om man inte vill, och kan lägga lite mer pengar. Inte för att vi för den sakens skull är rika, jag pluggar och min M2B är sjuksköterska, men vi börjar spara i god tid och lever på mindre än vad de flesta kanske gör. Bröllopet är viktigare för mig än mycket annat som andra lägger pengar på, vi har tex aldrig ägt en bil eller varit på en längre resa än till köpenhamn. Så allt handlar egentligen om att de flesta kanske prioriterar annorlunda...

• viktualia

TS - jag kan inte heller se att du blivit påhoppad.. folk har bara försökt svara på frågan...

Och svaret från min sida är: För att jag vill och har råd. Vi får det bröllop som känns "vi" och det råkar kosta 60 papp. Men från det till att känna prestationsångest för att andra lägger 3 gånger så mycket eller en tiondel... näe... min variant är min...

Tänk så här: Vi lägger ju olika pengar på allt här i världen! Vissa köper ett par jeans för 2500 kr, andra för 300... Vissa köper bilar för en miljon, andra för 20 000 - det är inte konstigare än att bröllopsbudgetar fungerar på samma sätt!

sköt om dig och ha ett underbart bröllop - oavsett budget!!!

• JojPe

Har nu läst hela tråden och jag som inte håller på att planera ett bröllop utan är på BT som bröllopsgäst har svårt att förstå varför inte alla kan få göra som de vill.
    Jag har ingen längtan efter ett dyrt bröllop ooch skulle hellre lägga 200 000kr på en bil än på bröllopet. :) Det har att göra med att jag inte vill ha en jättedyr ring som jag inte skulle våga använda i mitt yrkesliv, min familj skulle inte trivas i slottsmiljö mm mm Men om nån annan vill det så är det upp till dom.

TS frågar "Varför i hela friden så extremt dyra bröllop?" och sen känner hon sig påhoppad för att andra brudar förklarar varför de lagt mer pengar på sina bröllop. Deras svar är definitivt inte mer påhopp än din lite spetsiga fråga.

Kan inte alla hjälpa till och ge tips och råd om var och hur man kan spara pengar istället för att bry sig om hur mycket alla andra lägger på sina bröllop.

• Zozo

Ojoj.. här har det hänt saker sedan jag var inne sist..

Jag star ocksa lite fragande.. jag tycker inte nagon later arg här och om JAG lät arg ber jag om ursäkt för det var verkligen inte meningen att hoppa pa dig TS.. (och det trodde jag inte att jag gjorde men det som later rätt blir ibland fel i text..)

Jag maste säga att summan pa budgeten inte är det man strävar efter, utan själva bröllopet.. Vi ville ha det pa ett speciellt sätt och för att fa detta maste vi lägga en budget pa X. Vi kom fram till att vi KAN det, därför gör vi det.
    Man utgar liksom inte fran - jippie, nu ska jag spendera 200 000 pa en kväll eller vad det kan vara, utan fran det man vill uppna.
    Vi har 32 gäster i en vecka pa en estimerad budget pa 120 000 sek ungefär. Och da är det hyran av stâllet som drar nâstan hälften av summan. Ringarna tex kostar tillsammans 5 000, bukett och dekorationsblommor till bord etc 750, vi har inga tärnor med speciella kläder eller presenter till gästerna etc, vi har skippat tartan men satsar pa fin sittande middag fran catering med viner vi själva köpt hos odlarna samt ordentligt med champagne, vilket tillsammans gar pa ca 20 000 (inklusive service, dukar, bord etc)..
    Hade vi valt ett billigare ställe för en kväll hade vi klart kommit ner massor i pris! Men det vi verkligen ville var att spendera ett maximum av tid med de allra närmaste, som vi ser sällan eftersom de är spridda över hela världen. DET är var anledning att spendera en sadan budget.
    Som jag sade tidigare skulle jag aldrig spendera 2000 spänn pa ett par jeans, eller 200 000 pa en bil... Det handlar om prioriteringar och vad man har för pengar att röra sig med helt enkelt.
    Vi har finansierat vart bröllop helt själva eftesrom vi bor ihop sedan manga ar. Vi har helt enkelt rest mindre det här aret och tagit av en del besparingar vi hade.

• kentfantast

Brud 2008:

Jag håller med du...

• Desperate2bewife

Men det handlar ju om vad man nöjer sig med. Därmed inte sagt att det ena är sämre eller bättre än det andra, bara olika smak. Som tex det här med fotografering. Vissa nöjer sig med att låta en släkting med lite bättre kamera fota och tycker de fotona blir helt OK, medan andra som jag tex absolut vill ha toppkvalite på korten, därmed fotograf för några tusen. Det är ju skillnad på amatör o proffs, går ej att förneka, men alla väljer ju själv!

• Sanasol

Varför så billigt bröllop? Folk får väl lägga pengar på vad de vill, utan att bli ifrågasatta.

• NHstd

Vi skall verkligen inte ha något extremt dyrt bröllop utan ett trädgårdsbröllop med mat, dryck och dans, vi blir ca 60 personer. Om jag skall vara ärlig har jag inte summerat kostnaderna (ett medvetet val ) men om jag skall göra ett snabbt överslag hamnar vi nog på ca 35-40000.
    Skall vi bara se till själva festen kan vi räkna bort ringar (ca 15') och kläder (ca 6') Bröllopsresa har vi inte budgeterat utan det tar vi efteråt!

• Ettolrach

Bland de första saker jag bestämde mig för när maken och jag började planera bröllop: inga amatörer den här gången! När jag gifte mig första gången var det med mycket mindre budget. Vi lät vänner fota och jag blev inte riktigt nöjd. Lät arbetskamrat sminka och jag blev inte helt nöjd, särskilt när hon använde samma färger på tärnan (som har helt annan färgskala än jag). Sydde min egen klänning och var inte helt nöjd... Använde färdiga inbjudningskort och var inte helt nöjd...

E t c e t c Vi valde att använda proffs till allt utom mitt smink och hår men en ex-svägerska är utbildad makeup-artist på en riktig make-upskola så det blev som proffsgjort.

Inte tusan satt vi där och "nu ska vi slösa riktigt mycket". Vi bokade t e x om festvåingen för att få ned festens kostnad något. Vi valde en relativt billig bröllopsresa. Det drog ändå i väg. Mest för att vi v i l l e fira med fler än bara närmaste familjen.

Svaret på TS fråga kan se ut på många sätt. Ett sätt: alla har inte möjlighet att få saker fixade av familjen, alla har inte kontakter som gör att priset hålls nere. Det kan vara en orsak till att bröllopet blir dyrt.

Vi lever rätt sparsmakat i övrigt. Vi har ingen bil, ingen av oss röker, vi går sällan på krogen, vi har gamla men funktionella fast en smula slitna möbler, köper inte mängder av märkeskläder, har äldre modeller på TV och stereo, e t c
    e t c. Däremot gillar vi att gå på bättre restauranger och äta god mat och är rätt kräsna på vad vi dricker till. Så budgetmiddag som bröllopsfest var inte ett alternativ. Varför skulle vi inte unna våra gäster en god middag i vacker miljö nrä vi båda ville ha det så och var priveligierade nog att kunna få ha det så?

• Forever2006

Vårat bröllop är ett riktigt lågbudjetbröllop. Inte för att vi inte skulle ha råd med ett som fick kosta mer, men vi ska delvis göra det i hemlighet, det är borgligt, endast våra barn och två vänner kommer att delta. Klänningen började jag att sy på för 18 år sedan, min man har en snygg kostym han tänker ha på sig. Blombuketten gör jag själv, håret kommer jag och min dotter fixa på egen hand, Ringen har jag köpt hos Kaplans auktioner på nätet. Dottern är mycket duktig på att ta kort..så hon håller i den biten. Efter bröllopet bjuder vi på någonting enkelt gott ex smörgåstårta. Våra vänner kommer att troligen köra oss till viseln i sin fina bil. Summa?: tja vi landar väl någonstans på 4.500 kronor med allt......men ett minne för livet lär det bli ändå :)

• lolabe

För att svara på TS fråga: För att jag gillar lyx och extravagans!

• fröken Inga

Folk resonerar ju olika. För många tjejer är ett exkulsivt bröllop en dröm de haft sedan barndomen. Medan andra hellre vill lägga pengarna på ett års semester i Thailand.

Svar på tråden Varför så dyrt bröllop?