Jag har inget emot att lägga mindre pengar, det är inget mål i sig att bröllopet ska vara dyrt för att skryta eller så, men vi landar nog runt 100 000 ändå. I detta ingår då att vigselringen ska vara i platina och kostar runt 20000 utan att vara överdrivet flashig. När det gäller festen har vi valt att vara på ett slott, och det kostar naturligtvis. Jag resonerar så att detta är den enda fest i livet då man verkligen kan lyxa till det, och det handlar inte nödvändigtvis om pengar utan mer om känslan av att vara i en riktigt fin lokal. Själva hyran av slottet kostar bara 1000 kr, så den stora kostnaden är tex att man inte kan välja att själv ordna dryck, dyrt vin är inte viktigt för mig, men däremot lokalen och maten.
Men jag resonerar som någon tidigare i inlägget, att varför ska man spara in om man inte vill, och kan lägga lite mer pengar. Inte för att vi för den sakens skull är rika, jag pluggar och min M2B är sjuksköterska, men vi börjar spara i god tid och lever på mindre än vad de flesta kanske gör. Bröllopet är viktigare för mig än mycket annat som andra lägger pengar på, vi har tex aldrig ägt en bil eller varit på en längre resa än till köpenhamn. Så allt handlar egentligen om att de flesta kanske prioriterar annorlunda...