• 23/9 2006

Varför så dyrt bröllop?

Hej
    Har suttit och läst lite på BT om olika budgetar till bröllop.
    Många har/ska lägga ut allt mellan 50.000 till närmare 300.000
    min fråga är:
    Varför i hela friden så extremt dyra bröllop?
    Mitt och min killes bröllop går på 12.000 kr och vi är 36 st.
    Visst är det en stor dag som ska minnas för livet, men varför så dyrt?

• Svar på tråden Varför så dyrt bröllop?
  • Marsuinna

Ja, verkligen Hett ämne och jag bara känner att jag måste skriva jag också!

Vi har en anska usel ekonomi egentligen och har pratat om bröllop i ett par år men alltid sagt att vi inte har råd....

Jag har varit mammaledig i 2,5 år (mina barn är födda med 16 mån imellan) men har nu fått fast jobb (yippie) så nu sa vi: Nu slår vi slag i saken!!
    Vi lever på samma pengar som innan sparar resten och GIFTER OSS!!!

Sen försöker vi hitta en bra budget men vissa saker GÅR ju helt enkelt inte att köpa/fixa billigt! Som maten te x vi har ingen som vi känner som kan hjälpa oss laga de och jag hinner knappast själv med heltidjobb och två små. Så det måste ju kosta!
    När jag gjort en ungefärlig budget så slutar den på 45 000. Billigare än så vet jag inte hur jag ska komma! (fast dyrare skulle gå utan problem )

Det jag vill säga är att man kanske inte alltid väljer ett dyrt bröllop men man kanske inte har möjligheterna att få ner kostnaderna!

//M

• picachu

Ja, Ettolrach, för att man KAN är väl ett skäl god som någon! :)

• Ettolrach

Japp. Eller för att man är lat...

• picachu

Alltså jag kan ju förstå att ni högbudgetisar blir griniga när det här kommer på tal. För att det finns vissa som faktiskt ÄR avundsjuka och har en mästrande attityd mot er.

Men alla är inte avis. Tycker bara att det är kul för alla om de kan få det de vill ha!

*snäll*

• AndyM

Jag tror inte att pengar spelar någon som helst roll i hur bra eller minnesvärd en bröllopsdag blir. Tror att det handlar mer om kärlek, stämning omsorg om gästerna osv.

Vi hade inte tänkt lägga så mycket pengar på vårt bröllop men fick en smärre chock när vi insåg hur mycket allt som har med bröllop att göra kostar. Så trots att det inte var tanken från början valde vi ändå att satsa på de saker vi ville eftersom vi har den möjligheten. Dock är det säkerligen inte dessa saker som avgör hur lyckad vår bröllopsdag kommer att bli?

• Nickedockan

Det kanske har att göra med hur man ser på pengar, saker, hur man lever i vanliga fall, till vardags..... Varken jag eller min kille tycker att ny TV, flashigt kök, fin bil eller så, är så himla viktigt, vi är helt enkelt inte så brydda över såna saker! Så därför känns det som att vårat lite billigare bröllop passar oss, vi känner i oss hemma i det. På samma sätt tror jag att de som lägger mer pengar än vi tycker att det känns som "dem" och det är väl det som meningen antar jag!

• Ettolrach

Jag är lite avis. På de som har båda föräldrar i livet som kan hjälpa till. På de som är energiska och påhittiga nog att hitta kostnadssnälla men fina lösningar. På de som har snälla syskon som ställer upp.

Pengar är "bara" pengar men familj och vänner som vill hjälpa till är ovärderliga!

• Nickedockan

Visst är det underbart att ha familj och vänner som ställer upp med en massa, men som någon tidigare skrev, så blir dom ju inte enbart gäster, vilket kanske är lite synd på sätt och vis...

• usan

Vi valde mellan mikrolitet (bara vi), jättelitet (10 pers) och halvlitet (40 pers) och kom fram till att en sån dag ska firas ordentligt! Alltså blev det ett halvlitet bröllop som vi inte vill hålla igen på. En bygdegård kostar inte mer än 2000 kr men vi vill inte vara i en sliten bygdegård där det annars är scouter eller bingo, utan hyr en vacker lokal för fem gånger så mycket. Sen har vi fri bar, liveband och sånt som vi tycker är viktigt. Annars är vi inte ett dugg lyxiga eller snobbiga men nu vill vi fläska på lite.

För oss känns det värt. Ska det va så ska det va på nåt sätt.

• Wenjen

Jag ville inte se tillbaka på mitt bröllop och ångra att jag inte hade det bröllop jag alltid velat ha. Nu hade vi möjlighet att betala så mycket som det kostade och jag ångrar inte en krona. Visst hade vi kunnat lägga de pengarna på andra saker (ca 120.000) men vem säger att jag skulle ha blivit lyckligare för en långresa, dyra möbler, massa kläder osv?

Svar på tråden Varför så dyrt bröllop?