• 23/9 2006

Varför så dyrt bröllop?

Hej
    Har suttit och läst lite på BT om olika budgetar till bröllop.
    Många har/ska lägga ut allt mellan 50.000 till närmare 300.000
    min fråga är:
    Varför i hela friden så extremt dyra bröllop?
    Mitt och min killes bröllop går på 12.000 kr och vi är 36 st.
    Visst är det en stor dag som ska minnas för livet, men varför så dyrt?

• Svar på tråden Varför så dyrt bröllop?
  • Q och P

Håller me 23/9 2006, varför ska de vara sååå maffigt??

Jag vet att mina gäster uppskattar o bli bjudna o glada att jag är lycklig som har träffat en person som jag vill gifta mig me o uppskattar INTE dagen/oss mer för att vi har världens brakmidda, världens presenter.

Alla får göra som dom vill men vi lägger pengarna/kostar på oss RINGAR.

• Q och P

Afrodite_aug-07 haha faan va jag gillar ditt inlägg.

• picachu

Huvet på spiken, Afrodite_Aug-07 .

Hur mycket man spenderar hänger ihop med de värderingar man har. Jag skulle aldrig kunna ha värsta pretto-festen med pretto-mat; istället körde vi med grillat på en bygdegård. Vi fick bröllopet som var klippt och skuren för oss som vi är som personer; anspråkslösa, inte så nog, lite småsunkiga, haha :D. Kunde inte haft bättre bröllop! Och det hadlade inte om pengar, utan om att vi var sanna mot oss själva när vi gjorde den. Mamma tvingade på mig en vit klänning, den var fin så jag klagar inte, men när hon började tjata om slöjor och buketter sa jag ifrån.

Ingen är bättre eller sämre, mer eller mindre moralisk, kärleksfull whatever beroende på hur mycket man lägger ner.man vill bara ha en fest som man vill ha den.

Det är därför intressant att höra hur folk med andra värderingar tänker, inget annat. Utan att döma. Mest för att det är spännande att man är så olika. Jag tycker att ni högbudgetisar kan ibland bli lite väl defensiva ibland när frågan kommer på tal. Ni bara utgår från att folk klankar ner på er. Varför gör ni det? Är det en omvänd jantelag?

jag vill inte vara taskig, men ja, jag tycker att det är tråkigt att det ska bli bråk om såna grejjer.

varåen roar ju sig som de vill! :D

• jocelyn

Ok då försöker jag igen;

Vi VILL lägga pengar på restaurangmat och därmed slippa allt "gör-det-själv". Vill att maten ska vara god, lyxig och att vin etc ska ingå och därmed slippa alkohol-resor till typ tyskland.

vi VILL lägga mer pengar på fotograf eftersom vi sett bilder som är tagna både av proffs och amatörer och anser att proffsbilder håller högre kvalitet.

Vi VILL lägga pengar på våra kläder och hotellrum. Hotellrum för att ha en retreat innan, under och efter festen. Kläderna för att vi vill vara festliga och investera i något vacket vi kan använda fler gånger. Jag har tänkt färga in klänningen, han vill ha en kvalitetskostym som kan användas igen.

Så, duger motiveringen nu?

• picachu

Måste dock säga att jag anar vissa defensiva tendenser, fortfarande... :(

om man inte vill så slapp man...

• Afrodite_Aug-07

jocelyn

Klart den duger. Jag ville bara få mer focus på förklaringarna till varför istället till focus på rena pengar och summor.
    Jättebra anledningar. lika bra som någon annans.
    jag förstår att ni vill komma bort från att göra saker själva. Ni har en helt annan bild av hur ni vill ha er bild än hur vi vill ha våran. Kul att få ta del av hur ni tänker och resonerar.

•  Miss Cee

Jag kanske läser den här tråden otroligt bekvänt, men jag kan int se några arga eller otrevliga inlägg, utan bara en grupp människor som förklarar hur de tänker. Kanske har jag missat något?

TS frågade hur/varför ett bröllop kan bli så dyrt, och jag upplevde det som att jag och andra försökte svara. Har man en större plånbok så är det klart att man har mera pengar att lägga, inte konstigare än så.

Jag är inte en av dem med stor budget, vi kommer att lägga 30.000 på vårt och skarvar i alla hörn vi kan. Men jag har inga problem med att förstå vare sig det ena eller det andra.

Alla lägger väl vad de har råd med, och efter vad de föreställt sig.

• Nickedockan

Hett ämne!!

Visst får alla lägga vad dom vill på bröllop! Klart att det skulle vara både skönt och gott att ha råd med catrad mat, lyxig festvåning osv, men det har inte vi. Och vi vill gifta oss ändå! Vi vill ha stor fest, och det vi firar är faktiskt vår kärlek, om än med budget-alternativ så blir inte kärleken mindre, och jag tror inte heller att gästerna kommer att misstycka för att vi inte valt det dyraste!

• Ettolrach

Man måste ingenting. Man måste inte ha pampigt bröllop. Man måste inte ha lyxig tre-rätters middag. Man måste inte ha en påkostad klänning.

Men man kanske vill? Och då kostar det.

Sådana här frågor dyker upp då och då och jag kan inte hjälpa känslan av ett underförstått "ni är inte kloka som lägger ned stora pengar på en enda dag". Nej det kanske vi inte är men vem stör det så länge vi inte har rånat banken, svindlat släkten eller företaget eller snott syskonens arv för att få råd.

Vårt bröllop blev dyrt för att vi valde de alternativ vi ville ha utan att "snåla". Vi valde att slipa jobba alltför mycket själva. Vi är lata...

Svar på tråden Varför så dyrt bröllop?