• 23/9 2006

Varför så dyrt bröllop?

Hej
    Har suttit och läst lite på BT om olika budgetar till bröllop.
    Många har/ska lägga ut allt mellan 50.000 till närmare 300.000
    min fråga är:
    Varför i hela friden så extremt dyra bröllop?
    Mitt och min killes bröllop går på 12.000 kr och vi är 36 st.
    Visst är det en stor dag som ska minnas för livet, men varför så dyrt?

• Svar på tråden Varför så dyrt bröllop?
  • Tops

...forts: Det jag också skulle säga var att för oss är det viktigt att känna att vi inte slösar men ändå är generösa mot gästerna som vi så gärna vill ha där. Vad andra betalar kan vara intressant att höra men det spelar ju ingen större roll för oss.

• Miss_Melodie

Smaken är väl som baken. Och har man råd så varför inte då lägga så mycket man vill på sitt bröllop? Jag och min M2B har en budget på ca 30 000 kronor men jag förstår fast och sullt varför en del väljer att lägga mera pengar. Det är väl en smaksak och helt upp till var och en vad man gör med sina pengar.

• Ida-maria

Fasiken allt kostar pengar!Priserna är inte det samma som det var för några år sedan. Vi har kunnat sparar in på ganska mycket: min pappa lagar maten för 35 pers, bestman tar våra kort, 2 kompisar tar hand om musiken osv. Men vi har ändå lagt ut närmare 60,000 kr på allt annat och då har vi ett ganska litet bröllop! Borgligt bröllop med 35 gäster! Men allt kostar pengar! Det är lokalhyra,bröllopsresa,ringar,kläder till oss båda,inbjudningskort,brudbukett,håruppsättning för mig osv.Och det är runt 55,000kr!Eftersom det är så poppis att gifta sig nu höjer såklart alla butiker sina priser!Konkurrens ni vet. Och alla har vi olika idéer på hur man vill ha det på sitt bröllop! Alla är vi faktiskt olika! Så om ni har kunnat lägga 12,000kr på erat drömbröllop är det super!Bara ni är nöjda så. Men jag förstår inte varför man ska diskutera andras bröllop och bhur mycket man lägger på det?Är det ren avundsjuka eller?Alla känner vi ju till den "svenska avundsjukan"...

• Ida-maria

Ojdå..det ska vara 55,000-60,000 kr på vårt bröllop. Det blev lite hopp i meningarna!

• riikka

jag gifte mig den 8.juli och vårat bröllop inklusive allt! hamnade på ca.170 000 kronor... och varför? Festvåning 80 personer 1000 kronor /person = 80 000 kronor. Bröllopsresa till thailand två veckor för två personer 38 000 Kronor och sen är det inbjudningskort, frimärken, strumpor, underkläder, bukett, håruppsättning, sminkning, fotograf, gästbok.. yeah u name it ;)

• bumble

Jag har faktiskt lite svårt att förstå varför man försöker med budgetbröllop? Visst kan jag förstå dem som inte har råd det är en sak. Det är ju inte priset som bör styra denna kärleksdag utan att man vill gifta sig. Själv var jag ibörjan av vår bröllopsplanering emot ett dyrt bröllop jag förstod inte varför man ska slänga bort så mycket penngar på knapt 12 timmar men så efter tag insåg jag att jag höll på att göra ett rejält misstag när jag försökte applicera budgetalternativ på allt. Jag blev helt plötsligt allt mer säker på vad som kändes rätt för mig och det var absolut inte något budgetalternativ a la skolmatsal/hemgjortvarianten. Istället ville jag att mina gäster ska tycka att maten är fantastisk att platsen och vi snarare ger känsla av lyx än budget det är ju vår hittills största dag. Jag kommer aldrig få göra om det så varför ska jag snåla om jag inte behöver? Jag känner många som har tänkt "budget" och ångrat sig i efterhand för att de tyckte att det blev för enkelt. Så vill jag absolut inte känna. Jag är så nöjd med min dag och den kostade endel. Det känns så bra att jag inte valde att ta det enklare stället eller att göra maten själv. Min vän har inga fina bilder från sitt bröllop för att hon inte ville lägga pengar på en dyr fotograf mm tror du hon ångrar att hon tänkte budget nu i efterhand med mörka tråkiga bilder som enda minne från sitt bröllop? Jag har full förståelse för dem som inte har råd. Men jag kan verkligen inte förstå varför man väljer budgetbröllop när man har råd.

• jocelyn

Vi har 50K i budget för ca 30 gäster och det är vad det kostar liksom! Kuvertpriset är 1000 kr/gäst och så var det med det.

• Ettolrach

Jag behöver egentligen inte "försvara" mig men jag kan förklara en smula varför vårt bröllop gick på så mycket som det gjorde.

När jag gifte mig för fyra år sedan var det för andra gången. Skilsmässan från exet var delvis en rätt jobbig historia, att börja om vid 37 års ålder utan några särskilda medel är inte lätt - men det går. Jag ville bara flytta och få min egen bostad och komma i gång med mitt nya liv och valde att köpa en bostadsrätt i centrala Stockholm. Jag valde dessutom att i stort sett "gå iväg" med mina kläder och de få ägodelar jag haft innan jag gick in i det förhållandet.

Min f d initierade skilsmässan och jag tyckte det minst smärtsamma för mig var att börja om från början. Jag ville inte ha med mig saker från ett hem jag byggt åt oss och ständigt bli påmind om ett kraschat liv.

Bostadsrätter i Stockholms innerstad är inte billiga. Jag var medveten om att det skulle bli tufft ekonomiskt. Jag gnetade och höll i slantarna så jag kunde börja amortera omgående, inte så mycket per månad men dock. Jag var inte högavlönad då (och är det inte nu heller) men gick runt genom att hålla koll på vad jag använde mina pengar till.

Sedan träffade jag min käre make. Vi var särbos något år och sedan flyttade vi ihop, förlovat oss hade vi redan gjort. 1,5 år senare gifte vi oss.

Vi ville båda fira med familj, valda delar av två jättesläkter och nära och kära vänner. Han för att han är tradtionell och tycker det hör till. Jag för att jag ville dela min glädje som bara några år tidigare varit en stor hjärtesorg med de jag håller av och som håller av mig.

Jag sålde min bostadsrätt med rejäl vinst. Hälften av betalningen av vårt bröllop kom från att jag gnetat och vänt på slantarna för att kunna ha min bostadsrätt och då hade turen att turen att göra en rejäl vinst på försäljning. Mina pengar att "slösa" med som jag själv ville. Tyckte liksom att jag var värd det efter att ha gnetat och kämpat själv med min ekonomi för att ha ett boende som var viktigt för mig då.

Min mor gick tyvärr bort 1,5 år innan jag gifte mig igen. Pappa var då 81. Svärförlädrarna bor utomlands halva året. Mina bröder har fullt upp med sina liv. Min svåger har fullt upp med sitt.

Att ta hjälp av familj var varken önskvärt för oss eller praktiskt möjligt. Tid har vi inte gott om. Däremot hade vi gott om pengar. Istället för att vända på varje krona (som vi båda gjort för att betala bostadslån under olika perioder av våra liv) valde vi att köpa alla tjänster som förknippas med bröllop så att vi och alla andra omkring oss kunde njuta av planeringstid och själva bröllopsdagen.

Därför blev vårt bröllop kostsamt. Vårt val och ingenting vi ångrar.

•  Miss Cee

HÅller med Zozo, varför inte?

Har man pengar så varför inte lägga dem på att få ett fantastiskt bröllop, precis som man själv vill ha det.

Visst det är bara en dag, men den dagen ger ju minnen för resten av livet!

Jag tror att anledningen till att det drar iväg för de som har råd är att:
    1. De behöver inte leta efter de bästa priserna. Har man råd kan man ta det första som man är nöjd med. Man sparar tid.

2. Man kan betala för att få saker gjorda, och slippa en massa arbete själv. festen hålls på restaurang, man köper alla trycksaker och betalar en florist för bordsdekorationer etc.

3. Har man råd så lägger man gärna mer pengar på ringen och bröllopsresan. De kan dra iväg ganska bra..

4. Man har råd att bjuda på mat/dryck som är lite dyrare, och gör det. Kanske för att man är van vid att äta ute och äta lyxigt och då vill man ju givetvis ha det så.

Så jag tror inte att de flesta som har ett dyrt bröllop flyger helikopter eller hyr in 100 vita hästar som de monterar löshorn i pannan på för att få förtrollande enhörningar som spatserar runt. Jag tror att de som lägger mycket pengar har precis lika genuina, personliga och bra bröllop som vi med mindre budget. Och att de är ganska lika, men att de lägger mer pengar..

När jag dör hade jag hellre lagt 300.000kr på ett bröllop än på en bil..

Svar på tråden Varför så dyrt bröllop?