• 23/9 2006

Varför så dyrt bröllop?

Hej
    Har suttit och läst lite på BT om olika budgetar till bröllop.
    Många har/ska lägga ut allt mellan 50.000 till närmare 300.000
    min fråga är:
    Varför i hela friden så extremt dyra bröllop?
    Mitt och min killes bröllop går på 12.000 kr och vi är 36 st.
    Visst är det en stor dag som ska minnas för livet, men varför så dyrt?

• Svar på tråden Varför så dyrt bröllop?
  • bumble

Miss ce:
    Oj så sant det du skrev, håller med!!!

• Janka

Kom i håg att många som hänger här inne har ett helt annat liv än du. För dem är det alltså helt rimligt och inte dyrt att lägga de summor du nämner. Jag menar inte bara ekonomiskt annorlunda liv, det handlar om vanor, ekonomi, traditioner, drömmar, omgivning osv. Att köpa bil för 200 000 kr gör ju många - snacka om att slänga pengarna i sjön.....

T ex ska ni bara vara 36 st, för många kanske det räcker med närmaste familjen för att komma upp i liknande siffra.

• mellabella

Varför så billigt bröllop?

• 23/9 2006

som vanligt så ska folk ALLTID HACKA PÅ EN PÅ DENNA SIDA!!

jag är inte ett dugg avundsjuk, jag ville bara veta varför lägger ner så mycket pengar..
    men men skit samma alltid är det några som ska hacka på en...

• jocelyn

Jag försökte bara svara på sakfrågan; det kostar så mycket att ha festen på restaurang. 1000 kr à 30 gäster = 30 000. Sedan fotograf, kläder etc och därav summan 50K. Ringarna ingår ej i budgeten för festen.

• Zozo

Tja, jag tycker ju att det är just det vi har försökt förklara..
    Vad hade du väntat dig? Att vi förvanat skulle utropa "Jamen just ja, varför gör vi det? Det hade vi inte tänkt pa? Nu ska jag ordna budgetbröllop!"

• 23/9 2006

orkar inte bry mig..
    vad jag än skriver så hackar folk på mig, oavsett om det gäller min klänning eller budget..

• InaHjärtarAdam

jag tycker att mitt och min blivandes bröllop kommer bli skitdyrt. ca 25 000. hah! visst, det kanske är småpengar för vissa, men för oss som får vända på varenda krona är det mycket. det är lyx för oss...
    och våra gäster kommer antagligen tycka att det blir rena sagobröllopet ändå, det är ju inte som att jag ska lämna prislapparna kvar på allt jag köper;)

• future mrs B

Janka

maste bara fraga vad du menade med
    "Kom i håg att många som hänger här inne har ett helt annat liv än du. För dem är det alltså helt rimligt och inte dyrt att lägga de summor du nämner"

du vet hur konstigt det kan bli om man tolkar det pa ett satt & du menade ngt annat...

• Afrodite_Aug-07

Jag tror att många gått förbi själva grundfrågan här. Jag kan ha fel,men känns så när jag läser så många ilskna svar.
    Jag tror frågan handlar mer om varför man vill spendera så mycket pengar på en endaste dag.
    Jag tror inte frågan har så mycket med att göra hur mycket pengar man har eller ekonomiskt tänkande. Mer över varför man tycker att en fest en dag i ens liv skall spenderas så mycket pengar på.
    Tror inte det handlar om att ifrågasätta det kloka eller okloka i att spendera pengar, mer varför man väljer att låta dagen bli så dyr?
    Förstår ni vart jag vill komma?
    För oss så känns det som om bröllopsdagen är bara ett endaste steg av miljoner vi kommer göra tillsammans. Kanske beror det på att vi när vi gifter oss kännt varandra i 10 år och har två barn ihop. Vi har redan upplevt något som är så mycket större än bröllop för oss. Att då lägga pengar på att fira en endaste dag känns för oss bakvänt. Vi vill ha en vacker enkel dag och knyta oss samman med ytterligare ett band. Sen vill vi lägga pengarna inom själva äktenskapet efter bröllopet. Kanske på villa, ny bil, livskvalitet som vi kan njuta av under vår vardag. Vi ser det som att bröllopsdagen är bara en endaste dag, och den passerar allt för fort. valet att spendera 200 000 under en dag eller 200 000 under flera år på nöjen känns som ett själklart val för oss att vi väljer att lägga dom 200 000 under längre tid eller på något mer varaktigt än en dag.
    fotografier och ringar består liksom kärleken. Kärleken är gratis så ringar och foton får kosta. Resten känns inte så viktigt för oss.
    Kanske därför jag ser TS inlägg från en annan synvinkel.
    Ni som väljer att lägga 200 000 eller andra stora summor på era bröllop har en annan synvikel än jag.
    Ni kanske inte har barn och levt 10 år ihop (inget fel i det, bara en skillnad), ni kanske har andra jobb, andra erfarenheter, andra prioriteingar. Inget fel i det heller. Men frågan handlar nog inte om att kritisera att spendera mycket pengar som så många verkar tro. Frågar är mer VARFÖR vill ni spendera mycket pengar?
    Jag har nu försökt att förklara våra tankar och känslor inför att spendera mindre pengar på bröllopsdagen. Vad är era tankar och känslor om att spendera mer pengar på bröllopsdagen?
    Att det är viktig, fin och en romantisk dag är vi alla överens om. Våran dag är inte mindre kärleksfull för att vi väljer att spendera 30 000 istället för 100 000kr.
    Så utan att hoppa på varandra nu. försök istället att bena ut varför ni valt att lägga dom summor ni lägger. oavsett om det är 5, 50 eller 200 tusen kr.
    alla har vi våra egna skäl. Ta vara på att berätta om dom istället för att känna er påhoppade och hoppa på.

Svar på tråden Varför så dyrt bröllop?