• Mitt hjärta är hemma

vill höra lite moralåsikter om en sak...

Jag har varit och provat ringar på Wilhelm Pettersson i Sthlm. Fantastisk service! Superproffessionella och mkt vänliga. Men: Ringen jag kanske helst vill ha är mycket mycket billigare på nätet. Hur gör jag?
    Jag är ju inte tvingad att köpa av dem bara för att jag varit där och provat, men samtidigt är det ju den servicen som man som kund betalar extra för - och det är också deras levebröd. Om alla gick dit och provade men sedan köpte billigt på nätet, då skulle de ju kursa. Gäller förstås inte bara denna affär eller genre.
    Om jag bestämmer mig för en annan modell som de inte har i den affären är det ju en annan sak.
    Men jag vet faktiskt inte. Är god service värd 25-45% av priset på en vara?

• Svar på tråden vill höra lite moralåsikter om en sak...
  • Ellte

Vilka val gör man som kund då? Går man in i en butik förväntar man sig service, kunnande, tips och råd. Går man in på en internetsajt förväntar man sig bilder och ett bra pris :D

Jag tycker det är fult att utnyttja butiksägarens val (;)) att erbjuda service till sina kunder och sedan köpa hos den som valt att inte göra det. Jag har all förståelse för att man gör det men jag tycker fortfarande det är lite fult.

De som med berått mod går in i en klänningsbutik, guldsmidesaffär el. liknande för att få tips och råd, få prova den klänning de sedan tidigare sett ut på nätet har ju inga intentioner att betala för den tid affärsinnehavaren lägger.

I TS fall är ju händelseförloppet omvänt och jag tycker som sagt att hon ska höra vad butiken kan göra åt priset.

Och..i en datorbutik får du betala en felsökningsavgift om du lämnar in en dator men väljer att inte reparera den där. En offert är däremot (oftast) gratis men är det komplicerade saker kan det behövas nån timma eller så för att ta fram det bästa för kunden.

Så tycker jag :)

•  Miss Cee

Vet många datorbutiker som gör gratis felsökningar, och har råkat ut för flera företag som tar en avgift för en offert. Alla företag får ju göra de val de känner är riktiga..

Jo, jag kan förstå det moraliskt tvivelaktiva i att gå in i en butik och utnyttja deras service när man redan bestämt sig för att de absolut inte ska få sälja dig något. Där håller jag med att det inte är så schysst.

men de flesta av oss har ju gått in i en butik fast vi "bara vill titta". Vi kommer troligen att gå därifrån utan att ha köpt något, men om det finns ett tillräckligt bra erbjudande så kan vi ändra oss. Och det måste ju vara okej. Annars skulle vi sätta oss i sitsen att aldrig få gå in i en butik om vi inte köpte något (nästan gisslansituation;) ) eller så skulle vi aldrig få fortsätta kolla prisalternativ efter att vi bestämt oss för en vara vi vill ha. Då skulle vi ju tappa all form av konsumentmakt.

Det är det jag menar =)

Tack för dina svar Ellte. det var trevligt att få diskutera det här och jag tyckte att det var väldigt givande =)

• Coollife

Samtidigt om man ägde en "exklusiv juvelbutik", skulle jag välja att sammarbeta med exklusiva leverantörer.

Väljer mina leverantörer att även ha distribution med nätgrossister, ja då kanske jag skulle välja en annan leverantör.

• Ellte

Miss Cee: Nä kunden har ju all makt helt klart... Det är bara synd att vissa inte fattar att det är olika saker man betalar för :) Tack själv hörru, det är gött när folk inte tar illa upp :D Godnatt!

• Mitt hjärta är hemma

Jag är en liten fegis jag och väldigt dålig på att pruta på saker. Jag prutar inte ens på Hötorget...

Men jag skall verkligen försöka ta till mig era goda råd om att faktiskt ärligt förklara läget för butiken och se vad de kan göra på priset.

Min älskling känner dock inga moraliska skyldigheter i detta fall, affärsrörelse som affärsrörelse, han menar att de väl får ta separat betalt för servicen om de känner för det. Tja, njae tycker jag.

Fortsättning följer! Det dröjer tyvärr ganksa lång tid tills han och jag kan gå och se på ringar samtidigt, och då går vi nog till massa affärer i hela stan. Lovar att berätta vad vi väljer.

Tycker att denna tråd har utvecklats helt fantastiskt :) Inga påhopp eller barnslig pajkastning. Ni har varit exemplariska. Diskussionen är mkt intressant, många bra inlägg. Tack! Öppen för fortsatt diskussion såklart.

• BrudSommar2006

Vi har köpt både våra förlovningsringar och nu vigselringen på Wilhelm Pettersson, jag tycker att de är så trevliga där, fast det säkert är smartare att köpa billigare på nätet. Men nu så ingår gravyr i min blivandes ring och gravyren i min, vi får lämna in båda våra förlovningsringar för puts plus att min känns aningens för stor så de ska ta in den lite, allt ingår och man kan känna sig säker på att det blir bra och att man får tillbaka allt i god tid. Då känns det som att man är beredd att betala i alla fall lite extra för trevligt bemötande och god service.

• na76

Hej

Tycker det är svårt att jämföra smycken och priser mellan butiker. Det är ju så mycket mer än antal stenar och karat som spelar in när det gäller stenarna. Den ring som säljs på nätet är det exakt likadana stenar som i butiken etc?

I mitt fall slutade det iallfall att jag valde en liten guldsmedsbutik som tillverkade min ring själva, dom utgick från min förlovningsring så dom skulle passa ihop. Jag är verkligen nöjd med min ring. Blev inte dyrare än om jag köpt motsvarande ring i nån annan av butikerna där jag känt att servicen var betydligt sämre.

• Freddans fröken

Vi talade om för Wilh. Pettersson att 'min' ring var billigare på nätet.

Då kontrade de med ett något lägre pris (fortfarande lite dyrare än nätet) och påpekade att gravyren och nån liten försäkring också ingår på deras ringar. Det slutade med att vi köpte från Wilh. Pettersson.

Sen visade sig ringen på nätet vara lite dyrare än vad som stod på prislappen oxå, så det gick nog på ett ut.

Lycka till!

• Zozo

En intressant fråga.. Skulle ni ha samma skrupler om det rörde sig om två olika klassiska butiker? Dvs en butik, lite dyrare, där ni provat ring (eller klänning eller vad det nu kan vara) och en annan klassisk butik som är mycket billigare..
    Jag tycker att hela frågan är lite komisk, maste jag säga. För samma vara skulle jag helt klart ta den billigaste.
    Annars skulle man ju ha daligt samvete varje gang man gar in i en butik och provar skor, kläder eller vad det nu kan vara, utan att köpa nagot..?

• aktuelle

det kan ju vara så att ringen på nätet seer likadan ut, men det behöver inte betyda att det är samma mängd guld eller samma hantverk..

• Ellte

Zozo: Svaret på din fråga har jag redan försökt mig på tidigare i tråden...läs gärna tillbaks ;)

• Mitt hjärta är hemma

Hej allihopa som svarade i denna tråd.

Facit blev att vi köpte ringarna i den fysiska affären och inte på nätet.
    Såhär i efterhand känns det superbra! Servicen vi fått var oklanderlig och av högsta klass. De fixade iordning min förlovningsring som var lite för stor och putsade upp både den och fästmannens utan kostnad. Även gravyrer i båda våra ringar kommer vi få "gratis" trots att förlovningsringarna inte är köpta där. Blir det något problem är det bara att komma in så fixar de det på studs. Tog dem knappt fem minuter att förminska min förlovningsring så att den blev exakt rätt storlek.
    På alla vis känns det bra att vi köpte dem på "fina gatan" (Drottninggatan) och inte på nätet. Vi fick mkt god hjälp avseende rätt storlek etc.
    Dessutom kändes det lyxigt. Efter den fantastiska service och hjälp vi fick idag iddes vi inte ens fråga om vi kunde pruta lite...

Jaha. Så var det med den saken. TACK för alla era åsikter

Kram en lycklig ringägerska

• Mitt hjärta är hemma

(Vi hade kunnat spara 400 kr genom att köpa ringen på nätet, då utan gravyr och utan att de fixat min förlovningsring. Den slutliga ringen blev dock en annan än den jag funderade på i rubriken. )

Svar på tråden vill höra lite moralåsikter om en sak...