• Mitt hjärta är hemma

vill höra lite moralåsikter om en sak...

Jag har varit och provat ringar på Wilhelm Pettersson i Sthlm. Fantastisk service! Superproffessionella och mkt vänliga. Men: Ringen jag kanske helst vill ha är mycket mycket billigare på nätet. Hur gör jag?
    Jag är ju inte tvingad att köpa av dem bara för att jag varit där och provat, men samtidigt är det ju den servicen som man som kund betalar extra för - och det är också deras levebröd. Om alla gick dit och provade men sedan köpte billigt på nätet, då skulle de ju kursa. Gäller förstås inte bara denna affär eller genre.
    Om jag bestämmer mig för en annan modell som de inte har i den affären är det ju en annan sak.
    Men jag vet faktiskt inte. Är god service värd 25-45% av priset på en vara?

• Svar på tråden vill höra lite moralåsikter om en sak...
  •  Miss Cee

Alltså... om pengarna inte var en viktig del för er så hade du ju aldrig ens kollat på nätet efter priser. Då hade du nog bara stegat in i en affär, provat och tagit vad du ville ha.

Men för de flesta brudpar spelar pengar/priset på en vara roll. Så jag kan inte tycka att du har en moralisk skyldighet att bevara hans affärsrörelse.

Tänk såhär, om det hade legat en till juvelerare på samma gata, och du gått in där och sett samma ring för halva priset...Inte 17 hade du tyckt synd om den första butiken då! Du har hittat en konkurrent som har ett bättre pris på en vara du vill ha. Då spelar det ingen roll om konkurrenten är på nätet eller på torget =)

• June20

Ok har ifs inte läst hela tråden men det är så det funkar med konkuransen ju.
    Visst betalar du för en servic att nån står o pratar med dig direkt, det är frågan om vad du känner att du VILL betala för men sen är också frågan vad du har RÅD med.
    Som sagt konkurans...jag vet det är svårt att få ner priserna på guld/dimanter men det dalar upp o ner hela tiden. Genom att flera handlar på nätet så kräver det att butikerna sänker sina priser med....DÅ har dem RIKTIG konkurans tycker jag...har båda samma pris el kanske bara skillnad på 20-400kr så kan de verkligen konkurera med SERVICEN! Då går folk till butiken istl för nätet. Vet att det är elakt o det betyder säkert att folk blir av med jobb (en el 2 av medarbetarna får sluta för dem har inte råd med deras löner)men det är också för att få in balansen i varorna pris.
    Sen gäller det ifs vad butiken anser att de vill ge sina kunder för ett sådan pris, kanske den som äger butiken i sig anser att han vill "känna extra" på att bre på priset?! Han kanske e jätte girig av sig om han kan känna minst 500-1000kr mera än dem på nätet för folk "vet inte om att dem finns där med"! DET är något en butik ALDRIG säger till sin kund att dem är giriga....gäller ju samma sak för märkes varor...ja köper inte ett par Victroia Beckham jeans bara så att designern kan känna mera på det, visa jeans har lika hög kvalitet som Vitoria Beckham. Men andra inte o dem köper jag inte.
    Jag skulle köpa den på internet om jag fick ok service från dem för ett ok pris. Jag behöver inte få min rumpa pussad på av nån försäljare så att ja ska köpa halva butiken, det säger jag som själv jobbar inom handel, det e det värsta ja vet kiss ass sales då köper ja hellre inget alls där el viftar bort honom/henne o väljer SJÄLV.

• svarta

Att köpa från en guldsmed handlar väl mest om yrkeskunnande och trygghet. Jag är lite rädd att bli lurad om jag köper min ring på nätet. När jag väl har ringen i handen kanske den inte alls är sådan som jag tänkt dig, fel storlek etc. Jag föredrar nog att köpa sånna här viktiga saker över disk, men så har vi heller inte så tight budget.

• Kaisa

Att ha lokala butker ar viktigt! Hade prisskillnaden varit 10% sa hade jag inte tvekat och kopt den lokalt. Jag tankte precis foresla vad jag just upptackte att persian princess gjort: ga tillbaka till butiken och beratta om ditt dilemma och fraga om de kan justera priset! Kanske kan du inte fa det for precis samma, men atminstone mindre. Vart ett forsok iallafall!

• JeckaH

Jag vet inte, men jag hade nog tagit den billiga varianten. Jag har en lärarlön och min man är servicetekniker så vi hade nog inte haft råd med nån moral :). Tycker själv annars att småbuktiker är trevliga och vill att de ska vara kvar, men hade inte haft råd, tyvärr.

• n0va

Hittade oxå min ring på nätet efter att sett ut den i butik ... men det skillde bara 800kr, och köper vi den på nätet så måste vi ju ändå gå till en butik för att lämna in min sambos ring och min förlovnings ring som ska graveras och putsas upp för den stora dagen, så vi skulle inte tjänat så mycket på att handla på nätet räknade vi ut, med frakt och så blev det lixom samma pris.

Men jag hade absolut köpt den på nätet om det lönade sig =)

• Lucia05

Självklart är det servicen som gör att det kostar mer i en butik än på nätet. Det är ju ett väldigt bra betyg för butiken att du hellre vill köpa av dem istället för på nätet, men hur du ska göra det kan bara du själv bestämma. Lycka till ;)

• Victory

Jag tycker den här diskussionen är jättebra! Det tyder på att etik och moral inte är helt "ute". Man kan lätt få för sig att folk inte har några samvetskval alls i dagens samhälle utan bara går över lik för att få vad de vill ha. Den här diskussionen inger hopp, tycker jag!

Själv köpte vi i en lokal butik som har jättebra service. Men det beror mest på att jag inte litar på kvalitén på nät-varorna, man vet ju inte vad man får.

• Ancher

Vi köpte våra förlovningsringar i en lokal butik. Den har funnits länge och är känd för sin utmärkta service.

Just det här med att butiken funnits länge kändes bra för mig. För när man köper ringar där så skriver de ner allt om ringarna som OM något skulle hända i framtiden och man förlorar en ring kan man få en exakt likadan. Det är en service jag är beredd att betala extra för, trots tight budget.

• Coollife

En komplex frågeställning.
    Ringen kommer att vara ditt käraste smycke, något som påminner om din stora dag. Varje gång du ser på din ring, skall dina minnen vara ljusa och glada.
    Tar du beslutet att handla som ditt samvete vill, skall du handla i affären och vara nöjd med det.

Om du däremot lyssnar på ditt ekonomiska sinnelag, handlar du på nätet. Du får en likvärdig produkt till bättre pris. Det är det som är fördelen med nätet. Nackdelen är att det inte finns en smidig och personlig service. Ringen känns kanske något för stor, gravyren blev fel.

Det är roligare att handla i butik, ofta bättre pris på nätet. En idé är att fråga butiken "om de kan göra något på priset".

Lycka till!

Svar på tråden vill höra lite moralåsikter om en sak...