• Mitt hjärta är hemma

vill höra lite moralåsikter om en sak...

Jag har varit och provat ringar på Wilhelm Pettersson i Sthlm. Fantastisk service! Superproffessionella och mkt vänliga. Men: Ringen jag kanske helst vill ha är mycket mycket billigare på nätet. Hur gör jag?
    Jag är ju inte tvingad att köpa av dem bara för att jag varit där och provat, men samtidigt är det ju den servicen som man som kund betalar extra för - och det är också deras levebröd. Om alla gick dit och provade men sedan köpte billigt på nätet, då skulle de ju kursa. Gäller förstås inte bara denna affär eller genre.
    Om jag bestämmer mig för en annan modell som de inte har i den affären är det ju en annan sak.
    Men jag vet faktiskt inte. Är god service värd 25-45% av priset på en vara?

• Svar på tråden vill höra lite moralåsikter om en sak...
  • 1juli06

var på nätet kan man köpa ringar då? har aldrig hört talas om det.. blir lite nyfiken!!?

• JoL

Varför inte gå till Wilh Pettersson och säga att du har sett samma vara mycket billigare på nätet och undrar om de kan göra något med priset. Då ger du dem chansen att vara med på affären även om det blir till en lägre marginal

• Mma

Jag är absolut för att betala mer och handla lokalt.

Detta av flera anledningar, men det finns en orsak som gynnar dig som konsument;

om det är/blir något fel på varan så är det enkelt att gå tillbaka med den och få det åtgärdat!
    Detta är faktiskt exakt vad om hände med mina ringar - både fölovningsring och vigselring. Visade sig att jag inte kunde ha dem så stora, och fick ta in dem. Detta gjorde då vår guldsmed utan att ta betalt - något han garanterat inte gjort om jag köpt ringarna någon annanstan!!!

•  Miss Cee

Ellte>>

Då får du gärna förklara för mig varför, för det förstår jag faktiskt inte alls.
    Kontentan är ju det samma. Man kollar på en vara hos en företagare, men välher att köpa samma vara för ett bättre pris hos någon annan. Varför spelar det då någon roll om den andra företagaren är en nätfirma eller ligger på gatan bredvid?? den första firman sumpar ju en försäljning oavsett???

• Ellte

Miss Cee: Jo serru, det kostar massa pengar att ha butikslokal, att ha personal som kan hjälpa varje kund när de kommer in. Därför krävs högre marginaler för att de ska gå ihop. Som jag försökte förklara tidigare, i en vanlig butik betalar du för service och kunnande OCH själva prylen. I en onlinebutik betalar du för prylen. (punkt) ;)

• Moulin

1juli06: Det finns billiga ringar (samma som i butikerna) på www.guldgruvan.se och på en annan nätbutik också som det är samma stuk på, som jag inte minns vad den hette. Någon annan som kommer ihåg?

• Briderella

en till vettig anledning att välja en "lokal" handlare är att det är mycket lättare att reklamera om något blir fel efter en tid....kan vara svårt att få tag på en "nätbutik" det ploppar upp som svampar och försvinner lika ofta.

•  Miss Cee

Ellte>>

Först vill jag bara säga att det är trevligt att du vill ta diskussionen med mig, och att vi kan göra det på ett trevligt sätt :)

Tillbaka till frågan. Jo, den delen förstår jag. det kostar att ha en butik, och går man till en butik istället för en webshop får man en personlig service på köpet. Så långt håller jag med.

Men, som jag ser det, så är det ju ingen av dessa affärsinnehavare som har sin butik utan sitt hjärtats godhet. Man har ett företag för att tjäna pengar/få göra det man är bra på eller man tycker är kul/för att man tror att man kan försörja sig på det.

Startar man en butik gör man en massa val. Ett av dessa val är att man tror sig kunna göra ett bättre resultat genom en direktkontakt med kunden. det är ju inte så att personen bakom disken står där bara för att lyfta ner saker från hyllan och ta betalt. Personen står där för att sälja.

Varje person som kliver in genom dörren är en presumtiv kund, en _möjlig_ försäljning. Inte en garanterad. Vi pratar om att butiken erbjuder kunden service och kunnande. Men genom att bara gå in i en affär ger kunde personen bakom disken en möjlighet att sälja. Jag utsätter mig för en möjlighet att påverkas av den reklam/försäljningsargument som butiken vill ge mig. Det slipper jag om jag köper på nätet.

Om erbjudandet inte är tillräckligt bra (pryl och pis ihop) så går kunden troligen någon annanstans. Jag kan verkligen inte ser varför jag ska se glad ut och betala för att en butiksinnehavare _väljer_ att ha en rörelse som involverar butik, personal etc. Han har personal och butik för att han tror att han kan sälja mera på det sättet. Om han har fel så fattar jag inte varför jag ska betala för det.

Jag vill påpeka att jag givetvis tycker att det är en helt annan sak om man tex går in i en datorbutik och ber dem göra en felsökning på min dator, de lägger 5 timmar på en gratis felsökning av min dator och sedan säger jag tack och adjö och köper prylen någon annanstans. Men jag kan inte jämföra det med att stå vid en smyckesdisk medan någon lyfter upp ring-brickor och försöker göra en försäljning.

•  Miss Cee

(Hittar ett stort antal felstavningar i mitt inlägg, men jag hoppas du kan tyda det iaf)
    =)

Svar på tråden vill höra lite moralåsikter om en sak...