Ellte>>
Först vill jag bara säga att det är trevligt att du vill ta diskussionen med mig, och att vi kan göra det på ett trevligt sätt :)
Tillbaka till frågan. Jo, den delen förstår jag. det kostar att ha en butik, och går man till en butik istället för en webshop får man en personlig service på köpet. Så långt håller jag med.
Men, som jag ser det, så är det ju ingen av dessa affärsinnehavare som har sin butik utan sitt hjärtats godhet. Man har ett företag för att tjäna pengar/få göra det man är bra på eller man tycker är kul/för att man tror att man kan försörja sig på det.
Startar man en butik gör man en massa val. Ett av dessa val är att man tror sig kunna göra ett bättre resultat genom en direktkontakt med kunden. det är ju inte så att personen bakom disken står där bara för att lyfta ner saker från hyllan och ta betalt. Personen står där för att sälja.
Varje person som kliver in genom dörren är en presumtiv kund, en _möjlig_ försäljning. Inte en garanterad. Vi pratar om att butiken erbjuder kunden service och kunnande. Men genom att bara gå in i en affär ger kunde personen bakom disken en möjlighet att sälja. Jag utsätter mig för en möjlighet att påverkas av den reklam/försäljningsargument som butiken vill ge mig. Det slipper jag om jag köper på nätet.
Om erbjudandet inte är tillräckligt bra (pryl och pis ihop) så går kunden troligen någon annanstans. Jag kan verkligen inte ser varför jag ska se glad ut och betala för att en butiksinnehavare _väljer_ att ha en rörelse som involverar butik, personal etc. Han har personal och butik för att han tror att han kan sälja mera på det sättet. Om han har fel så fattar jag inte varför jag ska betala för det.
Jag vill påpeka att jag givetvis tycker att det är en helt annan sak om man tex går in i en datorbutik och ber dem göra en felsökning på min dator, de lägger 5 timmar på en gratis felsökning av min dator och sedan säger jag tack och adjö och köper prylen någon annanstans. Men jag kan inte jämföra det med att stå vid en smyckesdisk medan någon lyfter upp ring-brickor och försöker göra en försäljning.