• Mitt hjärta är hemma

vill höra lite moralåsikter om en sak...

Jag har varit och provat ringar på Wilhelm Pettersson i Sthlm. Fantastisk service! Superproffessionella och mkt vänliga. Men: Ringen jag kanske helst vill ha är mycket mycket billigare på nätet. Hur gör jag?
    Jag är ju inte tvingad att köpa av dem bara för att jag varit där och provat, men samtidigt är det ju den servicen som man som kund betalar extra för - och det är också deras levebröd. Om alla gick dit och provade men sedan köpte billigt på nätet, då skulle de ju kursa. Gäller förstås inte bara denna affär eller genre.
    Om jag bestämmer mig för en annan modell som de inte har i den affären är det ju en annan sak.
    Men jag vet faktiskt inte. Är god service värd 25-45% av priset på en vara?

• Svar på tråden vill höra lite moralåsikter om en sak...
  • Mitt hjärta är hemma

PP: Tja, vi försöker snåla på allt. Vi har inga fasta inkomster.

• Mitt hjärta är hemma

PP: Nej, den tråden hade jag inte sett. Visst håller jag med dig, och jag försöker att till viss del stödja det lokala livet. Nu bor jag i Sthlm, så här finns gott om allt ändå. Men ibland är det lättare sagt än gjort eftersom det kan kosta så oerhört mycket mer. Och några tusen hit eller dit, som det kan handla om i ringsammanhang, det är mycket pengar för oss.

• Pippi Pelikan

Vi har urdåligt med pengar (jag pluggar på en andra examina och får inget studiemedel och min sambo pluggar på sin första examina). Dock har vi bestämt oss för att just ringen är värd att satsas på, jag struntar i klänning, blommor, servetter och trycksaker, men ringen ska baskemig vara snygg och handlas där jag bor. Tyvärr inte hos den tilltänka guldsmeden :(

• E-tuna

Mitt hjärta är hemma:
    Det har du kanske rätt i...jag tyckte bara att era båda trådar lutade åt samma håll..

• Mitt hjärta är hemma

Köpte f.ö. våra förlovningsringar i en liten liten butik i Paris. Snacka om icke-lokalt ;)

• Pippi Pelikan

Mitt hjärta är hemma: Du förlorar ju den lokala servicen men stödde ändå en lokal butik i konkurrensen mot näthandeln. Att den var liten liten tycker jag var ett stort pluss

• Butterscotch

Lite fult tycker jag allt att det är att ta upp en lokal guldsmeds tid för att sedan gå och köpa på nätet. Å andra sidan förstår jag om man inte vill shoppa utan att veta vad man får först. Jag skulle själv aldrig köpa en vigselring på nätet, jag vill veta vad jag får och att jag kan få hjälp om något händer efteråt, så jag lägger gladeligen lite extra för den servicen.

• najna

Visst kan service ibland vara värt det, men kan jag få samma vara på nätet väldigt mycket billigare så skulle jag beställa där utan att må dåligt!

• persian princess

Samma sak hände oss! Vi beställde ringen i butiken, men samma kväll så hittade jag exakt samma ring på nätet, 4000kr billigare. Jag är en av de som hellre stödjer små, privata butiker än stora jättar (om jag nu kan), så vi gick helt enkelt tillbaka till butiken och berättade. Efter min argumentationsteknik ("vi valder er för servicen, och vill gärna gå tillbaka hit ist f någon annanstans" etc) så gick de med på att ge oss samma pris som på nätet. Och vi kommer gå tillbaka till den butiken nästa gång vi ska handla smycken, det kan jag lova.

Svar på tråden vill höra lite moralåsikter om en sak...