• Mitt hjärta är hemma

vill höra lite moralåsikter om en sak...

Jag har varit och provat ringar på Wilhelm Pettersson i Sthlm. Fantastisk service! Superproffessionella och mkt vänliga. Men: Ringen jag kanske helst vill ha är mycket mycket billigare på nätet. Hur gör jag?
    Jag är ju inte tvingad att köpa av dem bara för att jag varit där och provat, men samtidigt är det ju den servicen som man som kund betalar extra för - och det är också deras levebröd. Om alla gick dit och provade men sedan köpte billigt på nätet, då skulle de ju kursa. Gäller förstås inte bara denna affär eller genre.
    Om jag bestämmer mig för en annan modell som de inte har i den affären är det ju en annan sak.
    Men jag vet faktiskt inte. Är god service värd 25-45% av priset på en vara?

• Svar på tråden vill höra lite moralåsikter om en sak...
  • angelici_81

hej

har inte läst hela tråden men jag köpte min på nätet.. jag gav ca2000 för min ..i affären ville dom ha 5000 inkl gravering.

Nu får jag visserligen betalla ytligare 200kr för gravyr men det är det värt.

jag har ingen större buget och själv hade jag redan valt ut en ring i guldaffären men när jag hittade den på nätet vart jag överlycklig.

jag tror inte att dom kommer dra ner på personalen varken nu eller inom en snarframtid..utan dom kör nog på som vanligt..konkurans finns alltid..ända gången jag skulle vara "lojal" mot en affär är väll då jag ska handla hos min mammas affär...annars får det vara..

enligt mina föräldrar som äger en affär...har dom mycket dyrare priser än dom skulle behöva.. dom vill ju oxå ta ut så mycket dom kan för varorna.

det gör inget om du köper på nätet ..ger bara lite konurans..och ta hand om dig själv gör det som känns rätt för dig..
    men själv skulle jag inte välja att betala mer för en vara än jag måste.

kram

• Mitt hjärta är hemma

Hej! Tack för alla era svar och åsikter. De är verkligen värdefulla.
    Wilh. Pettersson är inte någon pyttig butik, den ligger ändå på Drottninggatan i Sthlm, men det stämmer att diskussionen inte handlar om huruvida man skall köpa just hos dem eller nån annan, utan diskussionen är ju om principen och det moraliska.
    Vad gäller just min ring är det antagligen en Schalinsring som är aktuell, och de finns ju att köpa verkligen exakt samma produkt även på nätet. Det är ingen enskild smed som blir lidande utan en återförsäljare.
    Kanske skulle fysika butiker i stan behöva göra som t.ex. Garamaj på Karlaplan (eller var det nu är) - att det helt enkelt kostar att gå och prova. Man betalar för servicen i förväg. Skulle man sedan köpa så dras den kostnaden av på priset.
    Detta är givetvis svårt när man lever på "förbipasserande" som väljer butik lite på slump, men kanske är det något som blir vanligare i framtiden?

Skulle nog inte våga köpa min ring "osedd" över nätet, det handlar ändå om en sak jag skall bära varje dag förhoppningsvis så länge jag lever. Men i just mitt fall kan jag ju gå och se den i vilken som helst av Schalinsåterförsäljarna - men ändå köpa på nätet.

Era synpuker är jättebra. Fortsätt gärna diskutera, är fortfarande rätt villrådig...

•  Miss Cee

Jag må väl vara elak då, men jag tycker att det är onödigt att ha dåligt samvete för att man väljer en annan försäljare.

Om man går in på ICA, och går runt bland hyllorna och inser att det inte finns något där man vill ha... får ni dåligt samvete då också?? Det är väl nästan att inge butiksbiträdet falska förhoppningar när ni gick in och sedan inte handlade något..

Sååå, är ni ICA-teasers?? Får ni dåligt samvete på HM när ni inte hittade något ni ville ha?? Eller är det bara just guldaffärer som det är synd om??

;)

• Ellte

Jag tycker absolut, som flera andra, att du ska prata med dem i butiken om exakt vad du skrivit här. Att det känns konstigt för dig att beställa på nätet men att prisskillnaden är SÅ STOR att det är svårt rent ekonomiskt för dig att köpa ringen i butik. Sådana kunder försöker man hjälpa! Sådana kunder är man RÄDD om och gör vad man kan göra på priset för...

Jag arbetar själv i en branch där MYCKET handel sker på nätet (datorer och tillbehör) och bland det första jag brukar säga till kunder som vill ha offerter är "Är det det BILLIGASTE du är ute efter är du på fel ställe." Vi är ett serviceföretag och vi tar betalt för vår kunskap och service. Så är det... De flesta kunder brukar förstå detta och vissa väljer att betala och vissa inte.

Sedan finns det kunder som sätter i system att ta vår hjälp och sedan köpa billigt. (Jag KOKAR nu när jag tänker på detta *garv*) En inköpare hos en av våra (fd) kunder ringde vår bästa tekniska säljare och bad att få en offert på diverse system som skulle vara tops of the tops. Min kollega la TIMMAR på att plocka fram exakt det kunden behövde och sedan ringde kunden och sa att han hittat grejjerna 100:- billigare på Dustin och tackade för hjälpen...

Sååå... dels får man välja vad man tycker är värt att betala för. Antingen betalar man lite och shoppar på nätet eller så betalar man för service och kunnande! I ditt fall har du ju fått hjälpen först och sedan upptäckt prisskillnaderna och då tycker jag som sagt att du ska ta upp detta med guldsmeden och höra vad de kan göra för att lösa ditt "moraliska och ekonomiska dilemma" :)

• Moulin

Jag har inte läst igenom tråden, men jag tycker att det verkligen är ok att vid bröllopet köpa från nätet. Jag hade inte haft några betänkligheter (tyvärr, får man kanske säga... ). Vid bröllopet har man ändå så stora utgifter och oavsett budget vill väl de flesta minimera posterna så gott det går. Jag har inga egentliga argument för min ståndpunkt, annat än just det - det är tillräckligt dyrt med bröllop och ringar som det är, så varför betala överpris? Och ska man tänka på det viset - jag tror att de allra flesta köper sina ringar i en butik ändå, och internetbutikerna måste ju också sälja för att gå runt.
    I andra fall, när det handlar om livsmedel eller liknande tycker jag att man kan köpa från lokala affären istället för att åka till "stan" och storhandla om det inte är något särskilt man är ute efter som inte finns i utbudet. Så jag antar att jag är inkonsekvent...

• Butterscotch

Miss Cee, frågeställningen var inte ifall man gick någon annanstans om man inte hittade något man ville ha, utan om man gick någon annanstans trots att man kunnat handla samma sak i den butik där man fick servicen.

• Pippi Pelikan

Miss Cee: ICA och H&M är ju stora kedjor, det är väl inte primärt dessa som det talas om att stödja, utan små lokala affärer. Jag köper hellre grönsaker i den lokala ekobutiken och kläder hos "Maggans kläder" om där finns något fint. Det är dock inte det den här diskussionen handlar om, utan just det moraliska att ta hjälp av en lokal handlare och sen beställa det via nätet.

•  Miss Cee

Okej då omformulerar jag mig:

Får ni även dåligt samvete om ni går in i en liten lokal klädaffär, ser en snygg tröja som kostar 500kr och sedan väljer att köpa den i an annan klädaffär på en annan ort där den kostar mindre?

För övrigt är väl ICA ett koncept du köper på samma sätt som McDonalds, och alltså lika mycket en lokal kvartersbutik som allt annat. Det är ju enskilda familjer som äger dem också!

•  Miss Cee

Så då är det okej att blåsa tex Guldfynd på en försäljning om man hittar billigare på nätet, eftersom det är en är en stor kedja, eller??

Menar inte att vara elak/dum/provocerande. Jag vill bara ifrågasätta logiken i att ha dåligt samvete för det här.

• Ellte

Miss Cee: Att jämföra i olika butiker med samma villkor är ju inte alls samma sak som att jämföra två butiker med så olika villkor som en internetbutik och en vanlig butik... Din logik brister totalt om du jämför äpplen med päron ;)

Svar på tråden vill höra lite moralåsikter om en sak...