• Mioo

Betalar dina föräldrar bröllopet? *nyfiken*

Jag är lite nyfiken av mig. Har lusläst lite här och där. Verkar som mångas föräldrar hjälper till ekonomiskt vid bröllop. Är det verkligen så fortfarande? Trodde mer att det var så "förr i tiden". Varken mina eller min blivande mans föräldrar kommer hjälpa oss ekonomiskt vad jag vet.

• Svar på tråden Betalar dina föräldrar bröllopet? *nyfiken*
  • Mioo

Kan det vara så att de flesta av dem som får bidrag av föräldrarna fortfarande bor hemma? Eller åtminstånde inte har barn och egen familj? Har suttit och funderat över denna fråga ett tag..

• lysmasken

förvånansvärt många får hjälp av föräldrarna enligt mitt tycke. jag och min blivande betalar VÅRT bröllop själva, just för att det är VÅRT! vill inte ha massa tyckande och tänkande kring allt, så vi kör vårt eget race. vi resonerar som så att har vi inte egna pengar, då får det vänta tills vi sparat ihop. dessutom så tycker jag att giftermål är en markering att man verkligen bildar en egen familj och då tycker inte jag att man ska vara beroende av föräldrarna. men det är min åsikt, och många håller inte med.

• Hubbabubba

Mioo:
    Varken min fästman (24)eller jag (25) bor hemma längre, vi har båda kommit 3 år in i studierna och flyttade hemifrån för 6 resp 7 år sedan. Däremot ser vi oss ju inte som "vuxna" än eftersom vi varken bor sambo eller har barn tillsammans. Dessutom är jag äldsta barnet och blir först med bröllop.
    Vi kommer få bidrag från båda håll, vilket vi är otroligt tacksamma för.

Så dina funderingar stämmer nog rätt bra tror jag.

• Mioo

Jag hade blivit jätte glad och tacksam om våra föräldrar hade bidraget med så lite som buketten..eller något annat litet. Men jag tror ej att någon av dem gör det. Min blivandes mamma med ny man har det relativt gott ställt. Mina föräldrar är skilda och ingen av dem har jätte god ekonomi. Båda har stora lån på bostadsrätter o s v. Jag är mest glad om vi får praktisk hjälp. Med planering och sådant.

• Schnappi

törvan

vad är det som säger att man är beroende av sina föräldrar för att man tackar ja till bidrag? Vi skulle ha haft vårt bröllop oavsett bidrag så varför ska vi vara dumma och tacka nej?

• Mioo

törvan:
    Jag instämmer! Hade mina velat hjälpa till ekonomiskt så hade jag tackat glatt ja. Men alla har det ju olika ekonomiskt ställt. Man är alltid beroende av sina föräldrar tror jag. Åtminstånde på ett eller annat sätt.

• skogstösen

Jag vet inte än om vi får något från våra föräldrar.

Jag kan känna att om middagen är dyr per person (vilket den är i vårt fall) så borde föräldrarna kanske tänka att de kan bidra åtminstone med kostnaden för vad de själva äter och dricker.

Det låter kanske snålt, men de har det ju mycket bättre ställt ekonmiskt än vi, så jag tror att också de tycker att de känns lite konstigt om de ska sitta och äta dyrt för våra pengar.

• Uller

Våra föräldrar står för maten. En privatperson som ska laga treräätters åt oss. Ska tilläggas att vi redan har både älgkött och hjortron. så en stor del av maten bidrar vi med behöver ej inköpas.
    Min sambos föräldrar står för drycken till maten

Men den största delen av kostaden ca 40000 står vi själva för. Vi är jätteglada för att som vi kan få hjälp med

• Kär men inte galen

Mioo:

Vi fyller båda 33 år i år. Bor i radhus och har tre barn. Kanske har du rätt i att många som får ekonomiskt bidrag är yngre och inte har egen familj,men i vårat fall stämmer inte det. Däremot har vi gått ut högskolan båda två förra året och har kämpat väldigt för att få ekonomin att gå ihop. Min blivande man har för närvarande 4 olika arbetsplatser och jag är föräldraledig. Vi sparar på och skulle genomfört bröllopet utan ekonomisk hjälp. Det tror jag alla vet. Vi hade inte räknat med något men då de som känner oss väl, i detta fall våra föräldrar, vet hur vår situation har sett/ser ut och har möjligheten att hjälpa oss så tror jag det känns bra för DEM att kunna bidra.

• luv

Vi har barn och bor själva! Våra föräldrar bidrar med ca 30 000 till vårt bröllop som vi tacksamt tar emot!

Känns som om föräldrarna vill bidra så är det väl bara att tacka och ta emot? Vi får bestämma hur vi vill ha vårt bröllop ändå! De har inga krav på oss bara för detta!

• luv

Vi börjar förresten närma oss 30 så speciellt unga är vi heller inte!

• linflickan

jag är jättetacksam för all hjälp vi får med vårt bröllop!!!
    Vi kommer att ha ett enkelt bröllop - buffé hemma (svågern lagar all mat), egensydd linklänning och blommor från trädgården... ca 60 gäster...
    Min pappa tog upp redan från början och undrade vad dom skulle stå för - som en självklarhet.
    Så dom kommer att betala handlings"notan" med mat och vin... det blir ju ändå jättemycket billigare när vi fixar all mat själva än om vi skulle haft catering eller liknande. Svärmor ska nog baka tårta. hon har det inte alltför fett, så vi vill inte att hon ska känna att hon inte kan hjälpa till.

Dessutom kommer vi undan med både fotograf, solister och annat i familjen, så det kostar inte så mycket!! SÅ HIMLA BRA!!!

• lolabe

Vad är det för konstigt med förmögenhetsöverföring från en generation till en annan? Huruvida man får pengar från sina föräldrar har snarare med vilken "tradition" man har inom sin familj snarare än hur gammal man är. Det betyder inte att man är beroende av föräldrarna eller att man inte är självständig gentemot dem.

• linflickan

vill oxå tillägga att mina föräldrar är superengagerade över att vi ska gifta oss (vi kommer att ha varit tillsammans i 2½ år när vi gifter oss) och tycker att det är jätteroligt med festen och kläderna och allt, men vi får göra precis som vi vill (läs: som JAG vill:)!!)

• raseborgsbrud

Vi har en massa vänner som erbjudit sig att istället för presenter stå för vissa saker till bröllopet. En vän står för tårtan, en annan för transporten mellan vigselplatsen och festplatsen. Min moster gör buketten och tillsammans med sin familj skaffar hon blommorna. En del kommer att hämta vin istället för andra gåvor. Flera vänner ger olika saker till middagen osv. Min mor gör stor del av maten. På det sättet får vi inte en massa saker vi inte behöver utan bidrag för att göra drömbröllopet istället. Det är något vi inte änns har behövt fråga om utan de har frågat oss om de inte kan göra så istället. Vi tackar och tar emot.

• meili

Nej... Det är ingen som vet att vi ska gifta oss, så vi betalar det själva. Det blir inget stort bröllop, iofs, men vi vill ha det såhär - litet & hemligt. :)

Svar på tråden Betalar dina föräldrar bröllopet? *nyfiken*