När jag gifte mig första gången betalade mina föräldrar festen, jag och exet betalade allt personligt som kläder, blommor till mig och brudföljet, transporter m m Jag är enda dottern så mina föräldrar tyckte det var självklart att de skulle stå för festen - vilket vi tacksamt tog emot, annars hade vi fått bjuda på varmkorv i kiosken typ... Vi gjorde mycket själva och med kompistjänster för att hålla nere kostnaderna.
Kändes en smula jobbigt att berätta 5 år senare att vi skulle skiljas, visserligen inte på mitt iniativ men ändå...
När jag gifte om mig betalade maken och jag allt, från festen ned till näbbarnas kläder. Vi hade sådan priviligierad situation att vi kunde betala allt och ha det på festvåning med i stort sett alla tjänsterna köpta. Dels tyckte jag att det skulle kännas riktigt konstigt att be pappa bidra en gång till (mamma hann tyvärr gå bort året innan jag gifte om mig) och dels tyckte både min då blivande make att det var bättre att vi skötte allt inkl. ekonomin runt det hela på egen hand.
Tror inte det alls är så självklart att föräldrar betalar allt numera, det är nog vanligare att brudpar tillsammans med bägges föräldrar är med och finansierar.