• Mioo

Betalar dina föräldrar bröllopet? *nyfiken*

Jag är lite nyfiken av mig. Har lusläst lite här och där. Verkar som mångas föräldrar hjälper till ekonomiskt vid bröllop. Är det verkligen så fortfarande? Trodde mer att det var så "förr i tiden". Varken mina eller min blivande mans föräldrar kommer hjälpa oss ekonomiskt vad jag vet.

• Svar på tråden Betalar dina föräldrar bröllopet? *nyfiken*
  • Soleil

Jag utgår från att vi kommer att betala allt själva, men jag ser det som att de "egentligen" redan hjälpt till eftersom båda föräldrarparen har sparat pengar åt oss sedan tidigare. Så det är ju "deras" pengar vi till viss del använder till vårt bröllop.

Min sambo tror däremot att våra föräldrar kommer att bidra med något lite längre fram, och visst skulle jag ta emot lite hjälp, men samtidigt är det absolut inget jag tycker att de "måste" göra. Det är ju VI som valt att gifta oss och därför vårt ansvar att betala.

• Gable

Nix. Vi får inte en spänn av våra föräldrar. Om de skulle erbjuda sig, så skulle vi tacka nej.

• Ettolrach

När jag gifte mig första gången betalade mina föräldrar festen, jag och exet betalade allt personligt som kläder, blommor till mig och brudföljet, transporter m m Jag är enda dottern så mina föräldrar tyckte det var självklart att de skulle stå för festen - vilket vi tacksamt tog emot, annars hade vi fått bjuda på varmkorv i kiosken typ... Vi gjorde mycket själva och med kompistjänster för att hålla nere kostnaderna.

Kändes en smula jobbigt att berätta 5 år senare att vi skulle skiljas, visserligen inte på mitt iniativ men ändå...

När jag gifte om mig betalade maken och jag allt, från festen ned till näbbarnas kläder. Vi hade sådan priviligierad situation att vi kunde betala allt och ha det på festvåning med i stort sett alla tjänsterna köpta. Dels tyckte jag att det skulle kännas riktigt konstigt att be pappa bidra en gång till (mamma hann tyvärr gå bort året innan jag gifte om mig) och dels tyckte både min då blivande make att det var bättre att vi skötte allt inkl. ekonomin runt det hela på egen hand.

Tror inte det alls är så självklart att föräldrar betalar allt numera, det är nog vanligare att brudpar tillsammans med bägges föräldrar är med och finansierar.

• CTS

bådas föräldrar delar på notan som blir för maten och lokalen och drickat, resten står vi för vilket är ungefär lika mycket som hela notan för festen.
    Vi tror att vår bröllopsnota totalt kommer landa på 120 000:- (phuu... mycket pengar men det är det värt)

• Wanki

Jag är inte så insatt i bröllopsseder egentligen men jag trodde inte att föräldrar bidrog speciellt ofta nu. Jag erkänner att jag är liiite avis på vissa nu när vi slutligen bestämt att även avstå från ringar för att kunna fixa det ekonomiskt. Sen tänker jag att bara jag får vigselbeviset i min hand ska jag skratta och vara glad med min man ändå! Vi är tillräckligt lyckligt lottade. Men visst kommer avunden och biter en i rumpan ändå ibland!

• Brud 2006

Mina föräldrar betalar 6000 kr var (de är skilda), det var ingenting jag väntade mig alls, men de ville gärna bidra lite. Min blivandes föräldra betalar ingenting, vilket är helt okej det med. Hela bröllopet går på ca 95 000 kr så ca 83 000 kr måste vi betala själva.

Men ajg resonerar som att det är vi som gifter oss och för vår skull, ingen anan ska behöva betala för det! Men vill de bidra tas det tacksamt emot!

• jespers darling

Våra respektive föräldrar betalar för festen.
    Dvs mat, dryck personal tårta...

Vi själva betalar våra egna personliga saker. Kläder, blommor, transport, fotograf, Dj, ringar

• elenita

Vi satte upp en budget på ca 60000,-
    Mina päron kommer att betala 20000,- å likaså hans. Resterande 20000,- sparar vi själva ihop.

• asal28

hej. det är så att jag har en annan kultur, och i min kultur så är det så att killen betalar för bröllopsfesten och tjejen för förlovningen. men både jag o killen har bestämt att vi betalar allt själva med tanke på att vi vill ha det exakt som vi vill och ska någon betala så vill säkert de ha lite åsikter i det hela. men när vi berättade detta för våra föräldrar så ville de själva bidra med något så hans föräldrar vill betala 40000 och mina 40000,,, jag vet mycket pengar med tänk på att det är jätte stort bröllop med 200 gäster. men jag e glad att de vill hjälpa oss för jag tror att vi hade inte kunnat göra det själva med tanke på att jag studerar och han jobbar.tack

Svar på tråden Betalar dina föräldrar bröllopet? *nyfiken*