Christa:
Varifrån hämtar du tesen:
"Risken att förhållandet tar slut är förståss större efter att ha levt så länge med en lögn."
Jag kan inte se att det finns några belägg för ett sådant påstående. Någon forskning lär inte finnas. Och i ärlighetens namn - vem vet ALLT om en annan människa, och vem berättar ALLT om sig själv? Och om det finns någon sådan - har detta säkert gjort den personen mer lycklig? Är partnern verkligen intresserad? blir relationen bättre av bekännelser i allehanda former?
Jag tycker att relationen bygger på handlingar - ens egna och partnerns. Handlar man ärligt och "rätt" idag är det det som räknas. Otroheten för länge sedan kunde möjligen bekänts då, nu är det lite sent - vad kan man göra åt saken? vad hjälper en bekännelse?
Lögnen påverkar bara om man låter den göra det - om man dväljs av dåligt samvete i år efter år, eller om man väljer att berätta efter så många år som det rör sig om.
Både jag och min man (som varit ett par i över 6 år och kommer att fortsätta vara det såvitt jag kan se livet ut) tog ett och annat snedsteg i början av vårt förhållande pga olika orsaker, framförallt för att vi inte hade bestämt oss helt säkert för varandra. Sedan gjorde vi det, och med det kom också troheten, och ärligheten. Men även om jag ibland drabbats av nyfikenhet VILL jag inte veta allt som försiggick i hans liv under denna turbulenta period, och han vill inte veta om mig. Respekt för varandra ger att vi lever i nuet, i vår relation såsom vi byggt upp den. Med tillit och ärlighet här och nu.
Till insändaren: Jag tycker det är ett solklart fall - berätta inte. Det var länge sedan och betydde inget. Klart. Finito. Lämna det, gör inte om det. Att berätta skulle vara egoistiskt, det skulle vara för din skull mer än för partnerns.