• blivande fru J

störande grannar?

jag vet inte hur mycket man kan acceptera och när man bara är gnällig. jag bor i bostadsrätt i ett hus med bara yngre. Jag har oftast schemalagt från 8 och går därför och lägger mig vid 22. Ibland läser jag hemma på eftermiddagrna. dessutom besväras jag av huvudvärk. Min granne spelar väldigt mycket musik, inte så högt att det vibrerar i möblerna, men väl så att jag kan sjunga med i titlarna som mestadels är urdålig svensk schlager. han verkar inte göra så mycket vettigt på dagarna, jag tror han eventuellt har någon slags efetrmiddagsjobb. Nu är han i alla fall hemma och på kvällarna när jag vill sova eller besväras av huvudvärk. Ringde nyss på och sade att han väsnades, fast klockan är efetr 13 öppnade han med tandborste i munnen och såg oförstående ut åt mitt klagomål. Han sade att han skulle sänka dock. nu är det tyst och jag ganska nöjd, emn det lsutar ju aldrig, imorogn börjar han igen. Han hyr i andra hand så han kanske är mån att få bo kvar, men just nu känner jag mig mest som en gnällkäring. Jag kanske måste acceptera ljud. även om jag inte vill..

hur mycket hör ni era grannar?

• Svar på tråden störande grannar?
  • Signatur

Alltså, det där med att hänga kläder och likande i trapphuset förstår jag mig verkligen inte på. Dels stör man andra, dels är det ju ganska stor stöldrisk.
    Våra fd grannar hade sitt skoställ i trapphuset. Det luktade gammal tåbira i halva huset. *urk*

• blivande fru J

ChristiansBrud: jag menade alltså inte att du beklagade dig här på forumet utan om man tar upp med hyresvärd eller styrelse att någon har för högljutt sex kan nog folk börja se på en som bitter... därför stönar jag lite extra högt jag också när grannarna har varit lite väl tydliga i sänghalmen :)

• shalimar

I den studentlägenhet jag bodde i förut så hae jag först en granne under mig som övade trumpet 2 timmar mitt på dagen (när jag försökte plugga mao). Jag gick helt enkelt ner och pratade med honom, och vi kom överens om att han fick öva mellan kl 15.00 och 18.00, så att jag skulle kunna planera in mina studier på något sätt. Det funkade.

En annan granne (vägg i vägg på samma ställe) steg upp kl 06.30 varje vardag och gjorde frukost så det verkligen sjöng i väggarna! Smällde i bestickslådorna och slamrade med porslin och jag vet inte allt! Den tiden på morgonen är jag INTE lättväckt, men jag begrep aldrig varför hon uppenbarligen måste slänga 5 kastruller i golvet varje morgon... Helt OK om folk duschar eller fixar lite mat tom. mitt i natten, men man kanske kan ta det lite lugnt och inse att alla inte är uppe med tuppen kl halv sju på morgonen (speciellt inte studenter...) Henne klagade jag dock aldrig på. Våra grannar i förra lägenheten möblerade tydligen om varje kväll kl. 23.00 - vi funderade lite på VARFÖR, men störde oss inte särskilt mycket på det. Kanske de hade bäddsoffa som de bäddade ut och flyttade bort soffbordet från varenda kväll? För närvarande har vi en barnfamilj mitt emot som stimmar och skränar lite ibland, men det gör inte så mycket. Värre är att det hoppar och stampar "i galopptakt" ovanför oss, har de skaffat ponny, månne? :D Äh, jag har inte lust att irritera mig på det (inte mödan värt) men ibland kan man fundera lite på vad folk egentligen har för sig... Det där med högljudd musik som man kan sjunga med i - har jag också varit med om, i mitt studentrum, varje onsdag, fredag och lördag kväll stod stereon konstant på höööög volym hos grannen från ca. 15.00 till de gick ut vid 23.00 (ibland var det efterfest från 02.00 och fram till morgonkvisten också...) Partyprisse, ibland retade jag mig på det, ibland tyckte jag att det var lite skönt och kände mig lite mindre ensam.

• Jonnes brud

Hämnden är ljuv sägs det. När vi hade tröttnat på grannens flertaliga efterfester med hög musikvolym satte vi in stöten. En morgon när hon lagom hade knoppat in var det vi som satte på stereon på högsta volym. Hon verkade ha förstått vad vi menade för under tiden vi bodde kvar var det betydligt lugnare. Bor man i hyreshus får man till viss del finna sig i att det inte är tyst och lugnt jämt, men folk som var och varannan helg lever röver är ett gissel.

• annaglitter

våra grannar är en barnfamilj som har sitt kök vägg i vägg med vårt sovrum. På morgnarna låter det som *****, de dansar, sjunger, kastar stolar hoppar hinderbana och tävlar på racerbanan med hunden, så låter det iallafall... När vi gick över och pratade med dem påstod de att barnen lyssnade på sagor vid frukostbordet!! Nu har de tack och lov dragit ner volymen på varann på morgnarna. Det som istället retar mig och min samno är att de använder vår gemensamma tarruppgång/korridor som hall. Upp till 9 par skor plus cyklar och pall och stövelknekt och sopborste och ja suck listan kan göras lång. Det känns otroligt irriterande att de använder gemensamma utrymmen som ska vara rena och framkomliga till sitt eget. Vi har också ont om plats men vad sjutton!!

• Jonnes brud

Gör ett nytt försök: Skrev ett inlägg i går som mystiskt nog inte fick visas. Vet inte varför? Jag ville bara berätta att min dåvarande man och jag hade en granne som störde oss med sina vilda efterfester. En morgon när hon lagom hade somnat in efter en högljudd efterfest, skred vi till verket och satte på vår stereo. Konstigt nog var det lugnt där under triden vi bodde kvar. Kanske förstod hon vinken.

Annaglitter:
    Har ni pratat med era grannar om röran i trapphuset? Om ni har gjort det och inte får någon respons kan ni kanske göra likadant. Blanda in era skor (kanske några ni inte använder) bland deras + lite andra prylar så får ni se om de fattar. Skulle vara intressant försök! Undrar förresten om man överhuvudtaget får belamra trapphus med en massa saker med tanke på framkomligheten för ambulanspersonal, brandrisk etc. Kanske något att fråga hyrewsvärden om?

• hotfantasy

Hej.
    Någon som vet hur många varningar en hyresgäst kan få, innan de blir vräkta?

Våra grannar har fått två stycken, på 3 veckor. Någon som vet vad som sker nu?

• vixen not a tramp

Är det inte tre varningar man kan få innan man blir vräkt? Kanske varierar från bolag till bolag?

• hotfantasy

Mia.Maria

Tack för ditt svar. Hoppas vi och de andra grannarna inte behöver lämna en varning till då. Stt de varndade grannarna skärper till sig och gör så att vi andra i huset kan tillbringa våra helger i lägenheterna :)

• ztar

Det är ganska svårt att bli vräkt från en hyreslägenhet, bostadsrätter ärnog ännu svårare tror jag.

I jordabalken kap 12 står det: 25 § När hyresgästen använder lägenheten skall han se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas (störningar i boendet).

Hyresgästen skall vid sin användning av lägenheten också i övrigt iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten.

Hyresgästen skall hålla noggrann tillsyn över att detta också iakttas av dem för vilka han svarar enligt 24 § första stycket.

Om det förekommer störningar i boendet, skall hyresvärden ge hyresgästen tillsägelse att se till att störningarna omedelbart upphör samt, om denne är en bostadshyresgäst, underrätta social- nämnden i den kommun där lägenheten är belägen om störningarna.

Andra stycket gäller inte om hyresvärden säger upp hyresavtalet med anledning av att störningarna är särskilt allvarliga med hänsyn till deras art eller omfattning (särskilt allvarliga störningar i boendet).

Om hyresgästen vet eller har anledning att misstänka att ett föremål är behäftat med ohyra får detta inte tas in i lägenheten. Lag (1993:400).

Uppsägning av ett hyresavtal som gäller bostadslägenhet enligt första stycket 6 på grund av störningar i boendet får inte ske förrän socialnämnden underrättas enligt 25 § andra stycket.

Är det fråga om särskilt allvarliga störningar i boendet gäller vad som sägs i första stycket 6 även om någon tillsägelse om rättelse inte har skett.

Vid sådana störningar får uppsägning av ett hyresavtal som gäller bostadslägenhet ske utan föregående underrättelse till socialnämnden. En kopia av uppsägningen skall dock skickas till socialnämnden.

Svar på tråden störande grannar?