• blivande fru J

störande grannar?

jag vet inte hur mycket man kan acceptera och när man bara är gnällig. jag bor i bostadsrätt i ett hus med bara yngre. Jag har oftast schemalagt från 8 och går därför och lägger mig vid 22. Ibland läser jag hemma på eftermiddagrna. dessutom besväras jag av huvudvärk. Min granne spelar väldigt mycket musik, inte så högt att det vibrerar i möblerna, men väl så att jag kan sjunga med i titlarna som mestadels är urdålig svensk schlager. han verkar inte göra så mycket vettigt på dagarna, jag tror han eventuellt har någon slags efetrmiddagsjobb. Nu är han i alla fall hemma och på kvällarna när jag vill sova eller besväras av huvudvärk. Ringde nyss på och sade att han väsnades, fast klockan är efetr 13 öppnade han med tandborste i munnen och såg oförstående ut åt mitt klagomål. Han sade att han skulle sänka dock. nu är det tyst och jag ganska nöjd, emn det lsutar ju aldrig, imorogn börjar han igen. Han hyr i andra hand så han kanske är mån att få bo kvar, men just nu känner jag mig mest som en gnällkäring. Jag kanske måste acceptera ljud. även om jag inte vill..

hur mycket hör ni era grannar?

• Svar på tråden störande grannar?
  • Hemax

Jag hör granngubben snarka _varje_ kväll! Samt hans klockradio på morgonen... "Ring så spelar vi" tror jag programmet heter som jag OFTA vaknar till på lördagarna!? Men jag tycker det är rätt "hemtrevliga" ljud så det gör inget!

• lij

Men vissa ljud som tex hosta och barnstoj tycker jag faktiskt man får tåla. Till en viss gräns naturligtvis, men man måste ändå få leva i sin lägenhet.

Du ska nog akta dig för att klaga på för mycket saker, om du gör det kommer styrelsen tro att det är du som är känslig snarare än att grannarna stör. Jag vet, för jag har varit med om att det blivit så. Visserligen var det då hyresvärden som till slut inte trodde på en hyresgäst som klagade ofta, trots att hon ibland hade rätt i sina klagomål.

I huset jag bor nu är det så välisolerat att man inte hör något av grannarna, men i det förra (där den klagande personen bodde) hördes när folk pratade och tittade på tv. För dåligt isolerade hus är hopplöst att bo i!

• diskret

Själv så tror jag att mycket av problemet beror på dålig ljudisolering i de hus man bygger och byggt tidigare här hos oss i Sverige.
    Ofta är det slarv med bygget (vilket påvisades häromdagen i ett känt TV program) men även av kostnadsmässiga skäl så försöker man även spara in på ljudisoleringen.
    Själv har jag haft tillfälle att leva under olika perioder av mit liv i flerfamiljshus även i andra länder och det är mycket bättre ljudisolering där, man hör inte en smack av grannarna och händer det någonting då åker man ganska snabbt ut.
    Sedan måste jag även tillägga att det råder en vanlig missuppfattning om att det ska vara tyst mellan 22.00 och 07.00 på morgonen och sedan får man göra i princip vad man vill.
    Så säger hyreslagen INTE utan man ska alltid beakta sunt förhållande till sina grannar oavsett tid på dygnet och absolut visa hänsyn och INTE störa.
    Jag menar liksom om det ska vara tyst bara mellan 22.00 och 07.00 på morgonen och sedan inte kunna bo i sin egen lägenhet under det övriga tiden av dygnet, ska man då betala hyran/månadsavgiften bar för en tredje del av månaden eller?
    Sedan det är klart att folk måste kunna duscha när de vill, borsta tänderna och liknande men det mesta beror som jag nämnde tidigare på dåligt bygge.

• blivande fru J

är det inte mellan 22 och 06 förresten, så var det iaf för något år sedan, och att hämnas genom att dammsuga kl 06.15 är ju inte så dumt alls :0

• krammia

När jag bodde i bostadsrätt vräkte jag ett par som bodde i andra hand. På dagarna hade det en hund som ylade från det att de gick hemifrån tills det att de kom hem och på kvällarna var det en tjej som ylade för de försökte väl antagligen bli med barn. Min sambo kan man dammsuga under sängen när han sover och även han vaknade av den ylande damen. Lät som man stack en gris! Så jag klagade efter att inte fått sovit på en vecka och de fick åka ut med huvudet före. Var nog lättare eftersom de bodde i andra hand och den som ägde lägenheten inte ville ha smuts på sig. Klaga hos föreningen!

• diskret

Ja, det kanske är mellan 22.00 och 06.00.
    Vi själva blir väckta av en barnfamilj ovanpå oss VARJE MORGON exakt kl.06.20.
    Det är ..vla spring, bankning, smälla igen med dörren och annat ända fram till 07.20 då de går ut.
    Själva så har både min sambo och jag förtroende arbetstid vilket innebär att jag t ex kan vara på jobbet kl. 10.00 om jag vill, därför har inte jag någon anledning att gå upp kl. 06.00 på morgonen.
    Har pratat med dem två gånger hittills men det verkar inte hjälpa, det blir lite bättre men starx efteråt men efter ett tag så fortsätter de som vanligt.
    Har nu pratat även med bostyrelsen så de har lovat prata med dem, vi får se var det leder.
    Blir det inte bättre då är det bara att sälja sin borätt och köpa villa eller radhus. Men innan dess ska jag hämnas, det kan de vara säkra på, he he...
    Men egentligen är det synd att det ska vara så, det är de som stör som ska behöva flytta. Måste även tillägga att innan dem så var det en familj med tre barn som hade bott ovanpå oss men man hörde aldrig något ifrån dem utom enstaka ljud då och då som jag tycker man ska faktiskt acceptera när man bor i ett flerfamiljshus.

• blivande fru J

det är svårt det där med hämnd också tycker jag. Vi har en granne på varje sida och en ovanför. vi går upp tidigt och de båda herrarna bredvid gör det inte. Den ena är han som stör och inte gör något vettigt alls på dagarna, den andra hör vi aldrig några ljud från, han läser till ekonom men pluggar på kvällarna och sover på morognen. Om vi dammsuger kl 06 så stör vi ju båda lika mycket.
    Om ni ska hämnas på barnfamiljen kommer ju barnen säkert att vakna och skrika på kvällen, och det är ju föräldrarna som ska beskyllas, inte barnen eller de andra grannarna.

• snuttepuffan

Är ni inte lite överkänsliga?

• blivande fru J

jag tycker inte jag är överkänslig. jag stör mig inte på barnskik, skällande hundar, par som har sex, klapparnade skor mm utan just på han som spelar så hög musik att jag kan sjunga med i texterna och möblerna ibland vibrerar. man får givetvis spela musik, men den ska inte höras mer än min musik då jag spelar på normalvolym. Det är liksom inget rimligt krav att kräva att man ska ha rätt att spela så högt att grannens säng skakar, däremot måste man få ha barn och göra vardagliga aktiviteter. jag bodde görut i ett hus där man inte fick duscha efter 22 och inte gå på toaltten på nätterna mm.. sånt blir för mycket tycker jag

• Ellte

Vår granne har besök ofta och många på nätterna...och de puckade idiooooterna ringer på vår dörrklocka för att komma in i uppgången. Inatt var jag beredd att gå upp och skälla ut puckona när de kom upp för trappan men som tur var behärskade jag mig... Undrar vad de hade sagt om en galen tant ;) sprang ut och skällde ut dem spritt språngande näck Vi har pratat med grannen flera gånger men det räcker inte (hans lösning på "problemet" är att ställa upp dörren till trappuppgången..men jag har en gång för mycket och hittat ett fyllo sovandes under trappan) så om det inte slutar snart ska jag prata med bostadsbolaget. Det känns så himla trist bara för grannen känns så...snäll :?

Svar på tråden störande grannar?