• blivande fru J

störande grannar?

jag vet inte hur mycket man kan acceptera och när man bara är gnällig. jag bor i bostadsrätt i ett hus med bara yngre. Jag har oftast schemalagt från 8 och går därför och lägger mig vid 22. Ibland läser jag hemma på eftermiddagrna. dessutom besväras jag av huvudvärk. Min granne spelar väldigt mycket musik, inte så högt att det vibrerar i möblerna, men väl så att jag kan sjunga med i titlarna som mestadels är urdålig svensk schlager. han verkar inte göra så mycket vettigt på dagarna, jag tror han eventuellt har någon slags efetrmiddagsjobb. Nu är han i alla fall hemma och på kvällarna när jag vill sova eller besväras av huvudvärk. Ringde nyss på och sade att han väsnades, fast klockan är efetr 13 öppnade han med tandborste i munnen och såg oförstående ut åt mitt klagomål. Han sade att han skulle sänka dock. nu är det tyst och jag ganska nöjd, emn det lsutar ju aldrig, imorogn börjar han igen. Han hyr i andra hand så han kanske är mån att få bo kvar, men just nu känner jag mig mest som en gnällkäring. Jag kanske måste acceptera ljud. även om jag inte vill..

hur mycket hör ni era grannar?

• Svar på tråden störande grannar?
  • snuttepuffan

Nu menade jag inte främst det här med spelande musik, men att man inte ska få gå upp 06.20 verkar lite överdrivet. Själv tappar jag inte ur ett badkar efter 22.00, diskar inte heller så sent och skulle aldrig dammsuga efter 21.00. Bor i ett extremt lyhört hus, speciellt när det gäller vattenledningarna.

• blivande fru J

jag tycker absolut att man måste få gå upp tidigt, det är mer samhällets norm än att gå upp vid 10. Förrutom på helgen då. jag som bor i ett hus med bara studenter och ungdomar tycker att det är tråkigt att inte kunna somna vid 22-tiden för att det spelas musik eller är fester mitt i veckan. Däremot går jag ju själv upp vid 06.20 så det skulle bara vara trevligt om någon väckte mig då :)

• snuttepuffan

Jag bor också i studenthus, men tycker inte att det är speciellt mycket störningar förutom de borrande idioterna.. :) Hörde nyss några ungar springa, men det tycker jag att de ska få göra... :)

• snuttepuffan

Förresten så kan jag inte somna alls på kvällarna om jag inte har tv:n på för att ta bort störande lågmälda ljud. (När det är riktigt tyst på natten kan vi faktiskt höra grannen ovanför kissa (och då är det inte spolandet jag menar))....

• diskret

Klart att man kan gå upp kl.06.20, jag struntar fullständigt i om någon går upp kl. 06.20 eller 04.00 eller 11.00, bara ska man bete sig civiliserat och inte låta barnen leva rövare, smälla igen med dörren, banka o s v, alltså uppföra sig NORMALT.
    Jag frågade mina grannar som bor under oss om de hör någonting ifrån oss eftersom vi också ibland går upp rätt så tidigt men de säger att det är dötyst.
    Och vi duschar också på morgonen, vi öppnar och stänger dörren vi går, ser på morgon nyheterna o s v, alltså allt som de som bor ovanpå oss gör.
    Personligen stör inte jag mig alls så mycket på musiken men jag tror att mycket är individuellt, vi är olika personer och felet ligger antagligen (som jag skrev från början) i dålig ljudisolering, så jag tycker man ska ställa högre krav på fastighetsägarna.
    Vi har nu köpt en nyproducerad bostad dit vi ska flytta om 4 månader och jag kollade jätte noga att bostaden enligt normen uppfyller högsta möjliga ljud klasificeringen (A nivå är högsta) innan jag köpte.
    De flesta äldre lägenheter har en C nivå fick jag höra av arkitekten i samband med köpet vilket kan bli en förklaring till störnings problem.

• Forsfors

Mia H: Jag hade också en granne som slog sin fru, jag var nyinflyttad och hörde skrik, gråt och slag och konstiga dunsar från deras lägenhet, antagligen drog han omkring med henne bland rummen eller något sånt. jag ringde polisen på en gång (anonymt) och efter det så hörde jaga ldrig mera något sånt från deras lägenhet. Jag tror att det många gånger kan skrämma att de vet att de har "ögonen på sig" från annat håll.

• fruSolli

jag tycker du har rätt att klaga om han spelar högt men därimot inte att var dömande angående tandborste i munnen! du har ingen aning om varför han har en tandborste i munnen så det är elakt att ja du förstår.

hög musik jag förstår en 40åring flyttade precis ut mitt emot oss och det var skönt för man kunde också sjunga med ibland ;)

• nano

Min förra granne spelade också musik i tid och otid så högt att man hörde texten. Någon gång satte han tillochmed på någon operamusik på högsta volym klockan 5 på morgonen...gissa om jag vart förbannad.
    Där jag bor nu hör jag grannarna ibland, men det är inte så farligt. Folk måste ju få leva, så större delen av dagen bryr jag mig inte så mycket om vad de gör, samma sak på helgerna. Om det däremot är väldigt högljutt (hög musik, borrljud) och ofta, skulle jag nog klaga.
    Min hämnd på förra grannen blev att en söndagmorgon efter han festat vända högtalarna mot väggen, sätta på en skiva på mkt hög volym, och sedan gå och handla. Inte så raffinerat kanske, men det kändes bra :)

• Forsfors

Min mamma brukar höja ljudet på Tv:n när grannarna spelar, om de höjer så höjer hon, och höjer och höjer och höjer tills de sänker sin ljudnivå, hon säger att det hjälper.

Våra grannar är helt ok, det verkar som att de är vakna dygnet runt, och man hör dem lite då och då, men det är inget jag störs av, jag tycker bara det är skönt för då känns det som att vi inte måste vara så försiktiga heller.

• Texas

Om dina grannar väsnas och spelar hög musik efter 22 tycker jag du ska säga till. Däremot är det ju svårare att förbjuda folk att leva normalt bara för att huset är lyhört och dåligt isolerat. Jag tycker att man ska få diska, köra diskmaskin och damsuga om man behöver på kvällarna. Om han spelar musik under dagen och det inte är extremt högt så är det nog något man får tåla eller hitta en annan bostad. Själv bor jag i en nybyggd bostadsrätt och bland det bästa är att det inte är lyhört. Skulle inte orka med något gamalt lyhört hus.

Svar på tråden störande grannar?