• blivande fru J

störande grannar?

jag vet inte hur mycket man kan acceptera och när man bara är gnällig. jag bor i bostadsrätt i ett hus med bara yngre. Jag har oftast schemalagt från 8 och går därför och lägger mig vid 22. Ibland läser jag hemma på eftermiddagrna. dessutom besväras jag av huvudvärk. Min granne spelar väldigt mycket musik, inte så högt att det vibrerar i möblerna, men väl så att jag kan sjunga med i titlarna som mestadels är urdålig svensk schlager. han verkar inte göra så mycket vettigt på dagarna, jag tror han eventuellt har någon slags efetrmiddagsjobb. Nu är han i alla fall hemma och på kvällarna när jag vill sova eller besväras av huvudvärk. Ringde nyss på och sade att han väsnades, fast klockan är efetr 13 öppnade han med tandborste i munnen och såg oförstående ut åt mitt klagomål. Han sade att han skulle sänka dock. nu är det tyst och jag ganska nöjd, emn det lsutar ju aldrig, imorogn börjar han igen. Han hyr i andra hand så han kanske är mån att få bo kvar, men just nu känner jag mig mest som en gnällkäring. Jag kanske måste acceptera ljud. även om jag inte vill..

hur mycket hör ni era grannar?

• Svar på tråden störande grannar?
  • Seinfeld

Mina grannar stör ganska mycket ibland, främst är det faktiskt äldre personer som stör i min trappuppgång. Det verkar som att de aldrig går och lägger sig och drar sina klackskor över parkettgolvet.

Jag har också ett par som hela tiden borrar i väggarna och de gör det alltid på kvällarna...jag bli galen och har faktiskt klagat en gång, men han var lika oförstående som din granne verkade vara.

Jag kan inte förstå att vissa inte verkar bry sig om andra och det är surt eftersom jag inte gärna klagar på andra.

• K.C

det där tycker jag är svårt. mitt på dagen kan man nog inte säga så mycket, om det nu inte är så att möblerna vibrerar. Folk måste ju få leva... Det där med tider är ju också så olika. Själv är jag vaken sent och vill såklart få spola när jag borstar tänderna etc. Svårt att veta vad som hörs in och svårt att leva sitt liv efter folk på andra sidan väggen. I regel tror jag man får vara lite tolerant mot grannarna, men det finns ju gränser... Att spela hög musik som garanterat hörs in till grannarna, framför allt sent är ju helt ok att klaga på!

Jag har samma problem med vår granne, men tvärtom. Vi levar fan så tyst, törs knappt ha på TV´n och ändå klagar han! Känns som om han borde flytta ut i skogen för han klarar inte av att folk rör sig. Menar såklart inte att du är sån...

• blivande fru J

precis, man drar sig ju verkligen för att gå och klaga, jag är ju inte där flera gånger om dagen vilket egentligen skulle behövas.

vi har en mycket fin stereoanläggning som ger ifrån sig toppljud, och faktum är att ingen någonsin klagat eller säger sig höra vår stereo när vi frågar eller själva lyssnar utanför dörren, medan däremot dåliga datorhögtalare placerade direkt på golvet som den här killen har ger ifrån sig otroligt mycket konstiga biljud som vandrar genom väggar och golv. lite oväntad upptäckt, men man kan ju knappast kräva av grannarna att de ska köpa bättre stereo för hundratudentals kronor elelr så..

• blivande fru J

KC: nej faktiskt inte. Jag har klagat en gång hos honom, och min sambo en gång trots att jag klagar för mig själv 10-tals gånger om dagen. Jag kan förstå att man inte förstår att det hörs första gången, men han spelar vekrligen jättehögt. Jag tycker inte man ska kunna sjunga med i texten tex, då hörs det för väl. Spolningar och duschningar struntar jag i, man måste få borra när man flyttar in, emn inte varje dag, men att hela tiden spela jättehög skräpmusik, ha kareoketävlingar och högljudda fetser utan förvarning tycker jag är oacceptabelt

• snuttepuffan

Jag tycker att ljud från grannar är helt ok, jag har ingenting emot att höra gitarrspel på toaletten (det hörs mycket bättre där) eller höra folk skratta och ha trevligt, men vi har grannar som borrar i väggarna. Det känns som borrmaskinen utan slag är i betongväggen varje kväll numer. Vi vet inte om de är på första eller hundrade hålet (extremt svårborrade väggar). Hur mycket är det egentligen ens tillåtet att borra i en hyresrätt?

• K.C

he he... nej, det går kanske inte.

jag har själv aldrog klagat på nån granne - är nog för feg, men det är ju sjukt jobbigt att ta sig dit och klaga och det inte blir bättre.
    samtidit kanske han inte fattar att ljudet går in som det gör. jag är supernojig att störa mina grannar just för att jag inte vet hur pass lyhört det är.

• ztar

Om han hyr i andra hand kan du klaga till den som "äger" lägenheten, det är den personen som är ansvarig för vad hans(hennes hyresgäst gör, så ta ett snack med den personen istället.

Men spelar man musik på dagen får man nog inte mycket av att klaga, regeln är ju att det ska vara tyst mellan 7.00 och 22.00.

• raskan

inte mellan 07-22 hoppas jag
    Millan

• frulan

Vi bor äääntligen i ett hus mitt i skogen o störs aldrig av våra grannar

Huset vi bodde i innan däremot... jisses... det är ett sekelskifteshus som är omgjort till 12 lägenheter. De isolerade inte så bra vid ombygget... genom sovrumsväggen hörde man samtal även om de viskade (vilket de aldrig gjorde iofs, puh... bara festade o pratade högt, hur jobbigt som helst).
    Grannen ovanför klagade på oss i tid o otid, även fast vi faktiskt aldrig gjorde något tokigt... men han var himla känslig.
    Det bästa var ändå när grannarna ovanför den känsliga grannen fick deras senaste klagomål
    Killen hade suttit o trummat med fingrarna på stolskarmen på sin fåtölj. Grannen hade kommit upp o undrat vad i h-e han höll på med Helt sjukt...

• ztar

22.00 och 7.00 ska det ju naturligtvis vara :)
    Tack raskan :)

Svar på tråden störande grannar?