• Lill-strumpan

Fråga till er som varit på Mauritius

Nu har vi bokat vår bröllopsresa som ska gå till Mauritius i juli. Har blivit lite osäker på om det är en så bra idé. Har tittat på tidigare inlägg på BT om det här resmålet och läst att några varit jättebesvikna och att det inte var så varmt eller "vykorts" vackert som man tror. Sen har andra sagt att det visst är ett paradis. Vad göra? Resan kostar ju vansinniga pengar och man vill ju inte bli besviken. Sett inlägg från -01 till idag där många bokat resa dit. Kan någon svara på hur det var där under vår sommarperiod (deras vinter), är jättetacksam för svar då vi snart måste betala handpenning! // Lill- strumpan

• Svar på tråden Fråga till er som varit på Mauritius
  • Soffa

Vi ska dit i april. Varit dar i november forut, sa ang vadret vet jag inte.
    Nej, alla stranderna ar inte vykortsvackra, men nagra ar. Det ar inte som tex. maldiverna, men jag gillar verkligen mauritsius, och darfor ska vi dit igen. Sol, god mat, snorkling, trevliga manniskor, helt perfekt.

• Lill-strumpan

Vilken sida ska ni bo på? Vi har bokat in oss på Merville Beach, västsidan. Vi betalar 37000 kr för 11 nätter med halvpension. Vågar man fråga hur mycket ni betalar? Usch, har hört så mycket tråkigt om Mauritius att jag varken vet ut eller in.

• fritzh

hej!
    jag var på mauritius i sommras och tyckte det var helt underbart... inte för varmt men kunde sola och bada samtdigt som man orkade göra olika aktiviteter, eftersom att det inte var för varmt!!
    vart på mauritius ska ni bo?

• na76

Hej

Har skrivit om detta förut men skriver det igen. Var på Mauritius i slutet av juni 2003. Blev lite besviken på vädret, trodde det skulle varit varmare. När solen var framme var det jätteskönt men tyvärr regnade det ofta och var molnigt. Det var dock väldigt skönt i vattnet. Det är inte högsäsong då och flertalet hotell är stängda eller bara halvfulla. Lite synd att inte resebyrån upplyste om det, skulle nog inte välja att åka tillbaks den tiden på året igen. Även om folket där sa att det var extremt dåligt väder när vi kom, "så dåligt hade det inte varit på många år". Ön var annars kanon, verkligt vacker och vi hade det ändå toppen. Så trevliga människor, billig shopping-särskilt Ralph Lauren tröjor (tillverkas visst där). Vi var på en hel del utflykter bla hyrde vi taxi och åkte runt på hela södra delen av Mauritius (600 kr för en hel dag). Vi var också på Undersea walk som jag verkligen kan rekomendera, man går på havsbotten med typ luftfylld huva och tittar på fiskarna. Vi köpte också en båt utflykt av en snubbe på stranden till Paradise Island, helt kanon utflykt, så vackert ställe. I turen ingick också stopp på en närbelägen ö där vi fick lunch, grillad fisk, grillade, kycklingben och hummer samt grillad banan med rom och så mycket att dricka som vi ville (rom och cola, vin, öl mm). Allt detta för endast 300 kr per person. Trodde allt skulle vara dyrt men det var det inte alls utan istället faktiskt billigt. En luch på china krog kostade 30 kr ex. Kan verkligen rekomendera Mauritius men inte i juni-juli.

• Smothie

Man kan bli besviken vart man än åker..
    Tycker ni ska åka till Maurits

• Kåär

Att åka dit när vi har sommar är kanske inte så lyckat om man vill ha sol och värme. Det är ju vinter där då. Men det beror ju som sagt på varför man åker. Är det för att se sig omkring, dyka och dyl. eller för att ligga på stranden och sola osv. Det är ju fortfarande varmt, men mer nederbörd under deras vinter.
    Jag var där i december förra året, det var helt underbart. Varmt och klart väder nästan hela tiden och underbara saker att titta på.

• Lill-strumpan

Blir så kluven när man får både positiva och negativa svar... Ingen som har tips på var annars man kan åka i juli? Låångt vill vi, har kollat in söderhavet, priset dit är från 27000 och uppåt... vilket e lite dyrt.

• na76

Hej

Lill-strumpan: Vi hade verkligen det kanon på Mauritius, det är en jättefin ö och vi hittade på en massa kul som jag skrev om ovan. Men är man ute efter att ligga på stranden och steka så är kanske inte juli månad den bästa. För mig spelade det inte så stor roll för jag solar ändå inte (är redan brun). När väl solen var framme var det ju gassande varmt och havet var underbart behagligt. Samtidigt är det mycket pengar man lägger ut på en sån resa och då vill man det ska bli bra. Vet inte hur det är i Thailand nu men är det inte högsäsong på Koh Samui på sommaren? Vet inte hur det är med Maldiverna så års men det är ju ganska dyrt att åka dit-ca 18-20000 per person.

• Kåär

Jag lät kanske lite negativ i mitt förra inlägg, ber om ursäkt för det och skyller på mitt morgonhumör;)
    Det kan säkert vara ganska fint på Mauritius även under deras vinterperiod, men det är inte lika solsäkert.
    Ett ställe där jag iofs aldrig varit men vet att vädret är bra under vår sommar är Hawaii.

• Lill-strumpan

Tack för era inlägg! Ska iofs till Hawaii på bröllop nästa år så vi får spara den resan tills då. Nå´n mer som har ngt att säga om Mauritius eller ngt bättre ställe? Tyvärr får vi nog avboka vår resa dit eftersom vi är ute efter sol och bad och VÄRME! Fasen också, vi som såg fram emot den "perfekta" resan...

Svar på tråden Fråga till er som varit på Mauritius