• Lill-strumpan

Fråga till er som varit på Mauritius

Nu har vi bokat vår bröllopsresa som ska gå till Mauritius i juli. Har blivit lite osäker på om det är en så bra idé. Har tittat på tidigare inlägg på BT om det här resmålet och läst att några varit jättebesvikna och att det inte var så varmt eller "vykorts" vackert som man tror. Sen har andra sagt att det visst är ett paradis. Vad göra? Resan kostar ju vansinniga pengar och man vill ju inte bli besviken. Sett inlägg från -01 till idag där många bokat resa dit. Kan någon svara på hur det var där under vår sommarperiod (deras vinter), är jättetacksam för svar då vi snart måste betala handpenning! // Lill- strumpan

• Svar på tråden Fråga till er som varit på Mauritius
  • Kåär

Kanske någonstans i Afrika? Skulle kunna tänka mig att de nordligare länderna är varmare vid den tiden. Eller kanske norra Australien?

• Lill-strumpan

Har mailat några resebolag om långväga resor med sol och värme i juli. Får se om jag får ngt svar imorgon...

• Kåär

Det vore jättesnällt om du ville meddela vilka långväga resemål de föreslår? Vi ska nämligen på bröllopsresa i augusti nästa år och just nu är vi inne på att åka till Hawaii. Egentligen vill vi till Maldiverna men vet inte om vi orkar vänta ända till december/januari på att åka.

• Lill-strumpan

Hör av mig så fort jag vet någonting. Sitter och letar på nätet hela tiden... undrar om Bali kan vara ngt, dit ska man kunna åka på sommaren.

• na76

Hej

Du kanske kan läsa om resmålens klimat på Lonely Planets hemsida. Dom kanske är lite mer objektiva än resmålens egen hemsida alt resebolagen. Resebolaget sa ju nämligen inget till oss om att vädret kunde vara så där. Det är klart att de resmål som verkligen inte går att åka till vid vissa tider på året säljer dom ju inte resor till vid dessa tidpunkter. Problemet är väll att en del resmål är det kanske förvarmt i också i juli typ Indien. Ni har inte möjlighet att vänta med resan tills slutet på september-början av oktober? Då finns ju mer att välja på när det gäller långväga resmål. Vill ni annars ha upplevelse så kan jag verkligen rekomendera Kina, så mycket att se och billig shopping. Var där i juni 2004 och köpte tyg till bröllopsklänningen.

• MaJock

Ohhh vi bara ÄLSKAR Mauritius !!!!
    Vi har varit där 2 ggr och skall nog dit igen nästa år (nu med våra barn). Vi har iofs alltid varit där i feb-april och då har vädret varit kanon. Varmt och skönt, kritvita stränder, fiskar i fantastiska färger, vänligt folk och god mat.
    Har inget ont alls att säga om våran Paradisö

• Lill-strumpan

Nu har vi äntligen fått bokat (man vet aldrig, kanske hinner ändra oss tusen ggr till innan vi måste betala handpenning...)bröllopsresan! Det blir två veckor i Aruba, Västindien. Har läst så många trevliga inlägg här på BT om denna ö och speciellt hotellet Amsterdam Manor att det föll sig naturligt. Tyvärr inget billigt ställe att leva på men bara vi får garanterad värme, turkost vatten och kritvita stränder är det nog värt pengarna! Vi får betala 28 000 kr för flyg och 14 nätter på hotell med jacuzzi + champagne.
    Kåär:
    Fick prisförslag till
    Barbados 12 nätter ***hotell 19500kr/pers
    Bali 11 nätter **** hotell 18500 kr/pers

Det lönar sig ABSOLUT att kolla runt på de olika resebyråerna för att de skiljer sig väldigt mycket på priserna. Ex. en resebyrå skulle ha nästan 40000kr för flyg, samma hotell fast 11 nätter!! Alltså 12000 kr mer och 3 nätter mindre än det vi hittade på www.resfeber.se !!! Helt otroligt... // Lill-strumpan

• mallan28

Angående Mauritius. Enligt lonelyplanet är det regnperiod jan-apr Citat från deras hemsida: "Weatherwise, the least agreeable period is from January to April"

Så det "ska" vara bästa chans att få sol jul-sep. Dessutom står det att temperaturen då är lite "svalkande". Men det är väl objektivt hur man ställer sig till det.

na76, det kan inte vara så att ni hade väldans otur bara?

Vi planerar att åka dit i slutet av augusti, någon som varit där då?

• na76

Hej

Mallan28: Jo det är möjligt att vi hade extra otur, alla där nere sa också att så dåligt hade det inte varit på många år. Samtidigt så var det inte så mycket folk där då, flera hotell var stängda eller bara halvfulla så det talar väll lite för att det inte var högsäsong. Enligt resebolagets katalog så skulle det vara 6 soltimmar per dag men eftersom det var så molnigt och regnade ofta så var det inga 6 soltimmar. Men vi hade det ändå toppen och ön är verkligen härlig. Vi hittade på så mycket annat mysigt än att ligga på stranden. Men klart att man blev besviken första dagen man kom dit och den började med en liten orkan så man låg inne på hotellrummet hela morgonen.

• Millimilla

Jag och min blivande skall till Mauritius nu i Augusti. Jag har också hört en del om vädret så jag snokade vidare lite, kontaktade folk på Mauritius osv.

Vad jag har förstått så är det 4 olika klimatzoner på ön, varpå den östra sidan är lite blåsigare just den här tiden på året. Så vi bokade om till ett hotell på den västra sidan där det skulle vara midre blåsigt och mer soltimmar. Det skulle helt enkelt vara den bästa sidan på ön så här års enligt personalen på Mauritius.com. Givetvis är det svalare så här års, det skall vara ungefär som en svensk sommar. Men jag tror på detta och hoppas att vår resa skall bli underbar...

• mallan28

Millimilla: vilket hotell ska ni bo på och vilket resbolag åker ni med??

• mallan28

Millimilla: glömde fråga, var kan man läsa om de 4 klimatzonerna?

Svar på tråden Fråga till er som varit på Mauritius