• na76

Fråga till er som varit på Mauritius

Hej

Har skrivit om detta förut men skriver det igen. Var på Mauritius i slutet av juni 2003. Blev lite besviken på vädret, trodde det skulle varit varmare. När solen var framme var det jätteskönt men tyvärr regnade det ofta och var molnigt. Det var dock väldigt skönt i vattnet. Det är inte högsäsong då och flertalet hotell är stängda eller bara halvfulla. Lite synd att inte resebyrån upplyste om det, skulle nog inte välja att åka tillbaks den tiden på året igen. Även om folket där sa att det var extremt dåligt väder när vi kom, "så dåligt hade det inte varit på många år". Ön var annars kanon, verkligt vacker och vi hade det ändå toppen. Så trevliga människor, billig shopping-särskilt Ralph Lauren tröjor (tillverkas visst där). Vi var på en hel del utflykter bla hyrde vi taxi och åkte runt på hela södra delen av Mauritius (600 kr för en hel dag). Vi var också på Undersea walk som jag verkligen kan rekomendera, man går på havsbotten med typ luftfylld huva och tittar på fiskarna. Vi köpte också en båt utflykt av en snubbe på stranden till Paradise Island, helt kanon utflykt, så vackert ställe. I turen ingick också stopp på en närbelägen ö där vi fick lunch, grillad fisk, grillade, kycklingben och hummer samt grillad banan med rom och så mycket att dricka som vi ville (rom och cola, vin, öl mm). Allt detta för endast 300 kr per person. Trodde allt skulle vara dyrt men det var det inte alls utan istället faktiskt billigt. En luch på china krog kostade 30 kr ex. Kan verkligen rekomendera Mauritius men inte i juni-juli.

• na76

Hej

Lill-strumpan: Vi hade verkligen det kanon på Mauritius, det är en jättefin ö och vi hittade på en massa kul som jag skrev om ovan. Men är man ute efter att ligga på stranden och steka så är kanske inte juli månad den bästa. För mig spelade det inte så stor roll för jag solar ändå inte (är redan brun). När väl solen var framme var det ju gassande varmt och havet var underbart behagligt. Samtidigt är det mycket pengar man lägger ut på en sån resa och då vill man det ska bli bra. Vet inte hur det är i Thailand nu men är det inte högsäsong på Koh Samui på sommaren? Vet inte hur det är med Maldiverna så års men det är ju ganska dyrt att åka dit-ca 18-20000 per person.

• na76

Hej

Du kanske kan läsa om resmålens klimat på Lonely Planets hemsida. Dom kanske är lite mer objektiva än resmålens egen hemsida alt resebolagen. Resebolaget sa ju nämligen inget till oss om att vädret kunde vara så där. Det är klart att de resmål som verkligen inte går att åka till vid vissa tider på året säljer dom ju inte resor till vid dessa tidpunkter. Problemet är väll att en del resmål är det kanske förvarmt i också i juli typ Indien. Ni har inte möjlighet att vänta med resan tills slutet på september-början av oktober? Då finns ju mer att välja på när det gäller långväga resmål. Vill ni annars ha upplevelse så kan jag verkligen rekomendera Kina, så mycket att se och billig shopping. Var där i juni 2004 och köpte tyg till bröllopsklänningen.

• na76

Hej

Mallan28: Jo det är möjligt att vi hade extra otur, alla där nere sa också att så dåligt hade det inte varit på många år. Samtidigt så var det inte så mycket folk där då, flera hotell var stängda eller bara halvfulla så det talar väll lite för att det inte var högsäsong. Enligt resebolagets katalog så skulle det vara 6 soltimmar per dag men eftersom det var så molnigt och regnade ofta så var det inga 6 soltimmar. Men vi hade det ändå toppen och ön är verkligen härlig. Vi hittade på så mycket annat mysigt än att ligga på stranden. Men klart att man blev besviken första dagen man kom dit och den började med en liten orkan så man låg inne på hotellrummet hela morgonen.

Svar på tråden Fråga till er som varit på Mauritius