• Nyfiken gul , nu fru

Kuvertpris..... varför bara okej på bröllop????????

Då o då dyker det upp frågor om kuvertavgift till bröllop och det blir alltid en massa diskussioner om det är okej eller inte...

Nu undrar jag varför kuveravgift "bara" är okej vid bröllop???

Varför är det tabu att ta ut avgift när barnet ska döpas eller när maken fyller jämna 40 eller när man anordnar kräftskiva?????

Ja självklart är ett bröllop dyrare....... nä... det är INTE självklart!

har ni räknat på tex vad en midsommarfest skulle kosta med allt inkluderat? Eller kräftskivan?
    Eller vad pappas 50-års skiva skulle kosta med catering ni fixade?

NÄ.... bröllop är inte alltid dyrare...

så jag undrar då... varför är det okej med kuvertavgift på bröllop men inte för dopet?

• Svar på tråden Kuvertpris..... varför bara okej på bröllop????????
  • Frango

Tycker absolut inte att det är OK med kuvertavgift varken vid en födelsedagsfest eller vid ett bröllop. När vi i vår bekantskapskrets har ex nyårsfest eller kräftskiva så är det en gemensam fest som alla är med och planerar då tycker jag det är ok att dela på kostnaderna, alla är med och lagar mat, dukar osv.

När vi gifter oss eller någon fyller år, bjuder vi in till en fest,vi väljer plats,mat, tema och vilka som ska komma då tycker vi båda att det är vår sak att stå för alla kostnader.

Jag tror inte att någon tar kuvertavgift för att vara snål men det kanske är läge att kolla på andra alternativ då man inte har råd att bjuda in till en fest.

• Tolin

Frango:
    Vad menar du att alternativet skulle vara om man inte har råd att bjuda? Förstår inte vad det finns för alternativ. Visst man kan se över sina kostnader, men pengar kostar det alltid att fixa fest om man ska bjuda.

Personligen ser jag hellre att mina vänner ställer till med kalas ofta och att vi delar till kostnaden, än att man folk drar sig för att fixa fester för att de inte har råd. Visst ett bröllop kan man skjuta på några år, men en födelsedagsfest är lite svårare. Skulle tycka att det kändes trist om någon vän till mig fick ha 30-årsfest vid 32-års ålder för att de inte hade råd att bjuda alla. Då bidrar jag hellre med en futtig hundralapp och ger den personen en bra födelsedag.

• Viech

Åtminstone i min vänskapskrets är det mer eller mindre en oskriven regel att ta med sig en flaska vin eller annan dryck när man går på någons fest (även födelsdagsfest). Jag tycker det är i stort sett samma sak som kuvertpris, bara att det inte är uttalat. ¨

• Stjärna

Inom studentkretsar (ivarjefall mina) är det vanligt att alla betalar för sig själv på t.ex. kräftskivor, nyårsfester, midsommar.

Jag har inget emot kuvertbröllop och skulle gärna gå om jag blev bjuden, förutsatt att jag hade råd med avgiften.

Däremot skulle jag bara ha kuvertbröllop i yttersta nödfall. Hellre skulle jag dra ner på antalet gäster, plocka bort bröllopsresan och annat, personligt, lyx.

Jag har svårt att köpa fyran4s resonemang. Om ingen utav era gäster fick betala kuvertavgift så skulle det ju bli billigare för den stora massan, däremot skulle det ev. bli lite dyrare för ett få tal par. Nog måste det finnas billiga övernattningsalternativ. Det som händer nu är ju att alla era bröllopsgäster får vara med och betala några enstaka personers rum. Inte så snyggt.

• Frango

Tolin
    Att ordna en födelsedags fest behöver inte alls kostna skjortan. Du säger att det skulle vara tråkigt att man fick fira sin 30 års fest vid 32, jovisst men det kommer inte som en överaskning att man fyller 30, då kan man väl lägga undan vid 28 år då.

När jag fyllde 30 år så la jag uta ca, 1000 kr för allt. Maten gjorde jag och min sambo själva vi köpte bag in box vin osv. Allt går att göra billigare, om man vill.

• Frango

Viech
    Att ta med sin en flaska vin eller en present till värdparet är för mig också en självklarhet, det gör jag även om jag ska hem till mina föräldrar och det ser jag absolut inte som en kuvertavgift, jag gör det frivilligt, en kuvertavgift är aldrig frivillig.

• Jennie med ie

Personligen tycker jag det är en klar och tydlig skillnad att ta betalt av gästerna för att få komma på en fest som är till min egen ära, och är dedikerad till mig själv, såsom mitt bröllop eller födelsedagskalas t ex... och på att ta betalt för fester där man firar en högtid, en speciell händelse osv, som midsommar t ex... I det förstnämnda fallet tycker jag det är helfel, i det andra helt OK så länge man inte skor sig på gästerna och går med vinst.

• Viech

Frango:

Jag menar att i de fall där det handlar om en oskriven regel (för att många inte har råd att köpa dryck till alla gäster) handlar det om samma sak som en kuvertavgift. Jag pratar alltså inte om vin som present.

• Tolin

Frango: Okej, det beror såklart på vilken nivå man ska ha det på. Har själv svårt att se hur jag skulle kunna klara min 30-årsskiva för låt säga 30 personer inklusive mat och dryck för 1000 kronor. Det skulle på sin höjd täcka drycken. Nu har ju jag personligen inga problem på pengafronten, men jag försöker ha lite förståelse för dem som inte har så mycket att avvara. Nåja, har varit inblandad i många sådana här diskussioner och jag har hittills aldrig sett någon ändra ståndpunkt... Förstår fortfarande inte det förfärliga med kuvertavgift och jag lär aldrig göra det heller. *återgår till jobbet*

• smultronbubbla

ChristiansBrud

Håller med dig! Varför ska bara en betala?!
    Vi brukar anordna fester och sedan ta betalt av gästerna. Självklart vet de om det innan, eftersom vi har skrivit priset på inbjudan. Förstår inte varför det skulle vara så fel? Varför lägga undan och spara till något när man kan dela på, så det blir en liten summa var istället?
    Gästerna uppskattar att vi har fest och kommer med glada miner i alla fall. Vi tr ju inte ut alls mycket, det brukar gå på en 50-lapp var. Lite mer för oss som är värdpar, men det gör ju inte så mycket, det är kul att ha fest :)
    Förresten kan inte alla spara pengar, och vill man spara, kanske man inte lägger det på en sådan fest. Det är ju visserligen upp till var och en, men gnäll inte på oss som vill ordna något för våra vänner, men inte har råd att bekosta allt själva.

• Pöfflan

Förstår egentligen inte problemet

Saken är hur enkel som helst när det gäller ev kuvertavgift: Ni som brudpar väljer själva hur eran dag ska utformas, bestämmer ni er då för kuvertavgift så är det ju upp till gästerna att respektera erat val eller tacka nej till inbjudan

Själv betalar jag mer än gärna en kuvertavgift vare sig det gäller en 30års skiva eller ett bröllop i mina ögon har alla rätt att få fira sina dagar vare sig man har råd att spara undan en slant eller inte, har personer i min omgivning som hur gärna dom än vill inte kan lägga undan minsta lilla summa ska dessa aldrig få fira något då??

• JAJJ

Kan vi nu inte, med detta utmärkta inlägg från Pöfflan, en gång för alla sätta punkt för denna fråga?

Svar på tråden Kuvertpris..... varför bara okej på bröllop????????