• Nyfiken gul , nu fru

Kuvertpris..... varför bara okej på bröllop????????

Då o då dyker det upp frågor om kuvertavgift till bröllop och det blir alltid en massa diskussioner om det är okej eller inte...

Nu undrar jag varför kuveravgift "bara" är okej vid bröllop???

Varför är det tabu att ta ut avgift när barnet ska döpas eller när maken fyller jämna 40 eller när man anordnar kräftskiva?????

Ja självklart är ett bröllop dyrare....... nä... det är INTE självklart!

har ni räknat på tex vad en midsommarfest skulle kosta med allt inkluderat? Eller kräftskivan?
    Eller vad pappas 50-års skiva skulle kosta med catering ni fixade?

NÄ.... bröllop är inte alltid dyrare...

så jag undrar då... varför är det okej med kuvertavgift på bröllop men inte för dopet?

• Svar på tråden Kuvertpris..... varför bara okej på bröllop????????
  • JAJJ

Förresten lottasimon. Vad är det för slags dubbelmoral då??!!

• bimbim

Måste få lägga mig i lite.
    Denna fråga upphör aldrig att uppröra!
    Jag står med en fot i varje läger på det vis att jag själv tycker att bjuder man så bjuder man så att säga, däremot skulle jag inte rynka på näsan åt någon som tog en kuvertavgift istället för present. Men... det finns ett men, jag tycker inte att man får sko sig på sina gäster. Kuvertavgiften ska vara symbolisk och på sin höjd närma sig kostnaden för gästens mat/dryck men aldrig bekosta hela festen ( tex lokalhyra, underhållning m.m. ) Undantaget tex om alla går på restaurang tillsammans under lösare former.
    Har själv varit på nyårsfest en gång där värdparet storhandlade och lät oss gäster dela kvittot rakt av trots att de säkert fick mer än hälften kvar. Det kändes inte roligt!

• rina

JAJJ

Respekt? Man behöver verkligen inte vara rik för att ha en stor fest. Jag är studerande och vi kommer att ha ett bröllop för över 100 personer. Vi har sparat och kommer att spara för att kunna ha detta (det är verkligen inte omöjligt). Jag snackar inte skit om någon när jag uttrycker min åsikt i denna tråd. Nyfiken gul börjar ju denna tråd för att höra vad andra tycker. Jag skulle självklart gå på ett bröllop som hade kuvertpris om det vore någon jag stod nära. Men jag tvivlar att någon i min umgängeskrets skulle göra så. Lugn i stormen, JAJJ!

• fairy

Det enda jag protesterar emot är för det första när folk tar orimliga priser. Ett bra exempel är när vi för strax över ett år sedan blev bjudna på en nära släktings bröllop. 500 kr per person tog de ut i kuvertavgift. Till detta tillkom då att vi skulle stå för resan samt övernattning och det skulle landa kring 1700 _och_ de hade mage att skicka med en önskelista.

Sen blir jag inte bara förfärad utan också förbannad över att folk som bjuder hem en på ex kräftskiva börjar prata om att man ska betala efter att man ätit. Varför inte kläcka ur sig det innan vi kommer?! Jag finner det generande att sitta där utan kontanter och ska betala ex 400 kr för vår del av maten och drycken.

Vi kör med att säger vi inget _innan_ folk kommer så står _vi_ för kalaset. Sen tycker jag att man kan ha knytisfester, det blir både roligt och man får prova så många roliga maträtter!

Pappas 50-års fest händer bara en enda gång samma sak med dopet för lilla anna, examen osv och då kan man stå för mat och dryck själv. Det behöver inte vara skit dyrt och påkostat. I slutet så är det inte hur laxen var tillagad och hur såsen smakade som man minns utan om folk hade roligt, skratten, historierna, sångerna osv. Jag har ingen aning om vad min pappa hade för mat när han fyllde femtio däremot minns jag alla tokiga lekar, skratten framåt småtimmarna, gemenskapen.

Hur som helst kuvertavift är okej om man säger till innan, den är rimlig, tillfället är rimligt och befogat att ta ut.

• ChristiansBrud

lottasimon: så du anser att när jag och mina vänner (som alla är studerande) ska fira tex. nyårsafton eller midsommar hemma hos någon att den personen ska betala för det? vi är bara glada att någon vill ha det hemma och fixa med maten osv. Jag är emot (som jag skrivit innan) kuvertavgifter så som på bröllop och dop och femtioårsfester etc.. Men när 10 studenter träffas för att ha roligt är det väl inte meningen att en person ska stå för hela det kalaset bara för att hon elller han ställer upp med lokal. Kan tillägga att vi nu på nyårsafton betalde vars en hundralapp till värdinnan.
    och en sak till du tar ju också betalt av dina gäster om de nu vill ha mer att dricka!! är inte detta lite dubbelt tänkande? Jag skulle aldrig få för mig att göra det.

• Miastra

Mycket tänkvärd fråga Nyfiken Gul!!!

• Guldfisken

Jag tycker faktiskt inte att kuvertavgift är okej i några sammanhang där en enda person/ett par skall firas. Har man inte råd med det skall man inte bjuda på fest oavsett vad anledningen till festen är. Däremot är det ju inget som säger att man inte kan komma överens om att man tillsammans med vänner ordnar en fest och låter en handla och att man sedan betalar till denna person eller att man har knytkalas. Men detta är knappast fallet vid tex en 50-årsfest (eftersom hela festen kretsar kring femtioåringen) dock vid tex en kräftskiva eller midsommarfest, absolut.

• Guldfisken

Kan ju då tillägga att jag inte läste några inlägg innan jag skrev mitt. Nu när jag har gjort det insåg jag att mitt inlägg inte direkt var unikt.

• fyran4

Måste komma med en kommentar jag..
    Jag och min m2b spar och spar men har trots allt 4 barn och pengarna stoppas i flera hål.. Vi vill gifta oss kyrkligt och tänker ha det litet.. max 35pers. Mest släktingar alltså. Barnen är gratis.
    Vi funderar pa att ta kuvertavgift därför att vi INTE vill ha presenter.. Vill INTE ha saker som jag inte vet vart jag ska stoppa dem.. Vi har allt för ett hem i dubbelt upp!.
    Tanken med presenter från början är väl att man ska ha "hjälp" till ett hem.. Det har vi redan.. Mne vi funderar samtidigt pa att be om pengar i stället för att fixa på vårat hus.. Vi kan inte åka själva någonstans pga våra 4 barn.
    Boende betalar vi för men de får ta sig hit upp själva.. för vissa blir det 86 mil.
    Vi har funderat som sagt på kuvertavgift för att det fungerar bäst för oss varför så negativt om det?
    Alla har säkert skäl till varför de tar ut en sådan..
    Blir så arg på alla som klankar ner på hur man gör sitt bröllop. Det är väl ändå ens eget bröllop och de som inte vill betala.. Bra.. De behöver inte förgylla våran dag.
    Tack för ordet..

Ps.. vi skulle och har inte tagit ut någon avgift på våra barns dop. D.s

• Nelfen

Om man finner det stötande med kuvertavgift så är det ju bara att tacka nej till en sådan inbjudan, som gäst är valet fritt och själv skulle jag aldrig drömma om att ifrågasätta brudparets önskemål varesig det gäller kuvertavgift, barnfritt, kyrkligt, borgligt osv - det är brudparets dag!!

Att en bröllopsfest bara skulle vara förunnat de som har råd eller möjligheten att spara ihop till festen tycker jag är en tragisk tanke - alla har inte möjlighet att spara ihop till en bröllopsfest hur gärna de än vill och varför ska inte de kunna få fira dagen tillsammans med släkt och vänner ??

För egen del ska vi inte ha kuvertavgift men jag betalar med glädje en avgift för att mina vänner ska få möjlighet att få en bröllopsdag/fest att minnas.

Väljer man att ta en kuvertavg. så ska man försöka hålla sig så "basic" man bara kan och inte sväva ut alltför dyra alternativ.
    Lite dubbelmoral luktar det när man i en mening dissar kuvertavg. för att i nästa mening tycka att det är helt ok att gästerna får betala alkoholen själva, ingår inte dryck i middagen ?? Eller blir man bara halvt bjuden ?? Du får gärna komma på våran fest och äta men vill du dricka så.....

Till slut är det bara att konstatera att vi lever och umgås olika med våra vänner - i vissa kretsar är det normalt att ha knytis, dela på festerna vid midsommar, nyår & kräftorna medans det i andra kretsar är direkt ofint att inte bjuda hela vägen ut. Rätt eller fel?? Tja finns det ett svar på den frågan

Svar på tråden Kuvertpris..... varför bara okej på bröllop????????