• Nyfiken gul , nu fru

Kuvertpris..... varför bara okej på bröllop????????

Då o då dyker det upp frågor om kuvertavgift till bröllop och det blir alltid en massa diskussioner om det är okej eller inte...

Nu undrar jag varför kuveravgift "bara" är okej vid bröllop???

Varför är det tabu att ta ut avgift när barnet ska döpas eller när maken fyller jämna 40 eller när man anordnar kräftskiva?????

Ja självklart är ett bröllop dyrare....... nä... det är INTE självklart!

har ni räknat på tex vad en midsommarfest skulle kosta med allt inkluderat? Eller kräftskivan?
    Eller vad pappas 50-års skiva skulle kosta med catering ni fixade?

NÄ.... bröllop är inte alltid dyrare...

så jag undrar då... varför är det okej med kuvertavgift på bröllop men inte för dopet?

• Svar på tråden Kuvertpris..... varför bara okej på bröllop????????
  • Norrbottensbrud

I vår bekantskapskrets, är det vanligt att man betalar för sig om ngn fixar en fest t ex nyårsfest, kräftskiva osv. Alla vet ju att allt kostar mkt, så det är ju bara fullt naturligt att man ger en summa pengar för att personen som har åtagit sig att ha festen får betalt för de inköp denne gjort. Det är ju hur lyxigt som helst att bara betala en summa och sedan bara dyka upp på festen när allt är klart Tycker att detta fungerar utmärkt.

Jag tycker även att det är helt ok att ta kuvertavgift på bröllop. Alla vet ju att det är väldigt dyrt med bröllop. De bröllop jag varit på som haft kuvertavgift har haft detta istället för presenter. Jag tycker att det är kanon eftersom man ofta inte vet vad bröllopsparet vill ha eller behöver. Dessutom har folk så fullkomligt olika stilar i sina hem, vilket gör det hopplöst att köpa "rätt" presenter. Tycker dock att det bör vara rimliga kuvertavgifter. Gästen ska inte bekosta hela bröllopet.

Vad gäller vårt eget bröllop så kommer vi inte att ta kuvertavgift, dock kommer vi att önska bidrag till vår bröllopsresa (ingen bestämd summa), istället för "vanliga" presenter. Detta gör vi för att vi dels vill ha bidrag till resan, men även för att vi inte vill ha fler vaser osv. Vi behöver inte mer sådant.

Tycker att det helt är upp till bröllopspar eller festvärdar att ta kuvertavgift, men ser i denna tråd att det är många som totalt är emot detta. Antar att det är stora skillnader i bekantskapskretsar. Man får helt enkelt säga som många före mig sagt: Om man tycker att kuvertavgift är fel så ta inte ut sådana och gå inte på fester som använder sådana. För dem som inte tycker att det är ett problem så är det bara att fortsätta att ta kuvertavgift alt. betala kuvertavgift

• hemlig brud juni

Jag tycker att det är ok med kuvertavgift. Annars finns det nog många som inte kan gifta sig och ha sina nära och kära med. Jag tror själv att mina närmaste betala gladligen för att vara med på mitt bröllop

Ett dop kanske inte riktigt kostar riktigt lika mycket. Men vi övriga fester brukar vi dela på kostnaderna.

En kompis till mig kom med förslaget knytisbrölopp och varför inge

• Forsfors

Jag har varit med på födelsedagsfester med kuvertavgift, och det är helt okej enl. mig!

• busiga_mamman

Förstår inte all denna kritik mot kuvärtprs på bröllop,, funderar själv att ha det, med tanke på att vi har allt hemma och önskar oss inte nåt. Det är inte för att vi inte har råd eller så, för de har vi, annars skulle vi inte gifta oss. Men de är många som tycker de är svårt att köpa present, och tar man kuvärspris, så avsäger man sig presenter, i alla fall gör vi de, sen så är de ju upp till var och en om de ändå vill köpa nåt.. Tycker de är lika snålt eller vad man ska säga att önska sig bröllopsresan, då får ju alla betala lik förbaskat ändå, om man bara önskar sig de.. O ett kuvärspris på 150-200 är väl lite med tanke på vad en fin bröllopspresent kostar. har själv vart på 3 bröllop, å då har presenterna kostat uppåt 4-500. Då skulle jag hellre betala 200 i kuväravgift om de önskade sig de i stället för presenter

• blivande fru J

skillanden är ju att man inte kan välja i vilken prisklass man vill ligga. Jag som student men konstintresserad kanske hellre ger en akvarell jag målat själv, eller handsydd väggbonad och yvingas nu istället rätt mig i ledet och betala in en viss summa till bröllopet. jag vill att bröllopsgåvan jag ger ska finnas kvar länge och gillar därför att ge någo materiellt i något hänseende. kuvertavgift känns lite som att gå på gasque, visst det är ju kul, men inte om två personer ska vara i centrum.

Jag tror heller inte på att man ka ha allt. Avböj då hellre gåvor, önska er upplevelser eller be folk sätta in pengar till någon välgörenhetsorganisation

• JAJJ

Rina!
    Lugn i stormen JAJJ, skriver du och jag förstår inte vad du menar med det? Jag tyckte jag utryckte mig väldigt klart och tydligt och respektfullt: Acceptera andra människors val och ktitisera inte så mycket. Uttryck åsikter men ha empati med andra människor och deras livssituation. Det var det jag ville ha sagt och nu har jag sagt det igen. Det om något är väl att ta det lugnt i denna storm?! Och tro det eller ej Rina men det finns faktiskt människor som inte har möjlighet att någonsin spara en enda krona. Jag känner människor som har spenderat en halv miljon på sin bröllopsfest utan att ta betalt en spänn i kuvert avgift och jag känner de som spenderat 10 000 kronor och tagit ut hälften i kuvert avgift och det skulle aldrig falla mig in att kritisera någon av dom för detta för det är deras val och det respekterar jag till 100%. Det är det jag menar med respekt, förstår du nu? Jag förstår helt enkelt inte vad det är med frågan kuvertavgift som gör folk så upprörda. Och jag förstår inte hur man kan säga att kuvert avgift är så fel och samtidigt säga att man däremot har betalbar samt tar betalt för övernattning? Dessa kostnar är väl långväga högre än en kuvertavgift? För att förtydliga detta så att det inte blir missförstånd så tycker jag naturligtvis att det är helt ok att ha betalbar samt övernattning om man vill ha det så. Det är det faktum att man i samma ögonblick som man kritiserar kuvert avgift säger att det är ok att ta betalt för detta som jag blir fundersam över. Och du, du får väldigt gärna föklara närmare vad du menar med att jag ska ta det lugnt i stormen?

• blivande fru J

betalbar och övernattning är ju frivilligt. Man behöver inte köpa en massa alkohol eller övernatta på det rekommenderade sättet. Däremot verkar det väldigt otrevligt om man har med sin egen mat till bröllopsmiddagen istället för att äta det som alla andra gäster äter. Där anser jag skillnaden. Vill man gå på bröllopet är det ett tvång att betala kuvertavgift, man behöver däremot inte köpa extra alkohol eller övernatta. och om brudparet önskar sig pengar till bröllopsresan kan man alltid köpa något annat, men en kuvertavgift är obligatoriskt, likt ett inträde och ofint att planka ifrån.
    Där anser jag att skillnaden ligger

• JAJJ

Blivande fru J. Det var ett bra sätt att se det på. Lite beror det ju på varför man måste övernatta. Jag var på ett bröllop en gång varifrån det var helt omöjligt att ta sig. Förutom med taxi såklart men det hade säkert kostat närmare tusenlappen. Jag betalade därför de 500 kronorna för mitt rum. UTAN kritik självklart, men det sved i plånboken vid det tillfället! Ha det!

• fyran4

Blivande fru J:
    Så du menar alltså att vi istället för kuvertpris skulle säga till de inbjudna som kommer ca 86mil att boende får ni fixa själva?
    Ärligt talat så tror jag att de hellre betalar ett kuvertpris än betala masor för ett rumm. För i detta fallär det inte frivillgt..
    De kommer ju inte hem.. De MÅSTE sova någonstans..
    Och vi kommer nog att ha en fest som början dagen innan bröllopet och slutar dagen efter bröllopet..
    Men det vill de säkert missa..!*ironiskt* Man åker inte 86mil enkelt för att vända i dörren
    Så alltså vi fixar boende och de betalar kuvertpris eller så önskar vi pengar ..

• Magnus flikka

Oj då vad infekterad den här tråden känns... Tycker att det är ok med kuvertavgift, men kommer inte ha det själv. Betalar dock gärna till andras bröllop - sååå skönt att slippa tänka på vad man ska köpa för present.

Ang. övernattning för gästerna skulle jag aldrig betala det, har alltid stått för boendekostnader själv när jag varit bjuden på bröllop - det finns ju billiga alternativ. Tycker att det är generöst av fyran4 att hellre ta ut en låg kuvertavgift istället för att låta gästerna betala boende själva!

/Snålisen

Svar på tråden Kuvertpris..... varför bara okej på bröllop????????