• Nyfiken gul , nu fru

Kuvertpris..... varför bara okej på bröllop????????

Då o då dyker det upp frågor om kuvertavgift till bröllop och det blir alltid en massa diskussioner om det är okej eller inte...

Nu undrar jag varför kuveravgift "bara" är okej vid bröllop???

Varför är det tabu att ta ut avgift när barnet ska döpas eller när maken fyller jämna 40 eller när man anordnar kräftskiva?????

Ja självklart är ett bröllop dyrare....... nä... det är INTE självklart!

har ni räknat på tex vad en midsommarfest skulle kosta med allt inkluderat? Eller kräftskivan?
    Eller vad pappas 50-års skiva skulle kosta med catering ni fixade?

NÄ.... bröllop är inte alltid dyrare...

så jag undrar då... varför är det okej med kuvertavgift på bröllop men inte för dopet?

• Svar på tråden Kuvertpris..... varför bara okej på bröllop????????
  • ChristiansBrud

Vi delar alltid på kostnaden på fester i vårt gäng. inte då brölop eller födelsedager eller något eget privat (som dop)!
    som ikväll på nyår så betalar alla en del för maten, likadant brukar det vara på midsommar och kräftskivor eller liknande.

men att man ska göra det på privata tillställningar som dop och bröllop osv tycker jag absolut inte!

• EmmaPemma

Skall bara förtydliga att jag med "privat fest" menade vanliga fester - inte bröllop, dop, högtidsdagar etc.

Insåg först när jag läste igenom inlägget att det såg knasigt ut .

• rina

Jag tycker aldrig det är OK med kuvertpris. Om man inte har råd att ha en stor fest med catering, så får man helt enkelt göra en mindre fest och laga maten själv. Eller ett knytkalas? Jag förstår inte hur man inte har råd. Det är väl bara att spara? Det kanske tar ett par år, men då får man väl vänta då. Man kan inte båda ha kakan och äta upp den...

• loppran

Jag tycker i stort sett _alltid_ att det är OK med kuvertpris, om summan är rimlig, oavsett anledningen till festen.
    Gästerna har ingen anledning att tycka till om hur den som bjuder ska anordna festen, utan bara om de vill gå eller inte.

Men den som bjuder med kuvertavgift får alltid vara beredd på att somliga kan tacka nej för att de tycker det är för dyrt (precis som vid andra gästregler, som t ex barnfritt, eller hög klädkod).

• Anaurora

Kuvertavgift är vanligt i andra sammanhang än bröllop också utan att någon rynkar på näsan. T ex är disputationsfester ofta sådana fester.

Jag fattar inte varför det alltid blir sånt hallå om kuvertavgifter på bröllop. Det borde ju vara lika "hemskt" att inte ha festen i samma stad som gästerna bor i eftersom det kostar en massa pengar för gästerna att resa till festen. En del av mina kompisar hade inte råd med resan till staden där vi gifte oss och tackade därför nej. Skulle vi då ha flyttat vigseln och hela festen för deras skull? Det blir ju helt orimligt i längden.

Vill man ordna en brakfest men inte har pengarna till det tycker jag att det är HELT OKEJ att "ta betalt". Men då får man också vara beredd på konsekvenserna - alla kanske inte kan eller vill komma! Dock tycker jag alltid att man ska hålla avgiften på en rimlig nivå så att ett par eller en famlij som man bjuder inte ska behöva tacka nej för att de inte har råd.

Att t ex ta en avgift på 500 kr/person eller mer tycker jag personligen är på tok för mycket. Däremot skulle jag mycket väl kunna tänka mig att själv betala upp till 250 kr/person (om jag skulle ha barn skulle självklart någon form av barnpris eller "familjerabatt" uppskattas) för att få vara med på mina vänners bröllopsfester. Sedan kanske jag inte har råd att köpa en jättedyr present också, men då kan jag ju välja att lägga lite mindre pengar på den biten - precis som jag skulle vara tvungen att göra om jag var tvungen att resa långt till bröllopet.

• Nelfen

En rimlig kuvert avgift är helt ok tycker jag, när det börjar röra sig runt 500:- per skalle börjar jag dock dra öronen åt mig.
    Jag har varit på ett par bröllop där vi betalat mellan 100 - 250:- per person ( gratis el billigare för barnen ) och i de fallen uttryckte brudparen att de inte ville ha några presenter utan såg kuvertavgiften och gästernas närvaro som den bästa tänkbara presenten....
    Ett helt ok alternativ om man känner att man inte har råd att ordna en bröllopsfest och inte vill vänta x antal år medans man sparar ihop pengarna - som gäst är det ju bara att tacka nej till inbjudan om man tycker att det är stötande med en kuvertavgift så jag förstår inte riktigt illviljan eller oförståelsen för brudpar som väljer detta sätt, annars heter det ju i alla diskussioner att det är brudparets dag och att dom gör precis som dom vill, gäller det bara så länge det passar gästernas önskemål

• Freja

Jag tror att det är vanligare att man delar på kostnaderna i andra sammanhang än bröllop.

Personligen tycker jag inte att det är fel att be om en summa för festen, men med det finns en massa 'men'.
    *Tar man kuvertavgift så tycker jag inte att man 'bjuder till bröllop'.
    *Man skall heller inte sko sig på avgiften, utan det skall knappt täcka utgifterna.
    *Avgiften bör vara rimlig för dem man önskar delta i festligheterna. Man vet alltid på ett ungefär hur ens medmänniskors ekonomi ser ut. Det styr avgiften - inte brudparets festdrömmar.
    *I samma andetag som man tar beslut om kuvertavgift så får man direkt skära ner på allt överdåd. Det är inte rimligt att moster Gerda med sin knappa pension skall behöva lägga en större slant bara för att brudparet måste ha äkta champagne eller designade servetter.
    *Att önska sig gåvor ovanpå kuvertavgiften är osmakligt. Fiktivt: 200kr per man och så ytterligare några hundra för en present? Nope.

Jag skulle aldrig själv ta kuvertavgift för en fest som är dedikerad mig själv eller min familj. Vårt bröllop var det vi som bestämde om, vi _bjöd_ våra gäster på festligheter i samband med vigseln.
    Vi skulle inte ha genomfört våra bröllopsplaner om vi inte hade haft råd.

Däremot kan jag mycket väl tänka mig knytis eller att alla delar lika på utgifterna om jag och mina vänner tillsammans skall ha en kräftskiva, midsommarfest e dyl.

Men denna dag tycker jag att det är bättre att sätta in en slant till katastrofens offer än att fundera över kuvertavgiftens vara eller icke vara.

/F :)

• lottasimon

Jag förstår inte varför man ska hålla i en fest (vilken som helst)!! om man ska ta betalt av sina gäster!!
    Det är klart att det kostar att ha fest men om man inte har råd att ha en så ska man inte heller ha en!!

Ska själv gifta mig i augusti (detta år)! och då får gästerna stå för sin dricka efter!! maten och sin logi men absolut INTE behöva betala för festen!!

//Lotta

• Helena V

Jag tycker att det är helt OK, och t o m vanligt i min bekantskapskrets med kuvertavgift istället för presenter vid födelsedagskalas. Helt OK för min del, det har varit humana kuvertpris som inte överstigit vad jag skulle ha kunnat tänka mig att lägga ut på en present.

På ett dop känns det däremot främmande, där bjuder man ju ofta bara på kaffe och tårta, och det springer ju sällan upp i några våldsamma kostnader.

• JAJJ

Vill man ta ut en kuvert avgift så ska man göra det födelsdags fest, bröllop what ever. Det får man väl bestämma själva. När man läser kommentarer som: har man inte råd att ha fest så ska man inte ha det så blir man ju mörkrädd. Så stora fester ska vara förunnat endast folk med mycket pengar då eller??!! Låt folk göra som dom själva vill! Vill ni inte ta ut avgift så gör inte det då. Vill ni inte gå på fester med avgift så gör inte det då. Men sluta snacka så mycket skit om andra och andras val i frågan. Respekt!!

Svar på tråden Kuvertpris..... varför bara okej på bröllop????????