• Nyfiken gul , nu fru

Kuvertpris..... varför bara okej på bröllop????????

Då o då dyker det upp frågor om kuvertavgift till bröllop och det blir alltid en massa diskussioner om det är okej eller inte...

Nu undrar jag varför kuveravgift "bara" är okej vid bröllop???

Varför är det tabu att ta ut avgift när barnet ska döpas eller när maken fyller jämna 40 eller när man anordnar kräftskiva?????

Ja självklart är ett bröllop dyrare....... nä... det är INTE självklart!

har ni räknat på tex vad en midsommarfest skulle kosta med allt inkluderat? Eller kräftskivan?
    Eller vad pappas 50-års skiva skulle kosta med catering ni fixade?

NÄ.... bröllop är inte alltid dyrare...

så jag undrar då... varför är det okej med kuvertavgift på bröllop men inte för dopet?

• Svar på tråden Kuvertpris..... varför bara okej på bröllop????????
  • eja

Jag tycker inte det är 'snyggt' vid något tillfälle där en eller ett par personer är i centrum. Däremot tycker jag det är helt OK på nyår, midsommar, kräftskivan etc. Skillnaden är att gästerna inte ombeds bidra till en helt egocentrisk fest utan till en allmän fest utan huvudpersoner. Så verkar de flesta i min vänskapskrets tycka också.

• Ellte

Jag tycker det är tvärsom :? Det är ingen som reagerar över att man delar på maten på en kräftskiva eller midsommarfest men däremot är kuvertavgift på bröllop ett jättediskuterat ämne :)

Personligen tycker jag det blir konstigt när man vill att gästerna ska betala kalaset för ett firande för en person eller ett par... Dvs. dop, födelsedagskalas, bröllop...men däremot inte när man är ett gäng som kalasar tillsammans :)

• Ellte

eja :D Två själar, en tanke!

• mli_b

Vi har alltid "kuvertpris på vår årliga kräftskiva och mellandagsmiddag, eller rättare sagt vi delar kostnaden lika.

Men jag skulle inte ta ut en kuvertavgift på en födelsedagsfest eller på vårt bröllop.

Jag tycker att skillnaden är att Jag/Vi bjuder in till fest kontra Vi kompisar samlas och har fest.

• Tolin

Jag håller med de andra. Det är mycket vanligare med kuvertavgift på mer allmäna fester, såsom nyår, midsommar etc. Personligen tycker jag att det är okej vid samtliga tillfällen under förutsättning att det hålls på en rimlig nivå. Tycker inte att människors ekonomi ska hindra folk från att få fira sina födelsedagar eller bröllop. Då hjälper jag hellre till och betalar ett par hundra.

• Linda&Peter

Jag haller fullstandigt med ovan signaturer. Hur i all varlden kan man bara tanka pa att ta ut ett pris pa en helt egocentrisk fest, som ju vart brollop ar. Som gast har du ju sa gott som inget att saga till om pa ett brollop, medan pa en t.ex kraftskiva det ar nagonting man fixar tillsammans = lika kostnad.

Det ar ju forval att nagra av oss fortfarande har lite vett och etikett!

• Bebbsen05

Jag tycker faktiskt att det är så fel att ta betalt av sina gäster. Eller gäster blir det ju egentligen inte när man betalar för sig!
    Klarar man nite av at betala sitt bröllop ska man då inte ta hjälp av de som man bjuder...

• StinaS

I min bekantskapskrets så betalar vi ofta vid fester. Sedan kallar vi det inte kuvertavgift. Men det kan vara när någon fyller år eller om vi bara vill ha fest. Vi tycker det är jättebra, för på så vis så kan man ha fest oftare.

När det är födelsedagsfest brukar vi dessutom låta födelsedags"barnet" slippa betala överhuvudtaget. Och ändå får han/hon en present. Dop har jag väl sällan funderat på, men i våra familjer brukar dop vara ytterst små sammankomster så det är nog inte ens aktuellt.

Jag förstår överhuvudtaget inte varför det skall vara sånt ramaskri för att någon tar ut kuvertavgift. Folk skriver som om det vore värsta brottet eller som att de som vill ta ut kuvertavgift vore lägre stående, ursnåla personer. Om det funkar i deras umgängeskretsar så är väl det helt OK. Varför döma så in i nordens?

• Nyfiken gul , nu fru

Stina S

Kan bara svara för mig själv...

Men jag tycker det verkar oerhört korkat när man som jag är gammal veteran här på BT o deltar i massa andra trådar också där nån vill ha tips för 50-års skiva o nån önskar klädtips för ett dop osv... Då friskas det på fett med pengar och ingen hejd på hur många som blir bjudna o man diskuterar skillnaden på catering till födelsedag o bröllop osv.. Pengarna flödar o ingen nämner ens att andra ska stå för kostnader..

Men så fort det handlar om bröllop, ens eget då blir man så in i beng snål o ibland dumsnål...

I don´t get the point liksom.....

Varför kan man lägga ner 10.000 på sin fars 50-års skiva men inte på sitt bröllop?? Då har man plötsligt inte råd?

• EmmaPemma

Enda gångerna jag överhuvudtaget kommit i kontakt med kuvertavgift är på privata fester, där alla ombeds att betala en hundring var eller ta med sig eget vin.

Ett dop är ju oftast betydligt billigare än ett bröllop (de dop jag har varit på så har det "bara" bjudits på fika), så jag har faktiskt viss förståelse för varför en del tar ut kuvertavgift för bröllop men inte t ex dop. Beträffande kräftskivor så är det väl vanligt att alla tar med sina egna kräftor och dryck?! Och då återstår ju inte speciellt stora kostnader för den som bjuder.

Men som ovanstående redan har skrivit så tycker jag att det är mer okej att ta betalt om det är en allmän fest, och inte en fest som är till för att fira en/två specifika personer.

Svar på tråden Kuvertpris..... varför bara okej på bröllop????????