• Zippolina

Ev. tonårs graviditet ??

Har precis varit inne på dotterns rum för att hämta lite tvätt, intill tvättkorgen låg två ihopskrynklade kollegieblocksblad som jag först la upp på skrivbordet men sen fick jag bara en ingivelse att jag skulle läsa vad som stod....

Att hon sedan tre månader tillbaka har en pojkvän är vi väl medvetna om, även att intresset för s*x har ökat - hon har frågat hur gammal jag var första ggn osv. och jag har svarat så ärligt jag har kunnat ( vis av erfarenheten från min egen tonårstid då det var totalt omöjligt att diskutera just såna saker med mina föräldrar ).

För att göra det så kort som möjligt så hade hon ställt några frågor, vem som besvarat dom har jag ingen aning om men det hela gick ut på att dom haft s*x och det inte bara en gång och dessutom oskyddat så nu var hon orolig över att vara gravid men av lapparna att döma så vågar hon inte prata med mig om det...
    Till saken hör att intill hennes säng låg ett par nummer av tidningen Frida där sidorna med frågespalten om sex var uppslagen och i samtliga tidningar fanns det frågor om graviditeter och drar jag mig till minnes så frågade hon för ett par dagar sedan när vi pratade om min nuvarande graviditet om dom första tecknena på att man är gravid.....

Helt klart så måste vi ha en mamma-dotter pratstund inget snack om den saken, men hur f*n ska jag ta upp det - jag har ju brutit mot regel nr ett: Att tjuvläsa hennes privata lappar! Att vi igår hade ett gräl om att hon inte får sova över hos pojkvännen ( som är 17 och bor i egen lägenhet ) gör ju inte saken lättare direkt.....

Är det lika bra att erkänna mitt "snokeri" eller ska jag bara ta upp ämnet helt appropå ??
    Villrådig just nu.....

• Svar på tråden Ev. tonårs graviditet ??
  • Frances

Bra Zippolina!

Min mamma förbjöd mig att ens kyssa killar och jag gjorde min debut när jag var 15... :D Ja så kan det gå. Varför tror föräldrar att inget kan hända dagtid, bara nattetid? :)

Jag har ett annat problem nu (ursäkta att jag lånar din tråd lite Zippo), det är så att jag är sambo med en kille i ett annat land. Min mamma vet detta såklart, men säger att när han kommer och hälsar på så får han sova i gästsängen i ett annat rum! (??!) VAR är logiken i det?! Hon säger att annars behöver han inte komma och hälsa på... jag tycker det hela är urpinsamt att försöka förklara för sambon, okej att hon kommer från en annan kultur men... vad ska jag säga?

• fazerina

Vill bara fylla på lovorden till Zippolina: du har skött det här så BRA, jag är jätteimponerad! Det är lätt hänt att komma med pekpinnar som får helt motsatt effekt men det lyckades du helt undvika, även om du fick fram ditt budskap! Du och din dotter ska vara glada som har varandra

Sen en medlidande tanke till Frances: jag har varit med om lite samma sak, jag bor inte i samma land som min familj och när min pojkvän kom och hälsade på dem ville de helst att han skulle sova nån annanstans än i mitt rum. Jag förklarade för mamma att jag var vuxen och måste få bestämma själv och det köpte hon. Om det är helt omöjligt för dig så är ju det här med "främmande kultur" ett bra argument som jag tror att din sambo kommer att acceptera.

• Frances

Jo självklart kommer sambon att acceptera. Mer än vad jag kommer att göra det iallafall :) Det är mest att det känns pinsamt, som att man blir behandlad som ett barn. Det är fortfarande det där 'i mitt hus gäller mina regler' liksom. Hon vägrar lyssna när jag säger att jag är vuxen. Hon vägrar också att benämna honom 'pojkvän' eller 'sambo' utan säger alltid 'vän' (som i kompis) när hon pratar om honom inför t.ex släkt osv, vilket också är jäkligt irriterande... tur att man inte längre bor hemma, men det är ju jobbigt när man vill hem och hälsa på om sambon ska följa med...

• Tant Pernilla

Bravo Zippolina! Du får stå som förebild för goda mammor!

Mina föräldrar förbjöd mig inte att göra nånting - och så var jag oskuld tills jag var 22!

• Zippolina

Oj, sitter nästan här och rodnar över allt "beröm"

Man gör ju sitt bästa för att vara en så bra förälder som möjligt även om det inte alltid är så lätt i alla lägen. Jag gör bara det jag önskar att mina föräldrar hade gjort istället för att ta på sig skygglapparna -ser man ingenting så vet man heller ingenting och då finns det inga problem var deras paroll

Dottern har ägnat sin första jullovsdag till att ringa och beställa tid på ungdomsmottagningen, duktig flicka
    Jag var lite småelak och "testade" henne -Är du mogen att ha sex är du mogen att ringa och beställa tid själv......
    Givetvis hade jag hjälpt henne om modet hade svikit men på något vis så känns det bättre om det är hon som ordnar just det besöket själv, givetvis med stöd hemifrån.
    "Stor" eller inte, hon vill att jag följer med dit och det får man väl ta som en liten komplimang och ett förtroende trots allt så är det ju rätt känsliga bitar det handlar om.

• Forsfors

verkar som att ni hade ett bra snack, och så hon verkar vara en förståndig tjej, så jag tror att du har gjort ett bra jobb när du uppfostrat henne. lycka till i fortsättningen.

• Tant Pernilla

Äras den som äras bör! Gör man nåt bra är det väl bra att få reda på det, oavsett om man är 14 eller xx år gammal! (Jag vet ju inte hur gammal du är, och man talar ju inte om en dams ålder... )

Både du och din dotter har skött sig exemplariskt, tycker jag.

• raskan

Zippolina
    Toppen snyggt skött verkar som om du verkligen nådde fram till din dotra!!Jag håller tummarna för att tantadoran dyker upp
    Må så gott å sköt om varanndra!!!
    Millan

• Nyfiken gul , nu fru

Härligt att höra!!

Önksar att min mamma hade haft ett sånt fint samtal om sex med mig...

När man är 14 år så minns jag att en helsikes massa myter figurerade omkring sexlivet o det passar då utmärkt att hon får ställa såna frågor till ungdomsmottagningen..

Jag minns med skammens rodnad att man trodde man kunde bli med barn om man satt på toasitsen med lite spermastänk på sitsen...
    Eller att man kunde bli gravid även fast man inte hade sex alls utan bara hånglade...

Så passa på att påminna henne om såna frågor som hon kanske grubblar på också..

Allt kan inte en Frida-tidning svara på...

• CyberPet

Jag tillhör en av de som hade sånadär fina samtal med mamma. Vi pratade om precis allt och det gjorde också att varken sprit, röka eller sex var intressant förrän jag kände mig redo. Mina kompisar, vars föräldrar hade förbjudit dem, var såklart värsta rebellerna och tyckte jag hade det bra som hade en sån snäll mamma. Men jag hängde inte på deras rebellattacker, för jag behövde ju inte.

Så från en som skulle kunna vara mamma till en nu giftasvuxen dotter, så tycker jag du har gjort ett jättebra jobb som mamma. Du kommer nog att få höra både det ena och det andra tack vare att du håller löftet om att inte skvallra och dessutom är ett bra stöd.

Kunde inte gjort det bättre själv! :D

Petra

• Zippolina

cyberPet: Jag hade önskat att jag hade haft en så´n mamma som din när jag växte upp.
    Tyvärr gick det aldrig att prata om sex eller andra "tonårs funderingar" med min mamma, hon skämtade alltid bort allting så till slut slutade jag att ens försöka bry mig om att "prata".
    Mina två äldre syrror var tyvärr rätt "tråkiga" och ägnade tiden åt att plugga istället för att vara ute med kompisar så där hade jag inte heller mycket att hämta

• Tvillingmamma

*Bugar*
    Den var en fin julesaga om ung kärlek såhär i bistra vintertider!!
    Och "hon var ju en en sån fin och förstående mor"!...(Fast hon var en ko...)
    //Ur "Ferdinand".

Hujedamej, undrar om sådana samtal blir svåra att ha med grabbar om sisådär en tolv år, eller om man blir visare med tiden?..

• snuttepuffan

Nu kommer jag låta som en gammal tjatmoster fast jag inte är speciellt gammal. Om det är så att hon inte planerar att ha sex, är det verkligen så klokt att äta p-piller i onödan? Det finns en hel del biverkningar som jag inte skulle vilja utsätta mig själv eller någon annan för i onödan (åt själv p-piller när jag var 14 och blev bland annat deprimerad av dem). P-piller är ett bra preventivmedel, men att använda dem när det preventiva behovet är litet tycker jag är bra onödigt...

Kanske inte en uppmaning till zippolina utan till er som verkar tycka att alla tjejer bör äta piller för säkerhetsskull... Men om ett fast förhållande finns är det helt klart värt att testa p-piller.

• Zippolina

Tvillingmamman: Även om jag pratar relativt öppet även med min 16åriga son så känns det som om det är naturligare att överlåta vissa samtalsämnen på hans pappa och min sambos ansvar

Snuttepuffan: P-piller är egentligen inget första handsval när det gäller preventivmedel men i dotterns fall så har det varit på gång med p-piller i två år pga av att hon har så riklig mens, men hennes läkare har valt att avvakta eftersom det då var nödvändigt med en gyn undersökning och den kan ju upplevas lite obehaglig om man inte har "åldern inne" så att säga....
    För egen del så skulle jag nog egentligen föredra att dom använde kondom med tanke på andra sjukdomar som kan överföras - men vi får se vad hennes besök på ungdomsmottagningen ger.

• Anna i Gbg

Zippolina: Du har hört det förr, men du verkar vara en underbar mamma.

Frances: För mig var det likadant(kommer från en kristen familj), men jag sa bara att han skulle sova i min säng och efter det har det inte varit något snack om det. ( Förren min pappa sa att han ville att vi skulle förlova oss innan vi flyttade ihop, kunde då inte säga att vi planerat det då det var en överraskning)

• Forsfors

Frances: Säg att han alltid sover i samma säng som dig hemma hos er, och då är det bara löjligt och hyckleri om ni inte skulle sova i samma säng när ni hälsar på hemma hos henne (om det inte är av utrymmessjäl förstås). Om det går att säga till din mamma så kan du ju alltid trycka på att man faktiskt kan bara SOVA ihop utan att det behöver betyda att man syndar och s*xar sig om det nu är själva s'xet hon inte vill ska hända... Många verkar hysteriskt tro att man inte kan hålla sig från att ha s*x om man ligger ner i närheten av varandra, att själva liggandet i sig framkallar s*x, jag vet inte hur det är med er andra, men jag kan inte påstå att jag bara genom att ligga bredvid någon blir sugen på att ha s*x med den personen, då skulle jag aldrig ha kunnat åka och tälta med mina kompisar (varav några är killar), jag skule alltid vara tvungen att sitta i en fotölj istället för att halvligga i soffan hemma hos en av mina bästa kompisar som råkar vara kille...

Jag tycker att du ska säga högt och tydligt till alla släktingar etc att HAN ÄR MIN POJKVÄN, HAN ÄR MIN SAMBO så att det är klargjort. Annars så är det bara tt inte bry sig eller hetsa upp sig över det, det är ju hon som förlorar på det i längden eftersom det lägger ut hinder för att hennes relation med dig ska flyta på smärtfritt. Tråkigt när föräldrar inte kan acceptera sina döttrars och söners kärlekar. Lycka till i allafall.

• ammya

gör som min morsa gjorde för nån dag sen fråga henne om det hänt någonting svarar hon nej eller nja eller nå

liknande säger du åt henne att du vet att någonting är fel och du vill att hon berättar vad det är så du kan hjälpa henne på bästa möjliga sätt.

Det bästa är att ni 2 har en bra relation till varandra där ni kan berätta allt för varandra :)

men ja tro jag är gravid men våga int säga någonting te morsan för ja tro hon kommer bli arg på mej.. tror nog din dotter tänker lika som jag.. man vill inte att sin morsa ska va arg eller ledsen för att man tabbat sig

Så ja tycker att du ska sätta dig ner vid köksbordet med henne ha ett samtal. Visa henne att hon kan prata med dig om allt då blir eran relation starkare :)

och att hon vill sova över hos killen förstår man ju :D vem vill inte de?! låt henne göra de men som sagt berätta att skydd är super bra att använda så inte sånt här upprepar sig :) LYCKA TILL kramizar!

• ElinFalk85

Vet du vad TS, det påminner mig om när jag var 15, nästan 16 år och hade haft sex försa gången. mamma hade också lagt in tvätt och hittat en använd kondom i papperskorgen i mitt rum.....
    min mamma var väldigt pedagogisk i alla fall, men hon sa en sak som jag än idag tycker är ett bra sätt att inleda med:
    "det jag ska säga nu kommer du tycka är jättepinsamt, och det tycker jag också", sen fortsatte hon "jag vill verkligen inte kränka din inegritet, men när jag var inne igår och skulle lägga in din tvätt så hittade jag en använd kondom i papperskorgen....det är jättebra att ni använder kondom du och J (min dåvarande kille), men du kanske borde komplettera med p-piller?......jag kan följa med?....nu tänker jag inte säga mer om detta om du själv inte vill, för jag förstår att jag eventuellt har gjort ett integritetsbrott, men du ska veta att du alltid kan prata med mig".

nått sånt sa hon.

Svar på tråden Ev. tonårs graviditet ??