• Zippolina

Ev. tonårs graviditet ??

Har precis varit inne på dotterns rum för att hämta lite tvätt, intill tvättkorgen låg två ihopskrynklade kollegieblocksblad som jag först la upp på skrivbordet men sen fick jag bara en ingivelse att jag skulle läsa vad som stod....

Att hon sedan tre månader tillbaka har en pojkvän är vi väl medvetna om, även att intresset för s*x har ökat - hon har frågat hur gammal jag var första ggn osv. och jag har svarat så ärligt jag har kunnat ( vis av erfarenheten från min egen tonårstid då det var totalt omöjligt att diskutera just såna saker med mina föräldrar ).

För att göra det så kort som möjligt så hade hon ställt några frågor, vem som besvarat dom har jag ingen aning om men det hela gick ut på att dom haft s*x och det inte bara en gång och dessutom oskyddat så nu var hon orolig över att vara gravid men av lapparna att döma så vågar hon inte prata med mig om det...
    Till saken hör att intill hennes säng låg ett par nummer av tidningen Frida där sidorna med frågespalten om sex var uppslagen och i samtliga tidningar fanns det frågor om graviditeter och drar jag mig till minnes så frågade hon för ett par dagar sedan när vi pratade om min nuvarande graviditet om dom första tecknena på att man är gravid.....

Helt klart så måste vi ha en mamma-dotter pratstund inget snack om den saken, men hur f*n ska jag ta upp det - jag har ju brutit mot regel nr ett: Att tjuvläsa hennes privata lappar! Att vi igår hade ett gräl om att hon inte får sova över hos pojkvännen ( som är 17 och bor i egen lägenhet ) gör ju inte saken lättare direkt.....

Är det lika bra att erkänna mitt "snokeri" eller ska jag bara ta upp ämnet helt appropå ??
    Villrådig just nu.....

• Svar på tråden Ev. tonårs graviditet ??
  • Forsfors

July: men ett översovningsförbud från dina föräldrar hade väl ändå inte hindrat dig från att ha s*x om det var det du menade med att bli vuxen snabbt? allt som kan hända på natten, kan även hända på dagen...

själv blev jag skuld 8eller vad man ska kalla mig) en söndagseftermiddag när jag verkligen hade översovningsförbud och bara fick hälsa på under dagtid, och snabbt gick det, från oskuld till skuld på 10 minuter... och det hade hänt även om jag hade haft förbud att överhuvudtaget träffa honom, förbjuden frukt lockar mest. Då är det bättre att se vad som förmodligen kommer att hända och hjälpa till så att det som händer händer säkert och skydat. men jag tycker också att översovningsförbud är på sin plats när man bara är 14, som Zippolina säger man behöver ju inte uppmuntra till sex även om man inte kan förbjuda.

• July

Forsfors- Vi umgicks väldigt mycket på eftermiddagarna och på helgerna men oftast tillsammans med vänner. Vi var även mycket på fester osv men det var aldrig några problem för mig att sätta gränser förrän man fick stanna hela natten hos honom, han bodde nämligen själv. Jag menar inte bara s*x när jag säger bli vuxen snabbt utan hela relationsbiten som blev lite väl seriös för snabbt när man började spendera natten.

Självklart finns det alltid möjlighet att göra saker och ting även på dagarna. Jag hade vänner som inte fick sova hos sina killar och de hade alltid s*x på fester, i skolans toaletter etc! Men det är ändå bra med föräldrar som sätter gränser för då kan man skylla på dem om det är något man inte vill göra och själv har svårt att säga nej :).

• Forsfors

July: ja det där med att skylla på föräldrarna kändes skönt. jag drog till och med till med att jag inte fick sova över för mamma när en annan kille jag var tillsammans med ville att jag skulle sova över (fast jag säkert hade fått om jag ringt och frågat, det var flera år efter det att jag börjat sova över hos mina pojkvänner). min mamma sa ofta till mig också att är det något du inte vill göra, skyll på mig att du inte får.

• raskan

zippolina,,,,
    Väntar otåligt på att höra hur det gått!!!
    Tycker att det låter som om du är en toppen mamma.
    Jag bestämde mig när jag fick mina barn att jag aldrig skulle köra med förbud.
    MIna föräldrar körde med förbud å det hjälpte inte ett skvatt snarare blev det bara värre!!!
    Millan

• Zippolina

Efter lite julklapps shopping såg jag till att vi hamnade på ett cafe för ett "mamma-dotter" prat.

Styrde snyggt in samtalet på diskussionen vi hade haft kvällen innan, dvs. den om varför vi inte tycker att det är ok att hon sover över hos pojkvännen och sen gled jag ännu snyggare över på just sex biten och hon gick rakt i fällan

Fick i förtroende höra (säg absolut ingenting till pappa för då vill jag inte fira jul där.... ) att hon gjort sin "debut" och att hon var lite orolig även om han hade avbrutit "innan" så hade hon läst i sina tidningar att man kunde bli gravid ändå....
    En liten föreläsning om vikten av att skydda sig kom som ett brev på posten
    Stillade dock hennes värsta oro på just "gravid biten" , visst finns möjligheten men den är dock relativt liten.Bara att vänta och se om mensen dyker upp som den ska på torsdag annars så
    går det ju snabbt att kolla med ett gravtest....

Kändes som om vi redde ut det hela ganska så smidigt och utan de värsta pekpinnarna, som sagt att förbjuda är ju på gränsen till löjligt även om hon inte har åldern "inne" - jag föredrar nog att veta att hon gör det, att hon vet att hon kan komma till mig på en gång och prata istället för att det sker i smyg och att hon inte vågar prata med mig när/om det dyker upp problem.

Hon avslutade dock med att berätta att det bara hänt en gång och att hon numera inte kände för att ha sex eftersom det hade gjort så ont, varpå följd frågan kom snabbt - Gör det alltid så dj. ont ??
    Yes, speciellt de 1000 första gångerna är det fruktansvärt, de nästkommande 1000 är något bättre men sen släpper det - ja det var vad jag ville säga för att avskräcka henne
    Men så elak kunde jag ju inte vara så jag sa som det var istället att det gjorde ont pga av att det var första gången och att hon säkerligen hade legat och spänt sig, sen kunde jag inte låta bli att bli sådär snusförnuftig - Men den dagen du är riktigt mogen för att ha sex så kommer du att vara mera avslappad och då blir det bättre

Även om x:et och jag lovat varandra att köra med öppna kort om allt som händer barnen för att han ska kunna vara "delaktigt" så.... Näe, det här kommer definitivt att stanna os emellan, även om man är 14 har man rätt till ett "privatliv" och med tanke på hur svårt han har att förlika sig med att hon faktiskt inte är sju år längre så får det förbli just ett mamma-dotter prat

En en gång tack för alla kloka åsikter, ni BT tjejer är toppen

• Anna-Maja

Zippolina, har följt tråden och måste säga att jag tycker du skött det hela på ett mycket bra sätt. Fram för fler mammor som tar tag i problemen istället för att blunda och förbjuda. Jag tycker du ska rekommendera/hjälpa hemme att skaffa någon sorts preventivmedel (kondomer, p-piller, p-ring el likn) så hon har förberett sig nästa gång det är dags och hon slipper gå och vara orolig. P-piller kan man ju faktiskt ta även om man inte har sex regelbundet. Kondom är ju så klart det bästa alternativet, om det används. Men bättre med p-piller än ingenting.

• Ellte

Underbart Zippolina! Mammor som du gör mig glad :)

• Lillstrumpan

Zippolina,
    du låter som en supermamma. Bra gjort!

• CareBear

Zippolina

Lite beröm fr en kille då också,
    snyggt skött! Hon ska vara glad för att
    hon har en så öppen och förståndig mamma
    tycker jag. Tror det skadar mer än det är
    nyttigt att förbjuda saker.

Brukar ju bara bli mer lockande med saker man absolut inte få göra.......= )

Svar på tråden Ev. tonårs graviditet ??