• Zippolina

Ev. tonårs graviditet ??

Har precis varit inne på dotterns rum för att hämta lite tvätt, intill tvättkorgen låg två ihopskrynklade kollegieblocksblad som jag först la upp på skrivbordet men sen fick jag bara en ingivelse att jag skulle läsa vad som stod....

Att hon sedan tre månader tillbaka har en pojkvän är vi väl medvetna om, även att intresset för s*x har ökat - hon har frågat hur gammal jag var första ggn osv. och jag har svarat så ärligt jag har kunnat ( vis av erfarenheten från min egen tonårstid då det var totalt omöjligt att diskutera just såna saker med mina föräldrar ).

För att göra det så kort som möjligt så hade hon ställt några frågor, vem som besvarat dom har jag ingen aning om men det hela gick ut på att dom haft s*x och det inte bara en gång och dessutom oskyddat så nu var hon orolig över att vara gravid men av lapparna att döma så vågar hon inte prata med mig om det...
    Till saken hör att intill hennes säng låg ett par nummer av tidningen Frida där sidorna med frågespalten om sex var uppslagen och i samtliga tidningar fanns det frågor om graviditeter och drar jag mig till minnes så frågade hon för ett par dagar sedan när vi pratade om min nuvarande graviditet om dom första tecknena på att man är gravid.....

Helt klart så måste vi ha en mamma-dotter pratstund inget snack om den saken, men hur f*n ska jag ta upp det - jag har ju brutit mot regel nr ett: Att tjuvläsa hennes privata lappar! Att vi igår hade ett gräl om att hon inte får sova över hos pojkvännen ( som är 17 och bor i egen lägenhet ) gör ju inte saken lättare direkt.....

Är det lika bra att erkänna mitt "snokeri" eller ska jag bara ta upp ämnet helt appropå ??
    Villrådig just nu.....

• Svar på tråden Ev. tonårs graviditet ??
  • Zippolina

blivande fru J: Jo, jag vet med vem och tror mig veta att det är "första" gången eller kanske gångerna
    Sin lediga tid har hon hit intills disponerat i stallet eller här hemma med sina kompisar, dvs. förutom den sista tiden då denna nya pojkvän dök upp.

Vi har kört hela racet varför man ska skydda sig men det tål att upprepas och självklart ska jag se till att hon kommer till ungdomsmottagningen även om vi pratar om det mesta här hemma så finns det delar man vill ha "privat" och som inte alltid är så lätta att ta med mamma....

Trots allt så har vi ju förstått att det bara vara en fråga om när det skulle ske och inte om det skulle ske.....
    Synd bara att sambon fick rätt, senast igår när vi hade diskussionen om sova över elller inte hos honom så konstaterade han att det nog rörde sig om dagar och jag mitt dumma nöt trodde benhårt på att debuten låg betydligt längre fram i tiden....

• blivande fru J

ja, att förbjuda fjortonåringen från att ha sex leder ju lätt till aggresioner som kan sluta ganska illa för båfa parter. Jag skulle inte gilla att min 14-åring hade sex men vet inte hur jag skulle kunna hindra henne. Att ge henne utegångsförbud är ju knappast ett alternativ.

Det värsta tycker jag är när killen är mycket äldre, runt 20 och dottern 14-15. det var ganska vanligt när jag gick på högstadiet. vad ser killar i den åldern hos så unga tjejer och antagligen har de helt andra sexuella permisser än 14-åringen. En pojkvän i ungefär samma ålder känns ju i alla fall bättre, förhoppningsvis är de lite mindre erfarna båda två.

• Forsfors

Kanska ska du ta upp det med henne på ett allmänt plan först, säga att nu när hon skaffat pojkvän så är det kanske dags att ni två tar ett snack om preventivmedel, graviditeter och sånt och att hon alltid kan komma till dig om det skulle vara något hon undrar över eller om hon skulle bli gravid och att hon inte behöver vara rädd för att göra det heller, du har själv varit tonåring och vet hur svårt och komplicerat det kan vara, och om det någongång skulle hända något tillexempel att hon skulle bli gravid eller få någon könssjukdom eller något annat som kan vara jobbigt eller pinsamt att berätta så kommer du inte att bli arg på henne utan göra ditt bästa för att hjälpa henne och att ingenting kan få dig att sluta älska henne. Då behöver ingen tjuvläsning komma fram och du ger henne en öppning att själv komma till dig och prata. Kanske ska du även planera lite inför nästa steg i ett sådant prat, vad du ska säga om det visar sig att hon är gravid, så att du inte nyss suttit och lovat att inte bli arg och sen blir så chockad att du blir tokförb*nnad. Lycka till med allt.

• Bebbsen05

Kanske hon inte alls är med barn? Hon kanske är lite rädd för konsekvenserna av sex och vill undvika en graviditet?
    Har ni pratat om skydd? P-piller är bra att börja med (även om de ska använda kondom oxå för sjukdomar)...

Förstår att det är svårt att ta upp det med henne. Hoppas det går bra!

• Tant Pernilla

Zippolina, det är klart att allt med som hänger ihop med sex är väldigt laddat när man bara är 14. Då känner man ju inte sin kropp på det sätt som man gör när man är lite äldre och har passerat puberteten med några fler år.

När man är ung vill man ju ibland att föräldrarna ska ta initiativ i vissa frågor, fastän man tycker att det är pinsamt eller jobbigt när de väl gör det.

Kanske har hon inte debuterat "på riktigt", men de har kelat "närgånget" och då kanske hon ändå är orolig...

• Zippolina

Ska lyda en del kloka råd från damerna här på BT

Har precis bestämt att jag ska hämta upp henne så att vi kan handla lite julklappar tillsammans och vad passar väl bättre än att ta en fika tillsammans

Jag tror absolut inte på metoden att förbjuda eller hota med utegångsförbud eftersom jag tror att det bara leder till lögner och minskar förtroendet oss emellan.
    Hellre då raka rör, på ett "pedagogiskt sätt" - hur man nu lyckas med det

Nu tror jag inte att hon är gravid utan bara att risken kanske finns och att det räcker till nog för att oroa en vilsen tonårsbrud, eller så är det helt enkelt så att hon har massor av funderingar och tankar runt sex i största allmänhet men ingen att ställa dom till.

Att hon inget sagt beror nog på att hon väldigt gärna vill mörklägga sex biten eftersom vi hela tiden hävdat att det där med att sova över kan hon glömma ett bra tag framöver med tanke på hennes ålder.
    Nej man kan inte förbjuda tonåringar att ha sex men man behöver heller inte uppmuntra

Ett djupt andetag och sen iväg för en mor&dotter em

Hon kan skratta sig lycklig över att det var jag och inte hennes "bonus pappa" eller ve och fas hennes biologiska pappa som hittade lapparna - båda har nämligen laddat hagelbössan, ingen ska röra deras lilla dotter

• blivande fru J

Lycka till! Jag tror på din metod, förbud blir bara illa.. men sova över kan hon gott vänta med något år..

• blivande fru J

Lycka till! Jag tror på din metod, förbud blir bara illa.. men sova över kan hon gott vänta med något år..

• Tant Pernilla

Det ser ut som om du har laddat rätt sorts bössa, Zippolina!
    Nä, tilliten stärks inte om man börjar förbjuda och hota.

Hoppas att ni hittar fina julklappar!

• July

Jag önskar jag också haft en sån bra mamma! Jag tycker det låter som om hon lämnat lapparna medvetet för att du ska hitta det för hur lätt är det att fråga mamma rätt ut om grejor när man är 14?

Bra att du tar upp det på ett naturligt sätt istället och det är nog även bra att hjälpa henne till ungdomsmottagningen där hon kan prata med någon annan än bara dig också om diverse funderingar.

Jag tycker det låter väldigt klokt att inte låta henne sova över. Önskar mina föräldrar hade sagt nej när jag ville sova över hos min första pojkvän, som var mycket äldre, då hade jag sluppit bli vuxen så himla snabbt ;). Jag var inte mogen för det men kunde inte säga nej själv och därför har jag totalt förträngt hela realtionen med den här killen...

Berätta gärna hur det gick! Hoppas ni fick en mysig shoppingdag tillsammans.

Svar på tråden Ev. tonårs graviditet ??