• Zyrzan

atkins myshörna

Välkommen hit till allas atkins fristad.

Här ser vi gärna att vi inte blir kritiserade för vår metod, men diskuterar gärna!!

Här skall vi dela på tips och recept... och annant skojsigt

Jag har gått ner 15 kg med atkins förut, men haft uppehåll. Tänkte dra igång igen och gå ner 10-15 till.

Då ska vi se... ska vi samla lite matnyttig fakta här??!!

Bra sidor att läsa på :

Atkins.se på svenska kortfattat med förklarar dieten nog.

Atkins.com mycket mer utförlig med massa recept.

clik.to/zyrzan min egen hemsida med recept dagsmenyer osv från föraa omgången av atkins

fitday.com så man kan räkna sina kolisar

markazits.com, Marias sida på svenska, bra förklaringar

lowcarbluxury.com

lowcarb.ca

hmm det var nog det.. annars är det ju böckerna, har köpt atkins för livet som är bra men snarare är efter viktnedgången som ett livslångt sätt att hålla sin kost.
    Det finns ju alltid de engelska böckerna

Kortfattat:
    -begränsa kolhydraterna
    induktionen 2 veckor först, till 20 kolisar om dagen se atkins.se
    därefter hittar man en balans av hur mycket man kan äta och ändå gå ner, vissa kan äta uppemot 100 om dagen men under 72 rekomenderas för att hålla gång fettförbränningen
    - SNÅLA INTE på fettet, det förstör bara dina resultat, se till att det är nyttigt fett istället...
    -äte ordentligt med kvalitativt protein
    - spara inte eller fúska, varja gång du unnar dig så stör du fettförbränngen för flera dagar
    -drick mycket

• Svar på tråden atkins myshörna
  • Headhunter

Hej hej!

Jag är lite nyfiken på Atkins, har läst en av hans böcker och surfar runt en hel del på nätet efter info.

Funderar på att köra igång med induktionen men jag känner att jag behöver tips på mellanmål som man kan äta på jobbet.
    Dom flesta äter mackor, fil och flingor eller frukt och jag känner att jag inte vill avvika för mycket...
    Någon som har nån idé?

• Zyrzan

Bra mellanmål under inductionen skulle kanske vara ost, ölkorv eller kötttpålägg, lite gurkstavar.....

Annars brukarr jag ha md lite nötter som ger mättnadskänsla, men det för ju bli efter induktionen.

Fruksot och mellanmål är allra svårast tycker jag.

• fairy

gick in på www . atkins . se och hamnde på ett transportföretags hemsida. :D

Äter inte som atkins, inte inte som något diet alls egentligen men ska man likna vad jag äter vid en diet mest så blir det atkins.

• AALF

Jag håller på att utforska både Atkins och "Montignac" som är en variant av Atkins där man får äta kolhydrater med lågt GI. Har hållt på en vecka nu. Känner mig "lite sådär" i kroppen och humöret, men jag inbillar mig att det är för att kroppen "håller på att äta upp mitt fett lager"

• Zyrzan

Lycka till aalf!
    JAg har provat motignac eller GI men klarar det inte så bra som atkins då jag behåller suget efter kolisar, det har visat sig bättre att utesluta dem helt.

Jo man brukar må lite konstigt. Dels för att det är en så stor omställning för kroppen, del att du om du drar ner kolisarna går över till fettförbränning isället för kolhydrater som primärt bränsle. När man väl gjort det och kroppen vant sig får man oftas en massa energi. Nästan som ett euforiskt tillstånd. mAN slipper tröttheten av dåliga sockerkickar.. suck längtar dit...

jag skall på induktionen på måndag!

• fairy

jag äter kolhydrater ibland (säg 1 gång i veckan) iform av kolhydrater med lågt index. Men jag saknar inte att äta kolhydrater som i ex ris, pasta, potatis, bröd.

Det tog inte lång tid för mig innan jag kände hur jag fick mer energi, bättre humör, kännde mig alltid mät utan att känna mig stoppad.

Men som sagt, jag äter inte helt ut enligt atkins, så jag upplever det nog inte riktigt på samma sätt. :)

• Mastermind

Hur räknar man kolhyraterna? Är det som att räkna kalorier (kolla innehållsförteckningen och väga)? För jag har läst om nettokolhydrater i samanband med Atkins, och det verkar som om det är något annant..

• _MissJossan_

Hej alla!

Hade själv tänkt titta lite extra på atkins, men en fråga; Jag har läst och hört så mycket att det ska finnas människor som dött av Atkins! Stämmer det?

p.s. Adressen är www.atkins-se.com, ett "s" hade fallit bort

• fairy

Antar du tänker på den 16 åriga flicka som för några år sedan sas dö då hon ätit atkins metod i 2 veckor.
    Man har aldrig kunnat fastställa vad det var hon dog av.

Alla dieter som går till överdrift blir farliga. Att atkins och liknande dieter blivit så omdiskuterade är för att de vänder upp och ner på vad andra har ansett för.

Man har gjort studier på hans diet och det har bland annat kommit fram till att om man äter utifrån low-carb så går man ner i vikt och förbättrar en del värden, bland annat en del fettsyror samt att man förbättrar det goda kolestreolet.

Svar på tråden atkins myshörna