• hawaii

    Berätta om bröllop ni varit på...

    Vill så gärna höra om bröllop ni varit på vad har gjort dem speciella, vilka saker har fått er avskräckta o lämnat med minnet att "så vill jag absolut inte själv ha det"..??

    Efter ett par bröllop som åskådare har jag tänkt att följande inte har klaffat..
    Ex. har man ett litet bröllop blir det lätt lite torgkänsla att ha vigseln i malmös största kyrka!!!
    Ex. bröllop nr 2 se till att ha bra serveringspersonal. Brudparet ifråga hade tre 17åringar från restaurangskola som serverade med kedjor hängande i fickorna o kolsvart ögonskugga. Det hela resultrede att brudgummens mor fick springa som en galning i köket, var helt slutkörd efteråt o hann aldrig riktigt njuta av sonens bröllop...

  • Svar på tråden Berätta om bröllop ni varit på...
  • Loka

    linek

    Vi ska också ha brunch dagen efter och har satt tiden från kl. 11.00. Men ingen sluttid, gästerna får stanna så länge dom vill.

  • Forsfors

    Kom på en sak, om man har buffébord som alla ska hämta ifrån och många gäster, då kan man kanske ha två mindre bord med likadan buffé som går att gå på båda sidor om, så att folk inte behöver vänta så länge på att få hämta mat, då kan hälften gå till ena bordet och den andra hälften till det andra.

    En dålig sak som jag varit med om på ett bröllop var att de flesta gästerna verkade se det som en förfest, de satt kvar under mat, tårta och brudvals och sen åkte de därifrån för att de skulle ut på krogen eller vidare på någon annan fest. Själva middagen var inte så lång att den blev tråkig heller. Det kändes så otacksamt mot brudparet.

  • Fröken januari

    linek

    Vi hade först tänkt säga att brunchen var klockan 11.00 och räknade med att folk skulle gå framåt 14. Annars måste vi nämligen slänga ut dem eftersom vi skall åka på bröllopsresa framåt kvällen... :)

    Vi oroade oss dock en hel del över om folk skulle partaja mindre och gå tidigare från festen eftersom de skall vara hemma hos oss redan klockan 11.00. Nu har vi istället formulerat det som öppet hus mellan 11.00 och 14.00. De som är trötta behöver alltså inte komma förrän 13.00 eller så och alla vet när de bör gå... Dessutom får vi spridning på gästerna så att alla inte skall äta exakt samtidigt. Jättebra!

    Vi har inte riktigt bestämt när vi öppnar presenterna, men det utannonserar vi på festen. Tror ni att det är okej att säga klockan 12? Då har inte de som kommer 11 hunnit avvika och de som kommer senare får ju se dem öppnade helt enkelt. Man kan ju också öppna allteftersom gästerna kommer så att den som har lämnat får se när man öppnar. Någon som har åsikter?

  • Forsfors

    Fröken januari; öpnna alltefer de kommer kan ju vara bra, så länge inte gästerna anläder hela tiden efter varandra för då lär ni inte hinna annat än öppna presenter.

  • Fröken januari

    Undrar hur lång tid det tar att öppna presenter från 65 personer. Är det någon som har uppskattat någon tid? Eller har erfarenhet från tidigare presentöppnande?

    Jag har bara varit med om en presentöppning under bröllop och minns inte alls hur lång tid den tog.

  • Nyfiken gul , nu fru

    Fröken Januari..

    Räkna på minst 5 min på varje present.. Ska alla hinna se den o så ska väl några fälla lite kommentarer, det ska fnissas o så ska väl eventuella grattiskort läsas också..

    Känns ochysst tycker jag att bara riva upp pappret o sen ställa saken åt sidan.. ingen hinner ju se den då... o då förlorar man ju lite av vitsen med att ha paketöppning för gästerna..

  • Zippolina

    Jag var med när min väninna och hennes man öppnade sina presenter dagen efter bröllopet, 130 gäster men drygt 60 "sällskap" varav några hade gått ihop om present.
    Öppningen tog drygt två timmar, då var det ändå bara brudparet, jag och min sambo som var med vid öppnandet. Brudparet öppnade och vi förde antackningar om vad dom fick och från vilka......

    Kan tänka mig att det hade tagit ännu längre tid om öppningen skett under bröllopsfesten när det rent naturligt blir lite kommentarer runt varje paket

  • Forsfors

    jag ahr för mig att toastmadamen läste upp grattiskorten medans min moster och hennes man samtidigt öppnade presenterna på festen, så det gick ganska så smidigt. men då var det också många som gått ihop om presenter, de flesta hade i allfall gått ihop med några andra.

  • Hanna h.

    Loka

    Jag som tycker det är en bra idé att kunna hålla en fest för alla men bara middag för några? Vi har varken lust, ork eller råd att bjuda 150 pers på middag (särskilt eftersom vi inte umgås vardagligt med hälften), men samtidigt vill vi ju bjuda på något. Vi kommer bjuda 35-40 pers på middag, och ha fest på kvällen med dans, bar, tårta och kaffe. Det är ju fritt, vill man inte komma på vigseln och bara festen går det, eller vice versa. Trodde det kunde vara roligt med fest.
    Jag skulle inte tycka det vara roligt att ha en rörig middag med 150 pers varav 50 pers jag knappt träffat och inte ens vet vad de heter (fästmannens alla mostrar o morbröder o kusiner).

Svar på tråden Berätta om bröllop ni varit på...