• hawaii

    Berätta om bröllop ni varit på...

    Vill så gärna höra om bröllop ni varit på vad har gjort dem speciella, vilka saker har fått er avskräckta o lämnat med minnet att "så vill jag absolut inte själv ha det"..??

    Efter ett par bröllop som åskådare har jag tänkt att följande inte har klaffat..
    Ex. har man ett litet bröllop blir det lätt lite torgkänsla att ha vigseln i malmös största kyrka!!!
    Ex. bröllop nr 2 se till att ha bra serveringspersonal. Brudparet ifråga hade tre 17åringar från restaurangskola som serverade med kedjor hängande i fickorna o kolsvart ögonskugga. Det hela resultrede att brudgummens mor fick springa som en galning i köket, var helt slutkörd efteråt o hann aldrig riktigt njuta av sonens bröllop...

  • Svar på tråden Berätta om bröllop ni varit på...
  • Mayok

    Cotterpin

    Tack för att du kollade upp.

    Den här tråden var ju jättebra. Finns det fler som varit på ovanligt bra eller dåliga bröllop?

  • Eva M

    Har varit på väldigt många bröllop (4 st bara det senaste året) och skulle vilja säga att

    DÅLIGT är presentöppning (oavsett om det görs av brudpar eller någon annan), gör det privat och tacka ordentligt i tackkortet istället (eller ha gemensam frukost dagen efter och öppna då som en del planerar).

    DÅLIGT är att inte lägga lite omsorg på musiken. Spelar mindre roll om det är cd eller band, bara någon ansträngt sig lite med låturvalet.

    DÅLIGT är (som så många redan sagt) att åka och fota sig i två timmar efter vigseln och lämna gästerna med på sin höjd ett glas bubbel under tiden.

    BRA är allt som avviker från "standardformatet", allt som gör bröllopet lite personligt. Behöver inte vara något stort eller dyrt, men något som gör att man minns det. Annars flyter alla bröllop lätt ihop i ett enda vigsel-skål-middagssittning-tårta-dans-töcken...

    BRA är att som brudpar försöka hinna med att säga något ord till alla gäster under kvällen. Har varit på så många bröllop där man knappt fått utbyta mer än ett "hej och grattis" med brudparet, känns lite trist, särskilt om man åkt långt.

    BRA är att lägga lite extra pengar på vinet om man kan, trist med vin av dålig kvalitet när allt annat är trevligt ordnat.

    E

  • Nikita14

    Bra tråd det finns mkt man kan ta till sig här...

    Vi kommer att fotas efter vigseln...Sen häst och vagn till festlokalen...Men vi har sett till att det kommer att finnas att dricka och grönsaker med dipp att äte...Innan vi kommer att ha buffé

  • Mickes brud

    Vi fotograferas före vigseln och sen åker vi till festlokalen med gästerna som väntar. Under tiden de väntar bjuder vi på små snittar och annat lätt tilltugg inann middagen

  • Betania

    Ett annat väldigt trevligt tips som vi ordnade inför en kompis bröllop förra våren: Vi tryckte upp vita ballonger med en "logga" med brudparets namn (som även användes i andra sammanhang). Sedan hyrde vi heliumpumpar och samma dag som bröllopet (stressig morgon) stod vi och blåste upp hundratals ballonger. En duktig väninna gjorde en tjusig ballongbåge som svävade över scenen. Resten av ballongerna delade vi ut till gästerna när de kom till kyrkan. När sedan brudparet kom och det var dags för välkomstskål släppte vi ballongerna på given signal. Mycket trevligt att se 120 ballonger sväva mot en ljusblå försommarhimmel!

  • pansartax

    Jag och min sambo blev av ett par mycket ytligt bekanta tillfrågade om vi kunde tänka oss hjälpa till och servera på deras bröllop. Det gjorde vi gärna, men vi ville inte ha betalt (vilket kanske ger en ledtråd om vilken insats vi trodde det handlade om). När vi fortfarande inte hört något mer några dagar innan bröllopet, mailade min pojkvän till brudgummen och frågade vilka tider mm som gällde. Vi fick reda på tid och plats vi skulle infinna oss på, så skulle resten lösa sig på plats. Vi kom dit och träffade de andra i personalen och försökte höra oss för hur planen såg ut. Ingen visste någonting förutom ett körschema som låg på en bänk. Där står det att jag och pojkvännen är a n s v a r i g a för hela arrangemanget. Spännande! Ingen av oss har någon serveringsvana (ingen av de som skulle HJÄLPA OSS att servera heller). Vi trodde vi skulle hjälpa till att servera under middagen och plocka lite i köket efteråt, men vi skulle stå i baren, fyra av raketer (har jag aldrig gjort förut), städa lokalen efteråt och kl 03.00 låsa, larma och åka in till stan med nyckeln och lämna den till brudgummens mamma... 13 timmars arbete.

    Brudparet har inte ens kommenterat detta, eller tackat för hjälpen heller, i efterhand.

  • Helena V

    Med erfarenhet av de bröllop vi varit på innan vårt eget bestämde vi följande saker:

    1. Ingen presentöppning under kvällen! Detta fick vi dock frångå, eftersom en av gästerna (en ung sådan *s*) enträget frågade efter när vi skulle öppna paketen... Paketöppningen gick dock i raketfart för att det inte skulle bli den festdödare vi upplevt att det blivit på tidigare bröllop.

    2. Vi ville inte ha vigseln så tidigt på eftermiddagen, de vigslar vi varit på var kl 15 och då blev kvällen låååååång upplevde vi.

    3. Vi hade önskat oss ett riktigt rockigt coverband, men det föll av många orsaker. Vi var på ett bröllop som hade ett dansband hela kvällen, men ett inhopp av ett coverband som spelade hårdrockhits. Vi hade gärna skippat dansbandet och låtit cover-rockbandet rocka hela kvällen. Nu blev det till sist CD-musik på vår fest och det funkade bra det också! Men ett bra live-framträdande ger ändå det lilla extra

  • Helena V

    Och ett tillägg: Vi bestämde att _absolut inte_ åka iväg och fota oss efter vigseln).
    Vi har varit på två bröllop som stannat av totalt under pausen mellan kyrka och fest! Vi ville ha en sen vigseltid och vara klara att sätta igång med middagen direkt efteråt.
    Fotografering mellan vigsel och middag kan kanske funka om man lägger stor möda på att göra det trevligt för gästerna under väntetiden, men det är inte helt enkelt att få feststämningen att hålla i sig under ett par timmars väntetid!

  • Anna-Maja

    Har nog bara varit på väldigt lyckade och trevliga bröllop, men några småsaker har kunnat göra bättre om jag ska vara petig.

    På ett bröllop var det fruktansvärt kallt där dansgolvet var så jag höll mig därifrån då jag var förkyld. Vet att det var fler andra som tyckte det också. Visserligen blir man varm när man dansar, men är lokalen anpassad för 200personer blir det kallt när det bara är 20 som dansar.

    Att inte informera innan om att man får betala restaurangpriser för drickan efter middagen. På ett ställe fick vi betala 250kr bara för avecen.

    På ett bröllop öppnades några av paketen av någon annan än brudparet. Det tycker jag är trist när man ansträngt sig och gjort ett fint paket och det inte ens var meningen att man skulle gå och titta på paketen.

    Jag tycker att man får anpassa festen efter plånboken. Har man inte råd att bjuda på allt, mat och all dryck, tycker jag man ska välja ett billigare alternativ än middag på fin lokal. Väldigt wannabe! Har man inte råd så har man inte. Gästerna ska inte behöva betala för egen dryck tycker jag. Hellre lite enklare middag då tycker jag.

  • Wih

    Bra tråd!

    NEGATIVT: *Ett par skickade ut ett strikt regelformulär i inbjudan där de undanbad sig alla sorters framträdanden av gästerna. Den sk festen blev väldigt stel och tvungen, alla tittade runt omkring sig och undrade vad man fick prata om vid borden egentligen.
    *Brudpar som bjuder på _all_ dricka under kvällen... Suck, med "fel" gäst blir det ingen trevlig fest! (Titta jag rimmade också!) Bättre att ta en symbolisk summa för drickat så är det inte lika stor risk för sjöslag.
    *Bröllopstårtan tog slut. Restaurangägaren hade försäkrat brudparet om att han köpt in extra ifall det skulle krisa, han tog också betalt för det, men tårtan tog slut utan att han fyllde på. Dessutom påstod han efter festen när det skulle betalas att gästerna i snitt ätit 500g kött per person!
    *Oerfaren personal som ska handskas med varm mat. Bättre att ha kall mat eller van personal...

    POSITIVT: *Festmaten med italienskt tema, som iofs inte såg så god ut vid första anblicken (KOKT kycklingfilé med risotto) men smakade himmelskt...
    *Festen med ett inhyrt estetjazzband hade en urskön stämning, lyssnar aldrig på jazz i vanliga fall!
    *Chokladtryffeltårta istället för klassisk bröllopstårta, vilket vi kopierar rakt av.
    *Personliga presentationer om samtliga gäster
    *Ett brudpar dansade brudvalsen till brudens avlidne morfars "band", som fanns på en raspig inspelning på kassettband. Supercharmigt!

  • Anna-Maja

    Wih, vad olika man kan tycka om det där med gratis dricka. Ska kanske tillägga att alla våra vänner och vänners vänner är städade människor som vi och våra kompisar inte behöver oroa oss för att de dricker för mycket. Alla kan uppföra sig korrekt även med sprit i kroppen. Om det var annorlunda, men folk som inte kan bete sig på ett bra sätt, skulle jag säkert tycka som du.

    Jaaa, personliga presentationer av gästerna är jättetrevligt. Men inte så kul om det som står om en själv, har man läst på ett annat bröllop ett år tidigare. Antingen gör man det ordentligt eller så struntar man i det tycker jag.

  •  Miss Cee

    Har varit på några bröllop och jobbat på flera. Här är lite (gnäll-) synpunkter från mig:

    * På ett bröllop blev vi serverade bål när vi kom från kyrkan, medan brudparet fotade sig. Grejen var att det var mitt i sommaren, jättevarmt, det tog tid och det räckte bara till 1dl/person. Höll på att törsta ihjäl innan brudparet kom =/

    * Dans till egna cd-skivor MÅSTE övervakas av någon som har ansvar för musiken. Det är jättetrist när folk springer och ska byta låt hela tiden som på en vanlig förfest.

    * Det är dåligt när brudparet inte vill göra det så uppstyltat och därför vägrar använda sig av tex. en toastmaster fast det är massa gäster. En toastmaster underlättar och kan svara på gästernas frågor.

    * Jag gillar när jag får en rak och tydlig och etablerad klädkod att förhålla mig till. Om man verkligen inte vill ha en klädkod så skriv då "valfri klädsel" så gästen inte behöver fundera över om det är högtidsklädseln som gäller efter som det inte står någon klädkod. Att skriva "sommarfin" "helvitt" eller annat är bara dumt.

    * Ska man betala drickan själv så vill jag veta det i förväg så att jag kan ta med mig pengar.

  • Emelie81

    Den här tråden är ju gammal som gatan men den var riktigt intressant!
    Såhär tio år senare kanske det finns nya historier från er där ute!

    Gärna positiva grejer också, man bli lite förskräckt också över alla åsikter som finns om allas bröllop :)

    Själv har jag varit på ca 4 bröllop "i vuxen ålder". Tre var traditionella med kyrkbröllop och sedan sittning med buffé, dans osv. Ett var borglig vigsel vid sjön, och sedan en liten vanlig trädgårdsfest vid sommarstugan.
    Jag gillar: levande musik från någon sorts band! Och ett av de traditionella bröllopen hade fyrverkerier på kvällen! Det var kul att alla gäster fick resa sig och gå ut. Jag har funderat på om alla skulle få tända varsin rislykta och skicka iväg på mitt bröllop, skulle vara så vackert... Men så hör man så mkt om att korna  hagarna får ståltråden i magen osv :(

    Trädgårdsfesten jag var på var mysig, men det blev lite tråkigt utan ett enda tal eller lek... Blev lite som vanlig grillfest eller så :) 

  • Lenblo

    De flesta bröllop jag har varit på har varit helt ok tillställningar, möjligen lite för lång underhållnings/tallista. Ett av dem sticker ändå ut:

    Min farbror gifte sig på en restaurangbåt. Vi barn (5-10 år) tyckte att det blev lite trist bland alla pratande vuxna med drinkglas i händerna. Därför kollade vi ordentligt av med med kaptenen om vi fick gå upp på övre däck och leka. Det var ganska svalt så utom vi var det ingen där och vi roade oss med kull. Tydligen hade bruden fått höra talas om det för hon kommer upp, i marängklänning och allt, och skällde ut oss efter noter för detta oerhörda tilltag. Tilläggas kan att hon sedan under deras äktenskap alltid såg till att vara bortrest när hans släktingar med barn kom på besök.

  • Frullis

    Har varit på en del bröllop, och det som absolut avgör om det blir trevligt är BORDSPLACERINGEN. Ett bröllop jag och min man (då var vi förlovade) var på hade vi sett fram emot att ha varandra till bordet. Jag kände endast ett annat par där, då det var min mans vänner som gifte sig. Jag blev placerad på kanten bredvid någon som pratade knackig engelska och någon gammal moster och min man satt med sina vänner vid ett annat bord... Han hade såklart jättekul men jag genomled de segaste 5 timmarna i mitt liv.

    Annars är ju många, långa tal en stämningsdödare. På vårt bröllop gav vi strikta order om endast 2-3 minuter per tal, vilket blev väldigt lyckat!

Svar på tråden Berätta om bröllop ni varit på...