• hawaii

Berätta om bröllop ni varit på...

Vill så gärna höra om bröllop ni varit på vad har gjort dem speciella, vilka saker har fått er avskräckta o lämnat med minnet att "så vill jag absolut inte själv ha det"..??

Efter ett par bröllop som åskådare har jag tänkt att följande inte har klaffat..
    Ex. har man ett litet bröllop blir det lätt lite torgkänsla att ha vigseln i malmös största kyrka!!!
    Ex. bröllop nr 2 se till att ha bra serveringspersonal. Brudparet ifråga hade tre 17åringar från restaurangskola som serverade med kedjor hängande i fickorna o kolsvart ögonskugga. Det hela resultrede att brudgummens mor fick springa som en galning i köket, var helt slutkörd efteråt o hann aldrig riktigt njuta av sonens bröllop...

• Svar på tråden Berätta om bröllop ni varit på...
  • Fröken januari

Vi kommer att ha öppet hus med presentöppning dagen efter vigseln. Det verkar uppskattat. Nästan alla som har tackat ja till bröllopet kommer även då. Då får vi en ytterligare chans att prata med folk. Jag gissar att det kan kännas som att man inte hinner med alla under vigseln.

• Fru Larsson

Kom på en sak till (kanske står som tips i någon tråd, har inte läst alla):

Engångskameror på borden är kanon. I någon tråd stod det att det ofta glöms bort att fota under kvällen. Med engångskameror utplacerade blir det förhoppningsvis kort på alla gäster under hela kvällen!

• lilabee

Jag har två hemska erfarenheter, helt olika.
    Den första var att jag var en av fyra tärnor på en kompis bröllop, och vi hade blivit tillfrågade om vi kunde hjälpa till lite under middagen. Jag trodde att det kasnke skulle vara att hålla ordning, kolla så att maten kom ut ungefär samtidigt till alla, kanske hämta påfyllning om det behövdes. Istället var det så att tärnor o marsalkar serverade allt, hela kvällen. Jag njöt inte mkt av den festen, hann inte sitta ner alls.
    Den andra hemska erfarenheten var på en kompis till min blivandes bröllop, och det jag var så besviken på var de övriga kompisarna. De klagade hela kvällen; på att brudgummens tal var alldeles för långt - detta var i England där de (traditionnellt) bara håller tre tal.
    Sedan var det inte bra att kompisgänget inte fick sitta tillsammans, det klagade de på hela kvällen. En kille gick tom hem efter förrätten. Och sedan var det bara sura miner, ingen uppskattning att de hade blivit inbjudna, dekorationerna var tacky, hotellet som hade rekommenderas var itne bra. En tjej tog inte av sig kappan på hela kvällen. Och det var inget fel på planeringen, ingen lång väntan, inget uppenbart "fel".. Dessa människor ska komma på vårt bröllop, gissa om det känns läbbigt.
    Hälsningar,
    Bee

• C.A

Engångskameror i all ära, men gästerna har en tendens till att ta slut på korten under första delen på middagen. Sedan blir det enormt många kort att framkalla. Idén är dock inte alls dum. Man får massor av kort som man annars inte hade lyckats att fånga på bild. Här kommer dock ett annat förslag.
    Låt de gäster som har digitalkamera att fota under kvällen. Kanske vill de inte lägga ut dessa på borden, men många idag har en egen digitalkamera eller kan låna en av någon kompis. På så vis får ni också massor av kort, men med fördelen att ni kan se på dem innan ni framkallar dem. Vill man ha alla i ett album så kan man ju alltid skriva ut dem själv istället för att framkalla dem. Vi kommer att ha en dator på vårt bröllop där gästerna kan tömma sina kameror med jämna mellanrum. Vi kommer även att visa ett bildspel på väggen vid entrén till festlokalen så gästerna kan kika när de tar en nypa luft.

• bluecat

C.A!
    Vilken underbart bra idé Det måste jag skriva ner och delge min kompis.
    Själv har jag bara varit på trevliga bröllop, även om det blev lite jobbigt under mitt eget :-/
    Jag kan hålla med om att presentöppning kan vara tråkigt...så om man nödvändigtvis måste ha det så kan man väl ta lite pauser där man kan dansa, äta lite och ta frisk luft.

• Fru Larsson

C.A, vilket toppentips!

• Zippolina

Kom just att tänka på syrrans bröllop för ett par år sedan

Drygt hundra gäster, bordsplacering för brudparet, föräldrarna och församlingsmedlemmarna ( hon är med i baptistkyrkan ) resten, dvs. övrig släkt som mor & farföräldrar o syskon fick placera sig fritt - dock vid ett bord lite avsides, resten satt vid E-bord.
    Det servarades buffe och vi vid "avsides" bordet fick givetvis ta mat sist, vilket innebar att maten var på upphällningen, fanns nästan ingenting kvar
    Efter en tre timmar lång middag tog presentöppningen vid *gäsp* ytterligare tre timmar där typ ingenting hände.....

Det var syrran och hennes mans bröllop och jag vet att dom var mycket nöjda med sin bröllopsdag så mina egna upplevelser har jag på ett skämtsamt sätt framför till dom efteråt.
    Det som störde mig mest var att deras sk vänner från församlingen ( som i mina ögon fått VIP behandling ) stod och klagade på precis ALLT när dom var ute och rökte men väl inne i festlokalen kopplade dom på sina falska smile.

I planeringen inför vårat bröllop har är vi mycket noga med att alla gäster ska få känna sig lika mycket värda som gäster varesig det är våra föräldrar, syskon, nära vänner eller arbetskamrater - har man bjudit folk till fest så är min uppfattning att man tar hand om alla gäster likvärdigt efter bästa förmåga.

• Loka

En vännina till mig var bjuden på bröllop och upplägget var lite udda (i våra ögon i alla fall).
    Alla var bjudna till vigseln, sen var enbart vissa (närmaste släkten) bjudna på middag på restaurang, sen hade dom fest på kvällen dit alla var bjudna igen.
    Visst var det ok för min vännina och hennes man som kände till stan och resten av gästerna, men det var ett par som inte kände någon där utan dom fick gå på egen hand och äta (min vännina visste inte det, i så fall hade dom naturligtvis fått följa med hennes sällskap och ätit).
    Detta upplägg var enbart av ekonomiska skäl tydligen, men man behöver ju inte vräka på med den dyraste restaurangen om man inte har råd. Det borde väl vara betydligt roligare med något enklare där alla kunde få vara med.
    Och önska sig DYRA presenter det hade dom mage och göra .

• EhjärtaK = sant

Tänkte lite på det som Loka skrev.
    Ett alternativ om man inte har så stora ekonomiska tillgångar men ändå vill bjuda alla på någonting så kan man ju direkt efter vigseln ha en enkel mottagning (med drink - alt. alkoholfritt, snacks, smörgåstårta, plockmat eller något annat som inte är så dyrt). Och så kan man ju sedan till middagen/kvällen åka iväg med närstående och äta en "påkostad" middag.

• linek

fröken januari och ni andra,

så ska vi också göra! Vad har ni satt för tider dagen efter? Vi ska brunch och tänkte ha det på så sätt att alla kommer kl 11 och går hem kl 13. för kort tid? det är ju enbrunch men jag vet itne om det är för kort tid?

Svar på tråden Berätta om bröllop ni varit på...