• idun-k

Aldri hatt s*x, men skal snart gifte meg!

Jeg holder for tiden på med å forberede mitt bryllup. 15. januar skal jeg gifte meg med min svenske pojkvän. Vi har vært sammen i fem år, og kommer fra et lite kristent samfunn. S*x før ekteskapet er ikke tillatt, og vi har derfor aldri hatt s*x. Men på bryllupsnatten vil min pojkvän ta min jomfrudom.

Mine spørsmål:
    1. Hvordan gjør man det? Hva skal jeg gjøre?
    2. Gjør det vondt?
    3. Vi ønsker ikke barn med en gang, hva kan jeg gjøre for ikke å bli gravid?

• Svar på tråden Aldri hatt s*x, men skal snart gifte meg!
  • Ellte

miramir: Kära värld... Det var hårda ord! Visst är det en "chansning" på sätt och vis att gifta sig utan ha haft sex först... Å andra sidan är det väl troligt att man utvecklas tillsammans om båda är oskulder :? Jag tycker det är strongt att säga "Jag vill kämpa för att dela resten av mitt liv med dig även om jag vet att jag inte känner hela dig utan och innan".

Dessutom är det ju ofantligt många andra stora saker som man isåfall bör veta när man gifter sig...Saker som gör att man måste vänta i princip till dödsbädden... Tänk t.ex om din blivande man är en barnmisshandlare :o Det kan du ju inte veta innan ni fått barn... Eller om du är en riktigt GRÄSLIG klimakteriekossa.... Bäst att vänta med giftermålet va? ;)

idun-k: Jag hoppas och tror att du kan få många goda råd om du går till en svensk preventivmedelsrådgivning. Tycker det är väldigt strongt av dig att vilja använda preventivmedel till dess du är redo att försöka skaffa barn oavsett vad familjen och församlingen tycker. Det är ert liv och det är bara ni som ska bestämma hur det ska se ut! :) Gud är stor och har gett oss var och en en egen vilja, ett samvete och ett förnuft och det hjälper oss att fatta rätt beslut själva, utan någon annans skrivna regler! Bless you!

• Xite

Du säger att _han_ vill ta din jungfrudom på bröllopsnatten.
    Frågan är väl vad du vill? Vill du det?

•  jansson

idun-k:

Jag tycker det är bra att ni väntar med sex tills bröllopsnatten, det kommer gagna er!
    Men en personlig fråga bara; vet ni om varför ni väntar, jag menar har ni samtalat om varför? Det låter lite på dina inlägg som om att ni väntar mest för att följa "reglerna".

Jag och min man är också med i en församling där man står för att vänta med sex tills man gift sej och det är vad vi gjorde oxå.
    Men det var inte på grund av förbud utan på grund utav att vi var övertygade om att det var det bästa för en långvarig relation!

Kram på dej och lycka till på bröllpsnatten, som svar på dina frågor så kan jag säga att det hjälper att prata tillsammans om samlaget, lätta era hjärtan för varandra, och dela med er av eventuell oro och sånt. Det hjälper så att man inte blir så spänd.

• EmmaPemma

miramir:
    jag skulle heller aldrig kunna tänka mig att vänta med sex till bröllopsnatten, MEN jag tycker ändå att du har uttryckt dig på ett litet plumpt sätt.

Bara för att man väntar med sex så behöver det ju inte innebära att man inte känner varandra. Även om man inte praktiserar sex så kan man ju faktiskt prata om det innan.

Det finns väl ingen anledning att gå och oroa sig för att killen inte skulle ha någon penis?! Då finns det väl snarare andra saker som man bör se upp med. Hur väl man än tycker att man känner någon så har man inga garantier för framtiden.

Idun:
    Lycka till .

• RyskaLenasDarling

Idun, jag tycker alltid det är underbart att höra att någon avstår sex innan äktenskapet! Gud välsigne er RIKLIGEN! Jag och min fru var också oskulder när vi gifte oss sommaren -03. Jag var 39, hon 19.

Kolla upp detta med p-piller, läs om dem och hur HORMONERNA kan påverka dig. Jag avråder nog från p-piller. Min fru tänkte börja men gjorde det inte pga eget beslut. Just då var jag faktiskt FÖR, men hon ville helt enkelt inte börja äta dem, och nu förstår jag henne bättre.

Kondom är klart bättre, tycker jag, i stället för att kvinnan ska stoppa i sig en massa hormoner som kan påverka henne mycket negativt i vissa fall.

Efter att vi fått barn nu om några veckor, och sexlivet sedan kommer igång igen, kommer hon antagligen att använda sig av något skydd, vi vet inte ännu vilket, men ett med LÅG halt av hormon blir det.

• Leone

Onodigt klumpigt uttryckt miramir. Om killen ocksa ar oskuld ar det val delvis upp till paret sjalva att utveckla sitt samliv, hitta fantasier som passar dem bada. Och bara for att man *har* en fantasi maste man inte leva ut den - man har ett ansvar gentemot sin partner ocksa.

Sjalvklart vet inte idun-k om han har nagra speciella bojelser. Men hon vet inte heller hur han blir som make, som pappa, hur de moter sjukdomar och motgangar tillsammans... eftersom det ar omojligt att veta innan man har provat. Det enda de kan gora ar att hoppas, och tro, att de kommer att rida ut alla stormar tillsammans.

Idun-k, bara en liten kommentar angaende att skaffa barn. Jag tror ni tva maste prata med varandra om vad som passar *er* - for allt i varlden, skaffa inte barn forran ni ar redo! Tank pa att ni, som ett par, helst ska vara ganska stabila, kanna varandra, veta om varandras svagheter och hur ni reagerar under stress. Sa ni har ett ansvar att lara kanna varandra forst, innan ni utsatter er sjalva for stressen att skaffa barn (ja visst ar det roligt och harligt med barn, men det *ar* stressigt ocksa!). For barnets skull, stressa inte!

• miramir

det lät ju inte direkt som om pojkvännen var oskuld.. Han verkar ju bara vilja ta hennes jungfrudom. Han är dessutom svensk och måste ha fått svensk sexualundervisning. Då borde trådstartaren väl kunna vända sig till sin pojkvän?
    Ok, om man nu vill vänta med sex, men kan man inte ens prata om sex och fråga varandra om det man funderar över så känns det som om det redan är dött på förhand.. Man lär ju inte bli mer öppen för att man gift sig..

sorry

• Xita

Idun.k

Men snälla rara...t o m en 7 åring vet hur sex KAN gå till, jag själv är oskuld, har aldri kysst en kille eller nåt sånt men vet en jävla massa om sex, inte fan går ja runt och spelar så pass oskyldig att ja inte vet hur sex mellan man o kvinna fungerar? Förstår inte ditt inlägg riktigt, du e nog bara nervös vilket jag kan förstå. Men i dagens sexfixerade samhälle så går det INTE att undgå hur sexakten går till, det finns överallt, syns hörs överallt. Ha d bäst

• Xita

vill även tillägga att även ja komme ifrån ett starkt religiöst hem!

Att du inte vet hur man tar på en kille o så kan jag förstå, har kunskaper om´et men inte erfarenhet, men är ni främlingar för varann? Vid det här laget borde ni ha snackat igenom d och förberett natten tsammans, ja hade aldrig i mitt liv gått o gjort det om inte ja pratat me min man om´et. Ni kanske absolut inte vill "ta på varann" (vilket ja förstår till max)innan dess men åtminstone kännt en säkerhet inför varann innan ni sexar...så skum fråga, fråga 1 iaf

• Ejla

Ehh... rätta mig om jag har fel, men nog är det norska ordet "vil" detsamma som "ska" på svenska i det här fallet? Motsvarande och förmodligen härlett ur samma ord som engelskans "will" från början?

Svar på tråden Aldri hatt s*x, men skal snart gifte meg!