• idun-k

Aldri hatt s*x, men skal snart gifte meg!

Jeg holder for tiden på med å forberede mitt bryllup. 15. januar skal jeg gifte meg med min svenske pojkvän. Vi har vært sammen i fem år, og kommer fra et lite kristent samfunn. S*x før ekteskapet er ikke tillatt, og vi har derfor aldri hatt s*x. Men på bryllupsnatten vil min pojkvän ta min jomfrudom.

Mine spørsmål:
    1. Hvordan gjør man det? Hva skal jeg gjøre?
    2. Gjør det vondt?
    3. Vi ønsker ikke barn med en gang, hva kan jeg gjøre for ikke å bli gravid?

• Svar på tråden Aldri hatt s*x, men skal snart gifte meg!
  • Mastermind

K.C - Vilka svar? CyberPets och Frances? Det sa jag ju?

• K.C

nej, jag menar bara hur du skulle vilja svara på trådstartarens frågor...
    Det är kanske inte så lätt om möjligheten till troll finns - det är ju ganksa personligt...
    Jag berättar gärna om jag vet att det är allvar, men det är väl inte hela världen att man kanske oroar sig för att göra bort sig eller bjuda för mycket på det privata..

• Mastermind

K.C - Jag skulle svarat i stil med dom två första svaren, kort sagt; sagt till henne att ta den lugnt, slappna av, säga ifrån om hon känner sig osäker men ändå inte vara rädd för att prova olika saker. Att det kan göra ont, men att det är individuellt. Och så slutligen kondom, kondom, kondom. Sen kan hon ju börja tänka på p-piller, p-stav och andra alternativ senare.
    Jag tycker inte alls att dom frågorna var för personliga, tvärtom. Det är helt normala frågor för att komma från en nervös och längtande oskuld.

• aa_s_a

Mastermind: Men även om man är oskuld borde man väl veta något om "blommor och bin"? Hur man gör rent teoretiskt borde man väl veta??

• Mastermind

aa_s_a - Det är ju mkt möjligt att hon vet om själva penetreringen (annars vore det ju konstigt, ja), men jag uppfattar det som om hon vill veta något om själva sexet runtomkring. Och vad vet vi, kon kanske är ung, trots att hon varit tillsammans med sin pojkvän 5 år redan? Och är båda religiösa så är chansen stor att även deras föräldrar är religiösa, och det betyder att hon kan ha fått en väldigt strikt uppfostran och aldrig riktigt fått prata om det, och har vänner som också är oskulder, som inte kan ge henne råd. Att kalla henne troll endast 3 timmar efter hennes förstainlägg tycker jag är lite väl hårt mot henne.

• K.C

MASTERMIND: förstår inte att precis ALLT här ska bli diskussion!!!!
    1. ATt frågorna är personliga är väl inget som utesluter att de är naturliga?? Fattar inte alls hur du tänker. Jag tykcer trådstartren har allt för sig som undrar, men det kräver ju ändå att man berättar lite om sina egna erfarenheter och är inte det personligt så vet jag inte... Speciellt när frågan enligt dig också förväntades besvaras kring själva penetreringen.
    2. Jag har ALDRIG kallat henne troll!!! Jag frågade om dte kunde vara så, mest för att inte behöva känna mig som en idiot om jag svarar. Det är ju inte ovanligt att folk gör så här; ville bara vara säker.
    Men, MASTERMIND: en sak tycker jag är värre än att vilja vara säker, och det är att diskutera detta över huvudet på trådstartaren; spekulera i religiös läggning etc...

• Vitklädd i vinter

Det var för kanske knappt ett år sen en artikel i Aftonbladet, där det stod om ett tyskt par, de var djupt religösa. Iallafall så sökte de hjälp för att de hade försökt att få barn i flera år. Då kom det fram att de inte ens visste hur man gjorde. De hade inte fått någon sexualundervisning och visste inte hur det går till att "göra barn".

Då skulle man i Tyskland undersöka om det fanns fler sådana fall.

• K.C

IDUN-K. Mina tips, så att du får några fler...
    Tänk inte på vad du ska göra. Det blir nog bäst om du bara gör det du känner för just då. Du kommer säkert göra "rätt".

Ont, beror på. Har man ridit till exempel sägs det att det inte gör lika ont. huvudsaken är att du inte spänner dig eller är för orolig.

P-piller till dig eller kondemer till honom. Jag skulle rekommendera p-piller så slipper ni oroa er för kondommomentet också. Prata med en gynekolog.

• Squeezetoy

Tycker du har fått flera bra tips redan men jag tänkte lägga till lite på preventivmedelsbiten.

Boka tid hos en preventivmedelsrådgivare, barnmorska eller ungdomsmottagning, (vet ej din ålder), i god tod innan bröllopet. Väl där kan du dels fråga henne förutom om preventivmedel mer om själva sexet, de har faktiskt utbildning för sådana situationer. Eventuellt får du göra en gynundersökning om du inte gjort det ngn gång förut, då får du dessutom veta att allt står rätt till. Dessutom kan du säkert få prova på hur det är att hantera en kondom, öppna och sätta på den, det kan vara bra att ha provat någon gång.

Lycka till!!

/Ingrid

• Mastermind

K.C - Men herregud, ta det lungt. :( Min mening var inte att skapa en diskussion, det var att stötta trådstartaren och veta att alla inte ser henne som ett troll och att hon inte är ensam om att bli anklagad för att bli det (och därmed känner sig utanför och flyr, utan att svara i denna tråden..). Sen är det DU som ville att JAG skulle ge HENNE tips, fast jag redan sagt att jag tyckte att dom två första svaren var bra (då tordes ju mitt svar bli snarlikt, eller hur?).

Nej, jag tycker inte om din attityd. Du verkar hugga efter mig när jag försöker hjälpa någon annan, och det tycker jag INTE om. Jag avslutar denna "diskussionen" mellan oss nu, den kommer ändå inte leda någonvart.

Svar på tråden Aldri hatt s*x, men skal snart gifte meg!