• idun-k

Aldri hatt s*x, men skal snart gifte meg!

Jeg holder for tiden på med å forberede mitt bryllup. 15. januar skal jeg gifte meg med min svenske pojkvän. Vi har vært sammen i fem år, og kommer fra et lite kristent samfunn. S*x før ekteskapet er ikke tillatt, og vi har derfor aldri hatt s*x. Men på bryllupsnatten vil min pojkvän ta min jomfrudom.

Mine spørsmål:
    1. Hvordan gjør man det? Hva skal jeg gjøre?
    2. Gjør det vondt?
    3. Vi ønsker ikke barn med en gang, hva kan jeg gjøre for ikke å bli gravid?

• Svar på tråden Aldri hatt s*x, men skal snart gifte meg!
  • idun-k

Takk for alle flotte svar. Dette bør nok hjelpe meg litt igang.
    Spørsmålene var ikke personlig rettet. Jeg lurte bare på generell informasjon, ikke hvordan dere gjør det.

Jeg har ikke hatt seksualundervisning på skolen. Jeg gikk på en kristen skole i en liten by i Norge.

Min alder er 24 år. Legen jeg går til er en venn av familien. Jeg tør ikke spørre han om prevensjon. Familiene våre ønsker at vi skal få barn med en gang. Hvor kan jeg da gå? Kan jeg være anonym?

Takker igjen til alle som har svart. Setter stor pris på dette.

Idun-K

• CyberPet

Idun-K, ska ni gifta er i Sverige eller Norge? För du kan söka dig till en preventivmedelsrådgivning i en större stad, längre ifrån dig, där du kan vara anonym.

Annars är kondomer det alternativ ni kan använda er av, tills ni har hittat ett bra preventivmedel som funkar och som låter er vänta med barn tills NI vill, och inte vad familjen vill. Det är ni som blir familj nu och du och din make ska ta beslut över ert liv.

Lycka till och var inte orolig!

Petra

• idun-k

Vi skal gifte oss i sverige. Det var et godt tips. Tenker jeg må gjøre det på den måten. Kondom tror jeg aldri at min forlovede vil bruke.
    Det er ikke lett når man kommer fra et lite samfunn som oss. Vi må holde oss til de reglene vi har, og hvis resten av vår familie ønsker at vi skal få barn så må vi det.

Takk for ditt svar, Petra.

Idun-K

• K.C

Mastermind: ja, fast så akn du ju inte göra. Man måste väl få svara...

jag ÄR lugn, blir bara lite irriterad på att allt ska vändas och vridas och ifrågasättas i allt man skriver. Jag skrev till dig att min mening aldrig var att skrämma nån och jag har aldrig anklagat något heller. Varför jag skrev om hur du skulle svara var för att du visade så lite förståelse för att man kanske vill dubbelkolla innan man svarar på nåt personligt men ändå utlämnade du inget av dig själv...

Om du tycker jag hackar på dig så beror det kanske på att du började med att ge dig på mig. Jag måste väl få försvara mig då eller? Jag tycker det är jättebra att du vill hjälpa, det vill ju jag med - annars vore jag ju inte här... Men det har varit många ingående frågor om sex som varit av troll, så när jag såg ett ifrågasättande svar slog det mig att det kanske kunde vara så. Det är ju mest för att folk inte ska bli avskräckta ifrån att hjälpa, vilket ju händer ibland...

Hoppas verkligen inte att det finns sura känslor, jag hyser inget agg emot dig. Gillar bara inte att bli anklagad och sen inte få sina förklaringar godkända..

• snuttepuffan

Ifall du vill ha ett preventivmedel som inte märks (inga p-piller att gömma, eller annat som går att hitta i hemmet) finns det ju alltid p-spruta (kräver besök hos barnmorska eller gynekolog).

P-spruta har en stor nackdel. När du har tagit den finns hormonerna i din kropp i flera månader och du kan inte göra något ifall du får obehagliga biverkningar. P-piller går det ju alltid att sluta ta ifall de inte fungerar bra.

Om det är så att du inte vill ta hormoner av olika anledningar finns det pessar, kondom, p-dator.

Pessar är en liten rund sak du sätter in ungefär som ett lock för livmodertappen innan sex tillsammans med spermiedödande medel och sedan har kvar ett antal timmar tills det är säkert att ta ut den igen. (kräver barnmorska eller gynekolog)

Kondom tror jag du känner till, men för tydlighets skull så är det ett latexöverdrag till snoppen.

P-dator är en dator som talar om för dig vilka dagar som du kan bli med barn på respektive vilka dagar du inte kan bli med barn. Vad jag vet finns det en som mäter din kroppstemperatur och en som testar urinet. Den som testar urin heter Persona, jag tror att den andra heter Ladycomp (rätta mig gärna om jag har fel).

• K.C

IDUN K: tycker att du ska passa på att prata med dem hos gynekologen när du är där så du får veta lite om hur kroppen fungerar i samband med sex och sånt. Det är viktigt att du har koll på det, speciellt om ni inte vill ha barn direkt. Tycker det är bra att ni gör som ni själva vill.

Som jag sa, med sex... det akn säkert vara en jättefördel att vänta och inte veta så mycket - tror att sex lätt kan bli för tekniskt när man ser på film hur det ska se ut, eller man läser i tidningarna hur man ska göra.
    Sånt kan man ju kolla upp när man testat sig fram själv och är mer nyfiken...
    huvudsaken är att du inte gör något som inte känns bra för dig.

• Lukaz

Snälla nån! Är det så illa att religion kan skapa sådana här kunskapsvacuum?
    Jaja Religion och dogmatiska kulturyttringar är människosläktets förbannelse. Nog om det...

1. Gå till en barnmorska och be att få p-piller.
    2. Börja i den takt ni känner er redo båda två man BEHÖVER inte ha samlag första natten heller.
    3. Läs seriös sexlitteratur och lär er mer samtidigt som ni praktiserar. Lycka till!

/L

• snuttepuffan

När det gäller sex, ha inte för stora förväntningar på första gången. Det är mycket som kan gå fel.

• Squeezetoy

Om det är så att ni pga er tro inte vill använda preventivmedel i form av kondom eller hormoner så är ju p-datorn ett bra alternativ, eftersom att man då inte behöver göra mer än att kissa på en sticka. Däremot måste du ju börja med den i tid eftersom datorn behöver lite tid för att läsa in sig på just ditt hormonflöde. Tror att den behöver en månad.

Men beställ en tid hos en barnmorska på en hälsocentral eller liknande. De har ju tystnadsplikt och får inget säga. Precis som ngn tidigare sa så behöver du inte gå till någon precis på din hemort utan du kan åka en bit och det känns tryggare.

/Ingrid

• miramir

är det enligt norsk lag tillåtet för skolar att inte ge sexualundervisning? jag tvivlar starkt då norska och svenska lagen är mycket snarlik.

Hur vågar man gifta sig med någon man aldrig haft sex med? Han kanske saknar penis? Har en snopp fylld med otäcka blåsor eller är en starkt dyrkare av våldssex.. Sådant kommer ju knappast fram innan man haft sex första gången.. jag tycker det är tryggt att ha älskat med min sambo en miljon gånger innan vi gifter oss så jag vet att inte vill kissa på mig, sätta fast klädnypor i mina blygdläppar eller konstant ha analsex..

Jag skulle starkt avråda någon från att gifta sig med någon man aldrig älskat med!!!

Svar på tråden Aldri hatt s*x, men skal snart gifte meg!