• The Angel
    Äldre 6 Oct 15:20
    9993 visningar
    71 svar
    71
    9993

    **Vad händer efter döden?**

    Hejsan.

    Undrar vad ni tror att det händer med oss, kropp & själ, efter vi har dött?

    Jag vill tro på ett liv efter detta för det känns så hemskt att man ska få en sådan kort tid med de man älskar *snyft*

    Kramar

  • Svar på tråden **Vad händer efter döden?**
  • EmmaPe­mma
    Äldre 9 Oct 18:47
    #0

    Browneyed Girl:
    Så känner jag också för de nära som har lämnat mig. Du beskrev det verkligen på det sätt som jag känner .

    Det här med olika dimensioner tror jag också starkt på (även om jag absout inte kan förklara det, och faktiskt försöker att låta bli att tänka på sådant så mycket, man blir så snurrig ).

  • RyskaL­enasDa­rling
    Äldre 10 Oct 20:53
    #0

    Hej "Ängeln"!

    Här är mitt svar, som också är Bibelns svar. Först ett kortfattat svar:

    Har du en tro på Jesus Kristus som Guds Son som dött och uppstått för dig, så KOMMER du att ha evigt liv i evig glädje tillsammans med Honom, och med alla andra som tillhör Honom, av dessa säkerligen någon eller några av dina nära och kära här på jorden.

    Jag blev funnen av Jesus Kristus (blev frälst), när jag var i 18-19 års åldern (är 40 nu) och har nu i drygt 20 år levt med Jesus och studerat Bibeln i teori och praktik. Har varit med i frikyrkoförsamling, gått bibelskola, undervisat och predikat lite överallt i samhället, mött nya vänner från många olika länder, varav för en del även blivit ombedd att visa Bibelns väg till frid med Gud och evigt liv.

    Den djupa frid, glädje, inre kraft och gemenskap med Universums Skapare jag upplever som kristen kan ingen förstå som själv ej upplevt Jesus.

    Bibelns ord till oss är att vi lever EN gång, sen dör vi och ska dömas.

    De som har Jesus Kristus som sin älskade Herre när de dör kommer att frikännas från alla onda (dvs syndiga, Gudsfientliga) gärninga, tankar och ord.

    Alla andra kommer att dömas 100% rättvist av Universums Skapare, Gud Allsmäktig. Bibeln talar om eviga straff och även om en brinnande sjö, som är skapad för Djävulen och hans änglar.

    Det finns givetvis mycket, mycket mer man kan säga om dessa saker, men det finns nog ej utrymme för här. Ta gärna kontakt med mig eller nån annan som kan uppmuntra dig och undervisa dig om tron på Herren Jesus Kristus.

    Min mejl är all4Him@hotmail.com

    Gud välsigne dig.

  • soife
    Äldre 12 Oct 11:18
    #0

    Boktips: "Många liv många mästare"...man blir bara fast och kan inte sluta.

  • The Angel
    Äldre 12 Oct 12:07
    #0

    Tack för alla underbara svar. Spännande att läsa vad alla tänker och tror om ett ev liv efter döden. Jag hoppas att vi kan leva vidare på något sätt eller i någon dimension. Vill vara med min älskade familj i evigheten :)

    Många kramar /från jag som startade denna tråd

  • Georgi­na
    Äldre 12 Oct 12:12
    #0

    jag tror inte på något liv efter döden. Jag tror att tron på liv efter döden är ännu ett exempel på människans fantastiska förmåga att försöka finna mening och mönster i tillvaron.

  • EmmaPe­mma
    Äldre 12 Oct 12:30
    #0

    Georgina:
    Självklart har vi människor en förmåga att söka mening med livet. Men det är ju inget bevis för att det inte skulle finnas ett liv efter detta? Det går ju lika väl att vända på resonemanget och säga att det isf borde finnas ett liv efter detta eftersom vi kan tänka oss det!

  • Dexia
    Äldre 9 Nov 15:35
    #0

    Allt är ju uppbuggt av atomer och energier.. och energier kan alldrig förstöras bara återuppbyggas på nya sätt..
    Och de du älskar försvinner inte frö gott för man kan ibland känna av de som en gång för länge sedan vandrade med oss men som nu inte gör det på samma plan som vi... så var inte orlig det är ingen fara... och dessutom så går det ju ändå inte att undvika..

  • TheRos­e
    Äldre 12 Nov 20:10
    #0

    Jag tror jag kommer hem till Jesus!! Varken mer eller mindre..

    TheRose

  • Forsfo­rs
    Äldre 12 Nov 21:17
    #0

    Vad som händer efter döden? jag vet inte, förhoppningsvis något trivsamt.Min störta skräck är nog att jag skulle bli ett spöke och vara tvingad att irra omkring och inte veta att jag är död. verkar ju finnas 3 alternativ:
    1. ingenting händer, man försvinner bara, omöjlig tanke och trist, jag vill inte bara ta slut på det viset.

    2a. man hamnar i en annan dimension, kan kalla den himlen eller något annat och därifrån kan man se sina anhöriga och kontakta dem via medier etc. Trevlig och spännande tanke, då är det ju inte så mycket att ha panik för. kan man se som bevisat nästan med hjälp av medier.

    2b. man fastnar på vägen och blir fast någonstans mitt emellan. är nog mest jobbigt och inte så kul.kan man se som bevisat nästan med hjälp av medier.

    3. man återföds som någon annan. det kan ju vara lite läskigt för då vet man ju inte vart man hamnar eller vilken sorts liv man får,eller när man återföds, jag vill inte vara här när det är dags för jorden att gå under. kan samtidigt kännas betryggande, jag brukar säga att allt jag inte hinner göra i detta liv ska jag göra i nästa...men man lär ju inte veta om det här livet då, så i såfall får man hoppas att man känner på sig vad man ska göra och att man får ett bra nästa liv.kan man se som nästan bevisat med hjälp av regressionssessioner.

    Det är intressant att tänka på, men man ska nog inte grubbla för mycket, tids nog får man veta ändå (eller inte veta, försvinner man bara eller återföds innan man hinner reflektera över det så kanske man inte får veta, men då lider man väl heller inte av det). Vi nog kommer dit vi ska och jag tror inte vi behöver boka plats heller.

  • Rystal­l
    Äldre 12 Nov 21:50
    #0

    Jag tror inte att det händer någonting. Varför skulle det göra det? Jag tycker att (ursäkta alla krista och andra troende) det är lite synd om de som tror att Gud/Jesus etc väntar på andra sidan och att himmelriket väntar. De kommer att bli besvikna.

Svar på tråden **Vad händer efter döden?**