• miramir

sova med ringarna på?

Ni som är gifta eller förlovade... Brukar ni alltid ta av er ringarna när ni sover? jag tycker själv att det är väldigt bökigt att dra ringarna av och på varje kväll och morgon. Min farmor tar aldrig av sina ringar, utan de har som vuxit fast på hennes finger. Kanske är det skillnad om man har ringar med upphöjningar som stenar och dyl som man riskerar att göra illa sig eller sambon med, eller förstöra...
    Vore kul att höra var ringbärarna förvarar sina hårt förärade ringar nattetid ;)

• Svar på tråden sova med ringarna på?
  • Peppar

Nu när jag har både vigselring och förlovningsring tar jag av dem och sätter dem på högerhanden när jag sover, för att låta vänstra ringfingret andas lite - men riskerar inte att glömma dem hemma :)

• Helena V

Jättesmart Peppar! Tyvärr har jag lite större ringmått på vänsterhanden, det skiljer bara en kvarts millimeter men det räcker för att det ska kännas för trångt att "vålda" ner vänsterhandens ringar på den.
    När jag går och lägger mig så brukar jag trä upp ringarna på glasögonskalmen.

• Ann-Sofi

Jag gör också som Ellke. Direkt när jag kommer hem åker allt som "känns" av; ringar, ev stora örhängen, klockan och bh:n. Önskar jag kunde ha på mig ringen hela tiden men på nåt sätt "stör" smycken och sånt mig när jag är hemma.

• ingis

Jag har på mig mina ringar nästan hela tiden. Men inte när jag ska baka. Jag tycker att när jag nu har dem ska de inte ligga på någon hylla och skräpa för det är för mycket pengar för.

• Decorist

Inte ofta jag tar av mig ringarna när jag sover, och samma gäller min man! Jobbar som florist, och i början var jag så orolig att repa dem att jag hade dem i en halskedja när jag var på jobbet. Men nu har jag dem jämt, har upptäckt att det är ju bara charmigt att de är repiga, för det visar ju att de är använda och att inte ringarna är huvudsaken...ringarna är ju trots allt en symbol för äktenskapet, och det är väl inte alltid glänsande och oanvänt! =)Tycker om känslan att vakna på morgonen och känna mina ringar på fingret!

• Forsfors

jag lägger alltid ringen bredvid glasögonen på Tv:n i sovrummet, det är en tillräckligt orginell plats för att jag inte ska glömma vart jag laggt den.

• Hime

Tips från en som fått klippa upp alltför många ringar (inte på mig själv, alltså): Ta ALLTID av er ringarna när ni sover! Fingrarna växer med åren, och när det sitter en eller två ringar på fingret/fingrarna hela tiden, "trycks" det fram mot knoten, som då sväller rätt mycket. Allt medans man förblir smal där ringen/ringarna sitter. Detta gör att man till slut inte kan få av sig ringen alls, utan måste klippa upp den.

• Hime

Menar givetvis inte att skrämma upp er, ville mest förvarna om att "såhär kan det bli". Det är oftast äldre pensionärer vars ringar jag klippt upp, så det tar ju en tid för att det skall bli nödvändigt med den lösningen. Drabbas man dock av t ex artros skall man givetvis genast ta av sig ringen, då fingrarna sväller mer än vanligt.

• Miss Andersson

Klippa upp ringar? Huh. Hemska tanke.
    Har inga förlovnings eller bröllopsringar, men bär ofta 2-4 ringar. Sover alltid med dem (förutom om jag delar säng).

• anjisen

Det är nog bäst att ta av dem när man bakar, diskar och tvättar håret tex. Schampo förstör ringar na snabbt. När man sover är deet nog bekvämligheten om avgör, jag har den inte på mig.

• miramir

tack för alla svar, intressant att höra hur folk gör

Svar på tråden sova med ringarna på?