• Jennifer E

Tips på enkel vardagsmat?

Varken jag eller sambon är några fantomer i köket och börjar tröttna på köttbullar och falukorv. Alla recept på enkla och billiga rätter mottages tacksamt!

• Svar på tråden Tips på enkel vardagsmat?
  • *Blomman*

Ris och kyckling + ris och ungsstekt lax är två av mina favoriter i köket.

• *Blomman*

Pasta med bacon och en rå äggula är billigt, samt pasta med skinksås.

• titioo

pasta med pesto o grönsaker

häll peston över den varma pastan tillsätt färska tomater i klyftor eller frästa svamp- och zuccinibitar.

• Ananas

Ugnstekt lax med sweet chili och cashewnötter på. Servera med pasta och valfri kall sås baserad på creme fraiche.

lasagne på överbliven köttfärssås och den där nya ostsåsen på paket från Kelda (?). det går _så_ mycket fortare att göra lasagne då! :)

• Monn

Te och mackor!

Något som är väldigt enkelt att laga, men ser avancerat ut är kyckling i lergryta. Det förutsätter att man har en lergryta visserligen, men det är en grymt bra investering. Man kryddar bara kycklingen med favvokryddorna, ett hett tips är att stoppa kryddor under skinnet vid bröstet (?) så att köttet får smak också, men det är överkurs. Sedan lägger man ner kycklingen i grytan och in i ugnen. Sätt på timern (tar ca 1-1,5 tim), koka lite ris och gör eventuellt en sallad till. Det blir väldigt mycket sky och den kan användas som sås, red bara av den med lite vetemjöl och kanske lite grädde. Detta blir suuupergott och det går inte att misslyckas. Hur man än gör blir kycklingen mör och fin utan att bli torr.

Om ni äter tonfisk kan man ha i en burk i lite ris och blanda i lite grönsaker och kryddor.

Vi brukar göra hemmagjorda hamburgare. Då gör man ungefär som man gör köttbullar, men vi brukar blanda i lite chilisås och chilikrydda. Biffarna går snabbt att snurra ihop och forma (ingen jobbig köttbullerullning krävs) och sen är det bara att steka, eller köra in i ugnen om ni inte orkar steka.

Färsk pasta (tagliatelle eller tortellini) med hemmagjord tomatsås är också en favorit här hemma. Jag brukar hacka rödlök, vitlök, paprika och en massa tomater grovt (riktigt stora bitar, inget finhack alltså) och slänga in det i ugnen. Sedan får det vara där tills allt fått färg. Sedan häller jag ner det i en skål och mixar med en stavmixer och häller i lite salt, peppar och andra kryddor om jag vill. Såsen behöver inte kokas eller redas utan är färdig!

Pastasallader i alla dess former är mums!

Ibland gör vi potatisgratäng med skinka eller kassler i. Det är jättelätt och blir en god allt-i-ett gryta.

Vi gör också lasagne på överbliven köttfärssås, men jag har inte provat keldas ostsås.

Idag köpte vi thaisoppan som finns i kyldisken vid mjölken (i vår affär i alla fall) och hade i kokt torsk, lite paprika och sockerärtor. Smarrigt och snabbt. Jag gillar inte kokt torsk, men i en smakrik soppa är det gott. Jag brukar ha i en chili också, men det är frivilligt (och min sambo vill helst att jag avstår).

Avokadoröra eller tzatziki gör vi ganska ofta. Jättegott som tillbehör och då behöver man inte göra någon sås till maten.

Jag gillar all mat man kan göra i ugnen. Lax är supergott och kräver knappt att man kryddar. Har man planerat att grilla och tagit fram kött från frysen på morgonen och kommer hem på kvällen när det ösregnar (har det hänt några gånger i sommar eller?), kan man marinera köttet och lägga det i en ugnssäker form. Det blir jättegott och det är inte lika lätt att det blir torrt som om man steker.

Hmmm, det var nog det jag kom på just nu, men jag återkommer när min hemtenta är avklarad.

• Monn

Jag kom på en till mumsig sak.

Skär kycklingfiléer i småbitar och marinera dem i färsk ingefära, vitlök, chili (om man vill) och soja. Helst en riktigt god soja från en thaiaffär (min favorit ligger på Olof Palmes gata). Woka eller stek kycklingen tills den blir genomstekt. Woka lite grönsaker (helst inte frysta wokgrönsaker, hellre färsk broccoli, paprika, bambuskott på burk m.m.)

Grönsakerna får inte bil mjuka, de ska fortfarande vara krispiga. Blanda ihop kycklignen och grönsakerna och häll på kycklingbuljong blandat med någon matsked majsena eller potatismjöl). Då får man såsen blandat med woken. Koka ris till och ät.

Det här tar nog lite längre tid förresten, men faktiskt inte så jättelång tid som det kanske låter, men gott är det!

• LillaLoppan

Här kommer ett recept på den godaste, snabbaste och enklaste fisksoppan som finns!!!

Fisksoppa

1 aubergine
    1 purjolök
    1 röd paprika
    1 krm kayennepeppar
    1 msk curry
    2 msk tomatpureé
    salt
    1 liter fiskbuljong

400 g fisk (torsk)
    2 dl Creme Fraiche

Skär grönsakerna i tärningar. Fräs i lite margarin i en kastrull.
    I med krydda o.fiskbuljong. Puttra i ca. 10 min.
    Dela fisken i bitar och lägg i grytan. Kokas ca.3-4 min.
    Sist i med Creme Fraiche. Värm upp och servera med färska baguetter och eventuellt aioli.

Tips: Gott även med skalade räkor och/eller musslor.(läggs i samtidigt som Creme Fraichen)

Bamsegod Pasta

400 g lövbiff
    2-3 röda eller gula lökar
    smör
    2 1/2 dl Kelda mellangrädde (eller mer)
    1/2 -1 tsk sambal oelek
    1 1/2 msk kinesisk soja

Strimla köttet. Skala och skiva löken. Vispa ihop grädde, sambal oelek och soja i en gryta. Stek köttet och löken var för sig i smör i en stekpanna. Lägg ner de i såsen. Låt koka upp några min.

• Browneyed Girl

Pannkakor med sylt och grädde!
    Ägg, mjöl, smör och mjölk har ju de flesta hemma. Sen brukar jag ta fram alla mina 4 stekpannor, slå på alla plattorna och grädda 4 åt gången så går det mycket snabbare!
    Prova att slänga en nypa vaniljsocker i smeten så blir pannkakorna ljuuuuuvliga!

• Lill Anna

Jennifer E; Går det att tröttna på falukorv?? ;)

Monn; Te och mackor till middag? Är du seriös?

Jag använder inte mått i min matlagning utan smakar under tiden jag lagar..

Jag äter väldigt mycket lax. Min favorit är att skära laxfilé i bitar (ta även i färsk svamp, typ ostronskivling eller portabello, om du gillar det). Stek laxen (och svampen), krydda med vitlökspeppar och kinesisk soja efter smak.. Häll på en skvätt matlagningsgrädde.. Ät tillsammans med pasta, ris eller nudlar.

Stekt bacon, makaroner och Kelda ostsås som blandas och värms. Min sambos favorit! (tyvärr kan jag inte intyga att såsen är god, eftersom jag inte äter den.. men sambon älskar den).

Tärna en ganska stor bit rökt skinka (eller kassler),lägg i ungsfast form, häll över en blandning av 1 burk crem fraiche och chilisås (blandningen ska vara ljust rosa). In i ugnen i 200 grader tills det börjar bubbla (brukar göra det efter ca 20 min).. Servera med pasta. Favoritmaten då jag bodde hemma.

Återkommer om jag kommer på något mer..

• EmmaPemma

Vet ju inte vad du äter i dagsläget. Men jag har märkt att det är få "ungdomar" som äter t ex potatis.
    Om det är så att ni oftast äter makaroner/pasta så kan man testa att byta ut det mot potatis istället - blir faktiskt större skillnad än man tror.

Köttbullar, potatis, brunsås (finns på pulver) och lite lingonsylt.

Kyckling (köp kyckligklubbor/delar och pensla med lite olja, salta, peppra och ställ in i ugnen. Servera med potatis eller ris.

Från frysdisken (i affären) finns mkt god "färdig" mat:
    potatisbullar, Stinas kyckling, pyttipanna, vårrullar - gott och billigt!

Fläskkarré och fläskkotletter är ofta billigt. Krydda med salt, peppar, grillkrydda och stek - lätt som en plätt!

Om man bara skall äta "mackor" till middag så är det nog bra att komplettera med fil, yoghurt, kräm eller ngt liknande.

Svar på tråden Tips på enkel vardagsmat?