Tips på enkel vardagsmat?
Varken jag eller sambon är några fantomer i köket och börjar tröttna på köttbullar och falukorv. Alla recept på enkla och billiga rätter mottages tacksamt!
Varken jag eller sambon är några fantomer i köket och börjar tröttna på köttbullar och falukorv. Alla recept på enkla och billiga rätter mottages tacksamt!
Lata dagar då vi ätit ordentlig lunch kör vi också te och mackor till kvällsmat. Med olika sorters bröd och goda pålägg blir det inte alls dumt. Jag brukar göra en fruktsallad till också, särskilt så här års när det finns så roliga frukter. Att få resterna på morgonfilen är vardagslyx!
Supervardagsmaten när man har riktig idétorka är annars fiskpinnar med potatismos eller korv med bröd. Grönsakssoppa eller potatis- och purkolökssoppa är också snabbt och enkelt.
Mitt allra bästa snabbmattips:
Mellan 2 kasslerskivor lägger man en skiva ananas/tomat och klickar på Creme Bonjour
( allra godast är kantarellsmaken! )och sen på med ett par ostskivor! Sen in i ugnen ca 15 min.
Gott med kokt potatis till! Vill man lyxa till det lite så är det jättegott att "klä in" kasslern i smördeg!
/Henax
Jag brukar göra fisk i folie... man slår in fiskfilé med salt och margarin och smaktillsatser (ex. tomat/ägg/riven pepparrot/kaviar +något kryddgrönt) i folie, och lägger paketen i samma kastrull som potatisen när den har kokt i ca 5 min.
Har man kycklingfiléer hemma kan man göra Orientalisk kyckilngcurry, du steker fileerna och blandar med paprika+jordnötter/russin+
Creme Fraiche curry. Gott med couscous eller ris.
Köttfärs kan man steka och blanda med
Creme Fraiche paprika&chili, lite soja, och några majskorn och äta med pasta.
Annars finns det billiga pulverpastasåser för ca 10 kr för 3-pack i mataffären som jag tycker är ganska goda.
Kom på en till som är snabbt och gott om ni har en wok, nämligen curry.
Woka kyckling och frysta wokgrönsaker, häll över sådär 2 burkar kokosmjölk och någon tesked grön currypasta. Supergott. :)
Lill Anna, japp jag är helt seriös. Mitt i tentaperioder brukar jag glömma bort att äta över huvud taget, särskilt om jag planerat in mycket jobb då (vilket händer varje gång). Då brukar jag äta te och mackor, det är antingen det eller inget alls. Ibland kaffe om jag ska sitta uppe länge till. Jag äter inte vitt bröd och ost, bara grovt bröd (mamma är från finland, så helst finskt mumsigt bröd) med mager skinka/kalkon och massvis med grönsaker.
Ibland äter vi såhär när vi är för lata, eller kommer hem för sent för att ställa oss och laga mat.
Ett hett tips annars är att man, när man väl ställer sig och lagar mat, gör riktit riktigt mycket. Så mycket det får plats i en stor gryta och fryser in i portionsförpackningar. Har man fryst köttfärssås kan man tina den medan pastan kokar, snabbt och gott.
Monn!
Finskt mörkt bröd, surdegsbröd?, är ju så gott. Har du något bra recept på det?
Sambalgrytan, bamsegod pasta som LillaLoppan tipsade om brukar vi äta. Sååå gott, brukar ha paprika i också.
Bacon, brynt svamp och pasta.
Pasta med tonfisksås: bryn lök, vitlök och häll i krossade tomater, timjan, kryddor och ev.lite ketchup och sist en burk tonfisk.
Lax i ugn med soja, honung, chili på är gott, brukar lägga med paprika och andra grönsaker i formen. Ris till.
Mager prinskorv, kokt färskpotatis och ketchup är en annan favorit på sommaren.
Potatis, lök, paprika och andra grönsaker i ugn, servera med kööt eller kyckling och fraiche vitlök och örter.
Joo, jag har nog något recept någonstans, men jag brukar aldrig baka sånt bröd. Det ska ju jäsa i omgångar i två dagar så det orkar jag inte. Jag åker hem till mamma och snor bröd istället ;)
Eller köper Fazers bröd.
Jag kan kolla lite senare om jag hittar "mitt" recept (håller på att renovera hela lägenheten, så vi får se om jag ens hittar mitt matblock), för om man orkar göra det blir det väldans gott.
När vi är riktigt bekväma av oss vispar vi ihop Knorrs pastasås tomatini,låter koka upp,koka pasta,knaperstek bacon,och voila`, så har man färdig middag på bordet på ett litet kick!
Här kommer ett riktigt smaskens förslag
Färsk bandpasta
Creme Fraishe (saffran tomat)
Lök
Kräftstjärtar
Stek löken, häll i spadet från kräftstjärtarna. Låt puttra/koka lugnt. Häll i creme fraishen och låt puttra. Häll i kräftstjärtarna när det är klart, låte dem bara bli varma, har man i dem för länge så blir de sega.
Häll sedan såsen över pastan. MUMS!
Kokt färskpotatis, inlagd sill (köpt förstås), knäckebröd, god ost, några lökringar. Eller kokt potatis med kallrökt lax och gräddfil.
Den gamla hederliga blodpuddingen, vågar man nämna den? Tillsammans med lingon, o morötter.
Ugnspannkaka med fläsk och lingonsylt, man kan göra en del utan fläsk och äta med jordgubbs- eller hallonsylt också. Huvudrätt o efterrätt i ett! Vispa ihop i en bunke, tar bara en minut, sen 20 minuter i ugnen.
Färdig korv med ärtsoppa, några skivor bröd med pålägg till.
LillaLoppans pasta låter smaskens, ska hem och testa (fast inte fullt så mycket grädde på en onsdag )
Är faktiskt förvånad över mängderna creme fraiche och andra feta såser som ni använder i matlagningen till vardags!