Tips på enkel vardagsmat?
Varken jag eller sambon är några fantomer i köket och börjar tröttna på köttbullar och falukorv. Alla recept på enkla och billiga rätter mottages tacksamt!
Varken jag eller sambon är några fantomer i köket och börjar tröttna på köttbullar och falukorv. Alla recept på enkla och billiga rätter mottages tacksamt!
Hacka o fräs 1 äpple o 1 gul lök i lite matfett & curry, tillsätt en burk tonfisk i vatten och en burk hela el. krossade tomater, salt & vitpeppar efter smak, låt allt koka ihop en liten stund och servera med ris. Snabbt, enkelt, billigt och GOTT!!!
Fiskbullar, potatis och rivna morötter. Så lätt och så underskattat!
Man kunde ta den här listan och planera maten hemma en månad framåt!!
Lägg rödspätta i en form, pressa över citron, salta och peppra. Lägg över aluminiumfolie och ställ in i ugnen i 15-20min på 225grader.
Sås: Koka upp 1,5dl lättmjölk (och/eller laga lätt), red med ca 1,5msk maisena redning. När fisken är klar häller man spadet från fisken i såsen, saltar och pepprar och ev pressar i mer citron.
Halvera och kärna ur (eller ta kärnfria) gröna vindruvor, lägg dem snabbt i kokhett vatten, hälll av vattnet.
Lägg upp fisk på tallriken, sås och sist druvorna. Servera med ris.
Koka ris, vi brukar ha fullkornsris som bara tar 10min att koka.
Den här listan börjar bli riktigt smarrig! Jag ska skriva ut den och sätta den på kylen tror jag!
Mitt eget bidrag, det blir så gott och smakar mer avancerat än det är;
Till fyra pers.
En grillad kyckling
En tesked sambal oelek
En liten mellangrädde
Mango Chutney (minns ej hur mkt men gör på känn)
Vitlök efter behag
Vispa grädden ganska löst, skär kycklingen i mindre bitar, rör ner kryddorna i grädden och pluppa i kycklingen. Ställ i ugnen på medelvärme i 15-20 min.
MUMS!
Tonfisksås:
fräs 1 gul lök och en vitlöksklyfta. Häll av spadet i en burk med champinjoner och låt svampen fräsa med. Häll i en burk tonfisk i vatten. Tillsätt 2-3 matskedar citron och rör om. Häll i ca 2 dl lätt matlagningsgrädde och koka upp.
servera med pasta eller ris
Min man har en standardrätt som jag äter med glädje trots att tonfisk inte är nån favorit... Koka ris, blanda det i en form med tonfisk (i vatten, men avhälld :?), lägg tunt skivade tomater ovanpå och häll på massa påsbearnaise... In i ugnen tills färgen är bra... Jättegott och lätt!
Både jag och sambon pluggar och jobbar vilket gör att det väldigt sällan blir tid till att stå i köket flera timmar. Vi älskar att laga mat, men det får vi mest ägna oss åt på de få lediga dagar vi har, eller på semestern. Hos oss blir det ofta:
-Ugnspannkaka
-Pannkakor
-Varma mackor
-"vanliga" mackor
-Pasta med enkel pastasås, antingen laxsås eller med kyckling
-Spagetti med köttfärssås
-Fiskpinnar med potatismos
-Färdigköpt risgrynsgröt
Kan inte komma på mer just nu...
är hungrig vill ha kebeb det e gott....
köp creme fraiche, (paprika och chilli) och fläskfile, det går även bra med annat kött, stek köttet ha sedan i creme fraichen och rör om, ha även färska eller i burk championer,
ha pasta till helst färskt, mums e det
två tips, snabba och goda:
snabbwok:
stek ett paket bacon i bitar
strimla en purjolök, den GRÖNA delen
koka ett paket nudlar
lägg i purjolök med den stekta baconen, och vänd till slut i de kokta nudlarna.
tonfiskpasta:
stek en gul lök, vänd i en burk tonfisk, ta en burk mini eller lätt creme fraiche, krydda med massa curry.
servera med pasta.
vet ni vad gissa vem som ringde när han var på väg hem och frågade ifall vi skulle köpa kebeb till kvällsmat??
Jo min älskling
puss på han tihhii...
Hejj!
Det glunkades om nåt supergott rågbrödsrecept här inne, jag tror att det var MONN som satt och tryckte med det
Nu undrar jag om du har hittat receptet?
Skulle du möjligen kunna tänka dig att dela med dig? snälla...?
Det vattnas i munnen när jag läser....
Superenkel och kanongod fiskgratäng
4 port.
400g tinad sej eller torsk (vi brukar ta torskblock)
1 förpackning Kelda tomatsås
riven ost
ströbröd
salt &peppar
Oregano eller basilika
Smörj en eldfast form,lägg i fisken,salta & peppra,häll över keldasåsen, och på med ströbröd och oregano el. basilika samt riven ost.
In i ugen på 250 grader i 20-25 minuter beroende på ugn.
Servera med ris och sallad
Jag tycker du ska prova detta lite annorlunda recept. Liknar flygande jacob valdigt med oj sa latt och godare!
1 fardiggrillad kyckling
2 bananer
1 rod paprika
3 dl vispad gradde
1 dl mango chutney
2 vitloksklyftor, pressade
1 msk sambal olek
1 - 2 tsk curry
1 handfull jordnotter (kan uteslutas)
Peta av kottet fran kycklingen och lagg i en ugnsfast form. strimla over bananerna och paprikan. Blanda samman den vispade gradden med mango chutney, vitlok, sambal olek, jordnotter och curryn. Bred blandingen over kycklingen som ett tacke. Gradda i ugnen i ca 15 min pa 200 grader.
Servera med salad och ev ris. YUM!!!
Några variationer på lax i ugnen:
Skär skåror i laxen och stoppa ner fetaost, servera med cremefraiche och romsås (självklart en liten sked majonnäs i...) och nån form av potatis.
Täck laxen med pesto, servera med färsk pasta (ska testa med lite soltorkade tomater också nästa gång).
"vår" fiskhandlare är underbar, han tipsar om vilken fisk som är bra för dagen och så får man med en lapp med ett gott recept! UNDERBART!