• Bröllopstokiig

Är det fult att byta till ett -son namn??

Jag bara undrar !!! Det verkar ibland när man läser inläggen att det skulle vara ett "nerköp" att ta ett - son efternamn.??!! själv ska jag bli en Andersson och är stolt att få samma namn som min man! äe det fler som får ett "vanligt" efternamn??

• Svar på tråden Är det fult att byta till ett -son namn??
  • Bröllopstokiig

Jag personligen tycker att son namna är tåkigta. Men det är väl inget jag kan fråga någon annan om utan det är min persoliga åsikt.
    Jag har ett problem med att byta och det är egentligen inte att jag får byta till ett son namn om jag byter. Jag gillar inte denna struktur. Vaför är det mannens norm som fortfarande gäller här?! Jag vet att jag kommer att får svar från flera av er att ni tar hennes namn, men alla måste nog hålla med om att det är den manliga normen som styr och att det är vanligast med att kvinnan byter namn till mannens. Det gillar inte jag som sann feminist.
    Vi har inte bestämt än hur vi ska göra. Båda vill att vi tar varandras namn och jag antar att det kommer bli jag som viker. Jag fårgar mig själv hur viktigt det är vilket namn vi har. Jag vill inte ha dubellnamn, tycker det krånglar till det.

• Bröllopstokiig

Det där med att ta mannens namn är tydligen hett omdebatterat. Huvudregeln i namnlagen är faktiskt att man behåller sina respektive efternamn och jag har fått många reaktioner i stil med: huvudregel, vad konstigt... Det är liksom självklart att man ska ta mannens efternamn på något sätt...

Son-namnen blev faktiskt på modet i slutet av 1800-talet så det kanske blir "modernt" igen, vem vet? Min farfars far hade ett vanligt son-namn men blev "omdöpt" när han gjorde tjänst som indelt soldat. Fast även om jag hade haft ett son-namn hade jag troligen behållit det. Av princip.

Appropå ha samma efternamn i familjen: om jag inte fått det om bakfoten så har man flera efternamn på Island eftersom fruarna ofta har sina namn kvar och döttrar lägger till ett dottir istöllet för son. Vilket jag faktiskt funderat på att göra själv. Bengtsdotter det låter väl inte så dumt?

• Bröllopstokiig

Jag har gått från ett son-namn till ett annat, halvvanligt efternamn. Jag var dock väldigt stolt över mitt son-namn eftersom det faktiskt betyder mer än vad många vet:

Jag har släktforskat och förr i tiden fick man oftast sitt efternamn efter sin far och börjar man tänka så, så blir son-namnet inte "bara" ett vanligt efternamn utan det får en betydelse också, en historia. Det tycker jag är ganska häftigt! Mitt son-namn härstammar från min farfars farfar (typ) och det är inte det sämsta! Så tänk på det alla Anderssonare, Johanssonare och alla ni andra!

• Bröllopstokiig

Sonnamn är vanligt, ingen reagerar om du har ett sådant.

• Bröllopstokiig

Ofta känns det som om samma svar gäller för alla inlägg nämligen: Det finns inga rätt eller fel gör det som känns rätt för dig.

Min blivande har en -son namn. Jag har inte ett son namn. Ända sedan jag var liten har jag velat behålla mitt namn eftersom det bara är pappa och jag kvar i släkten som har det efternamnet. Jag vill med andra ord att det ska leva vidare inom vår släkt. ( Jag har inga syskon). Min sambo ville däremot gärna byta bort sitt -son namn så det var inga problem. Samtidigt kan jag tycka att det verkar lite kul att byta efternman då märker ju folk åtminstone att man har gift sig men som sagt smaken är som baken och jag tycker att man ska vara stolt över sitt namn son namn eller inte!!!

• Bröllopstokiig

Jag ska göra ett mycket spännande byte, från Jansson till Eriksson *ler*

• Bröllopstokiig

Jag bytte gladeligen bort Karlsson till förmån för Jakhammer - men det betyder inte att jag tycker det är något "fel" på -son-namn.
    Jag har aldrig sett det som om min identitet suttit i mitt efternamn utan i så fall mäjligtvis i förnamnet (givetvis: min personliga åsikt... ;o)
    Idag är jag ensam i världen om att heta som jag heter - vilket jag är klart nöjd med... ;o) Det "kittlar" den egocentriska sidan hos mig... ;o)

• Bröllopstokiig

Det här med att det är kvinnan som ändrar namn kan ju ha att göra med att i gamla tider var det hon som (oftast)fick flytta till mannen. Hon bytte sin fars familj mot sin mans. (Detta är bara en spekulation från min sida och kan visa sig helt fel, men ännu låter den vettig)
    I dagens samhälle gäller detta knappast och nu skulle det väll lika gärna kunna vara så att mannen tog kvinnans namn.
    Jag ska dock inte göra så för vi har båda ganska ordinära namn och jag känner för att byta.

• Bröllopstokiig

Rolig namnsökar hemsida!
    Det finns 3000 som har samma efternamn som jag och 223 000 som har mitt blivande efternamn....onödigt vetande...

• Bröllopstokiig

Jag har ett halvvanligt efternamn men kommer definitivt absolut inte att ta min sambos efternamn Carlson - trots att han stavar med c och ett s.. .

Svar på tråden Är det fult att byta till ett -son namn??