• Oktoberbride

tips på psalm som inte är så "Psalmig" :)

Jag behöver hjälphjälphjälp!

Vi vill ha någon psalm att sjunga i kyrkan tillsammans med alla våra gäster.. Men vi vill ha en psalm som inte är så "psalmig", alltså inte så mycket Gud i, utan mer en fin sång..

Jättetacksam för alla era förslag!

• Svar på tråden tips på psalm som inte är så "Psalmig" :)
  • jazzkatten

Devoted!

Kunde inte sagt det bättre själv!

• EmmaPemma

Om ni vill ha en sång som inte innehåller så mkt Gud är det kanske bättre att välja ngn annan sång?? Alla psalmer jag har hört innehåller ju faktiskt Gud, eftersom Kyrkan/kristendomen har med Gud att göra .

Jag har inte läst tidigare inlägg, så om ngn redan skrivit detta så - Sorry!

• EmmaPemma

Om det är så att man måste sjunga psalmer i kyrkan, och inte vill göra detta - så får man nog skippa att gifta sig i kyrkan.

• EmmaPemma

Hmmm, märkte att mina inlägg blev väldigt konstiga.... Ni kanske kan bortse från dem .

Måste nog bara säga att jag tycker att en kyrklig vigsel handlar om ett förhållande mellan brudparet och Gud (annars så är det väl onödigt att gifta sig i kyrkan?). Men sedan kan ju självklart tro se ut på olika sätt, och därför kan man välja psalmer/texter som passar en själv.
    Visst är kyrkan öppen för alla, men att undvika Gud i kyrkan är nog omöjligt .

• Oktoberbride

sussi_lull, jazzkatten, och framförallt Devoted: TACK! Det är precis som Devoted skriver: Jag vill inte alls ta bort psalmer och bibelläsande! Jag vill bara hitta något som passar mig & min blivande man..

Till alla er som reagerat så starkt & är upprörda: För oss så är giftemålet i kyrkan en kulturell tradition som kommer från den svenska historien.
    Förr var ju alla tvugna att tro på Gud och gå i kyrkan, ska vi inte bejaka vår kultur även om vi inte är aktiva i kyrkan för övrigt och inte räknar oss som religösa?
    Även om vi inte är religösa och inte heller vår släkt så är det, är det ju så att grunden till vår uppfostran & alla samhällsvärderingar ligger i Protestantismen, även om det mattas av eftera tt tiden går..

Hoppas att alla kan coola ner sina bröllopsnerver och sluta vara så arga!

• bellis

Octoberbride - jag menade inte det jag skrev så personligt till dig, eftersom jag tyckte du hade en väldigt bra förklaring i början till varför du vill ha det som du vill ha det - jag irriterar mig i största allmänhet på attityden som många verkar ha -"bort med Gud, jag ska ha mitt bröllop i kyrkan och Gud har inget med saken att göra" . Det tycker jag är ganska smaklöst.

Det är klart att man väljer vilka psalmer man vill? Och ALLA psalmer är ju faktiskt inte dystra, som någon här ovan tydligen trodde. Men om prästen vill att man ska ha ett visst antal psalmer, ja då tycker jag att man får respektera det, eller se sig om efter ett annat alternativ, en vigsel i en kyrka med en präst som vigselförrättare ÄR ju faktistk en gudstjänst. *blabla*

• elis

Inte så psalmig är för mig en mer lättsjungen psalm som inte har ett så stort ton omfång att den är svår att sjunga, där tonerna inte går alltöfr högt så alla bara piper. "Morgon mellan fjällen" är för mig psalmig" (sen gillar jag just den ganska mycket ändå).

"Du vet väl om att du är värdefull" har alltid varit en stor favorit även innan den hamnade i psalmboekn, och jag får nog säga att den verkligen inte är psalmig. Men nog har den med Gud alltid, hela den psalmen handlar ju om att du är värdefull i Guds ögon och att Gud har en tanke med ditt liv.

Så frågan är ju vad ni egentligen letar efter. För psalmer som låter mer "vanliga" finns det att hitta.

Sen vad det gäller att man MÅSTE ha minst 2 psalmer, så ingår ju de i själva vigselakten däremot har ni möjlighet att välja dem själva...det är väl bra?

Det går att få med många andra visor också om man har svårt att hitta psalmer som säger exakt det man vill. Vi kommer ha tre psalmer, tre solosånger.

Meddela gärna vilka låtar/psalmer ni valde till slut.

• Secret

Håller med Ellte. det är hemskt hur vissa personer här tänker: att det vore bra att ha psalmer i kyrkan (!) utan Gud, att man vill ha tillgång till fina och stämningsfulla lokaler. Usch... Blir riktigt upprörd.

Vad är nästa steg? Ska man be prästen att plocka ner Jesus från korset för att han inte se speciellt glad ut och därför passar inte riktigt till bröllopstämningen?

• jazzkatten

Nån som har texten till "Du vet väl om att du är värdefull"? ...den är ju så fin så man börjar tjuta. Den vore kanske "lagon" psalmig

• kiwibrud

Nar nagra har pratar om att dom inte "vill ha sa mycket Gud" i sin vigsel sa, tror inte jag i varjefall, att dom forvantar sig att prasten ska skippa Gud helt. Jag tror helt enkelt att manga som inte har haft sa mycket kontakt med kyrkan annat an vid dop, brollop och begravningar latt ser kyrkan som valdigt allvarlig och att manga praster kan ha lite 'domedag' over det hela.

Att "tona ner Gudspratet" handlar nog mer om att man vill ha en lite mer lattfull stammning och mer latt tillgangliga religiosa moment. Alla har vi nog minnen till 'Den Blomster tid nu kommer' men da vi forknippar den med skolavsutning och inte kyrkan sa kanns det lite mera bekvamt, men aven den ar ju en psalm och handlar ju faktidskt om Gud.

Istallet for att hacka ner pa dom som faktiskt kanske tar forsta steget mot att narma sig kyrkan och kristendomen just genom sin vigsel tycker jag att det ska uppmuntras. Inte ska man behova uppfylla ett "troende krav". Om man da ska behova skammas over att narma sig kyrkan och dess institutioner, hur ska man da nagonsin kunna ta till sig det kyrkan och kristendommen har att lara och erbjuda? Manga tar ju faktiktiskt till sig religion senare i livet.

Sen handler det nog mycket om kunskap. Om man inte vet hur en vigsel i svenska kyrkan gar till sa blir man kanske forvanad over att vissa delar ar obligatoriska. Har man da planerat sin vigsel i huvudet med dom karleksanger man vill ha sa blir det kanske lite svart att hitta psalmer som man kan ta till sig.

• Mrs. Robinson

"Säger inte att jag inte tror på Gud, det gör jag. Men på ett mer realistiskt sätt än det stela pekpinnesätt som kyrkan lär ut. DET är inte Gud som vill utan prästerna för en herrans massa år sedan som ville ha makt över människorna!

Vet ni inte att bibeln har blivit omskriven ett antal gånger för att trycka ner människor och göra kyrkan till övermakt! "

Laste precis igenom alla inlaggen, och jag tycker att Sussi-_Lulls inlagg satter huvudet pa spiken, av manga anledningar.

Gud fortrycker inte manniskor, Institutioner fortrycker manniskor, nagonting som aven Svenska Kyrkan gjorde lange, lange med sitt forhallande till stat/borgare/adel. Att Svenska Kyrkan idag ar ytters man om att inte langre sta bakom forlegade "kulturella traditioner" som brudoverlamning, som forst och framst var en ekonomisk och juridisk overenskommelse, ar nagot som vi i dagens Sverige kan skatta oss lyckliga over.

Hur kan man tro pa Gud pa ett "realistiskt" satt? Ar inte tron en tro, kansla, overtygelse, fornimmelse? Eller "sitter" tron nagonstans?
    Sussi_Lull, pa vilket satt har Svenska Kyrkan anvant sin pekpinne mot dig? Synd och Skam kulturen ar inte nagot exklusivt for svenska kyrkan, det ar en samhallsordning som fanns innan de tre varldsreligionerna organiserades i institutioner.

Den Svenska Kyrkan HAR moderniserats for att motverka bla sadana har forestallningar. Sverige ar ett oerhort sekulariserat land. Skulle nagon foresla att ha en vigsel "utan sa mycket Gud a sant" har i USA t e x skulle folk skratta ihjal sig.

Nagon papekade varfor det var sa att Gud var bunden till en viss lokal, att han finns overallt. Det tycker jag var en bra poang, odmjuk, oppen och flexibel. Med en sadan installning, som delas av manga praster, ar forsamlingsledare och praster nog benagna att samarbeta utefter diverse onskemal.

Men att komma in pa "Helig Mark" och styra och stalla ar respektlost och faktiskt som nagon annan sa, ganska smaklost.

• Medea

En sak kan vara bra att veta. Prästen kan ha synpunkter på de psalmer ni väljer.

Vi valde "En vänlig grönskas rika dräkt" och "I denna ljuva sommartid", mest för att vi hade ett litet bröllop och för att vi ville ha psalmer som alla kunde. Vår präst ville dock ha med en mer religiös psalm, så då valde vi till "Guds kärlek är som stranden och som gräset". Jag tycker att det är helt OK att prästen har synpunkter på de obligatoriska elementen som finns i den kyrkliga vigseln.

Jag håller med många i denna tråd att det är lite märkligt att välja en kyrklig vigsel och sedan försöka minska de religiösa inslagen så mycket som möjligt.
    Jag har haft kompisar som vid dop har bett prästen döpa i hemmet (alla präster gör inte det) och sen bett prästen att inte säga något om Gud. Jag har också hört talas om en brud som velat ta bort en av de stora mattorna vid ingången, för att "det inte var snyggt".

Även om man inte är troende får man köpa den kyrkliga vigseln som den är. Och man får också finna sig i att prästen eller kantorn har synpunkter på ceremonin.

• Oktoberbride

kiwibrud : Kunde inte sagt det bättre! TACK!

• sussi_lull

kiwibrud

Exakt min mening...! Bra inlägg!

Svar på tråden tips på psalm som inte är så "Psalmig" :)