"Säger inte att jag inte tror på Gud, det gör jag. Men på ett mer realistiskt sätt än det stela pekpinnesätt som kyrkan lär ut. DET är inte Gud som vill utan prästerna för en herrans massa år sedan som ville ha makt över människorna!
Vet ni inte att bibeln har blivit omskriven ett antal gånger för att trycka ner människor och göra kyrkan till övermakt! "
Laste precis igenom alla inlaggen, och jag tycker att Sussi-_Lulls inlagg satter huvudet pa spiken, av manga anledningar.
Gud fortrycker inte manniskor, Institutioner fortrycker manniskor, nagonting som aven Svenska Kyrkan gjorde lange, lange med sitt forhallande till stat/borgare/adel. Att Svenska Kyrkan idag ar ytters man om att inte langre sta bakom forlegade "kulturella traditioner" som brudoverlamning, som forst och framst var en ekonomisk och juridisk overenskommelse, ar nagot som vi i dagens Sverige kan skatta oss lyckliga over.
Hur kan man tro pa Gud pa ett "realistiskt" satt? Ar inte tron en tro, kansla, overtygelse, fornimmelse? Eller "sitter" tron nagonstans?
Sussi_Lull, pa vilket satt har Svenska Kyrkan anvant sin pekpinne mot dig? Synd och Skam kulturen ar inte nagot exklusivt for svenska kyrkan, det ar en samhallsordning som fanns innan de tre varldsreligionerna organiserades i institutioner.
Den Svenska Kyrkan HAR moderniserats for att motverka bla sadana har forestallningar. Sverige ar ett oerhort sekulariserat land. Skulle nagon foresla att ha en vigsel "utan sa mycket Gud a sant" har i USA t e x skulle folk skratta ihjal sig.
Nagon papekade varfor det var sa att Gud var bunden till en viss lokal, att han finns overallt. Det tycker jag var en bra poang, odmjuk, oppen och flexibel. Med en sadan installning, som delas av manga praster, ar forsamlingsledare och praster nog benagna att samarbeta utefter diverse onskemal.
Men att komma in pa "Helig Mark" och styra och stalla ar respektlost och faktiskt som nagon annan sa, ganska smaklost.