• Oktoberbride

tips på psalm som inte är så "Psalmig" :)

Jag behöver hjälphjälphjälp!

Vi vill ha någon psalm att sjunga i kyrkan tillsammans med alla våra gäster.. Men vi vill ha en psalm som inte är så "psalmig", alltså inte så mycket Gud i, utan mer en fin sång..

Jättetacksam för alla era förslag!

• Svar på tråden tips på psalm som inte är så "Psalmig" :)
  • bellis

sussi-lull

Nu handlar det väl knappast diskussionen om vilka psalmer någon väljer. Det är "jag vill inte ha med Gud i vår vigselGUDstjänst" -attityden som är irriterande, TILL OCH MED för en ganska så icketroende som jag själv....

• Ellte

Nu KAN jag inte hålla tyst längre!!

Klart att kyrkan ska förnyas...och den gör det ständigt. Däremot KAN inte kyrkan förändras och "förnyas" så mycket att man tar bort GUD :D Vad är det då??? Ett hus och en massa människor utan mening... TÄNK lite innan du skriver... Varken jag eller nåtn annan bryr sig om vad du har för psalmer på ditt bröllop, däremot är det respektlöst och DUMT att vilja ta bort GUD ur en GUDstjänst.

• proudtobetogether (aka silence)

Sen måste jag också tillägga att de roligaste vigslar jag varit på har inte varit i en kyrka (fast det beror nog inte på kyrkan...). I alla fall.
    Ja Gud ska väl vara överallt men han är då sannerligen i kyrkan och varför ska man stå där och lova evig trohet när man inte ens tror på Gud? Det är som att döpa sina barn fastän man inte är troende. Då faller hela poängen! Om inte Gud betyder ett skit för en, fixa då en cermoni som gör det!
    Är man däremot troende måste det ju vara det ultimata att lova sin älskling evig trohet inför Gud, då får det ju en mening.

Jag vet givetvis att folk idag gifter sig i kyrkan fastän dom inte bryr sig ett skvatt om Gud. Förr fanns det kanske inte så många alternativ om man ville ha en vacker vigsel men numera är ju borgerlig vigsel på stark frammarsch och det kan bli precis så vackert som man vill, utan Gud.

• sussi_lull

Ok...
    Men kan man välja en utan så mycket Gud och vill göra det så är det helt ok tycker jag!
    För mig handlar bröllopet om att vi lovar inför varandra och inte inför Gud. Han har inget med vårat bröllop att göra.
    Äktenskapet är människan påhitt, inte Guds!

• bellis

Go´middag... i såna fall hoppas jag du gifter dig borgerligt, sussi-lull...

• proudtobetogether (aka silence)

Gifter man sig i kyrkan lovar man inför Gud.

• sussi_lull

Säger inte att jag inte tror på Gud, det gör jag. Men på ett mer realistiskt sätt än det stela pekpinnesätt som kyrkan lär ut. DET är inte Gud som vill utan prästerna för en herrans massa år sedan som ville ha makt över människorna!

Vet ni inte att bibeln har blivit omskriven ett antal gånger för att trycka ner människor och göra kyrkan till övermakt!

• jazzkatten

Vi kommer oxå gifta oss i kyrkan, jag är konfirmerad och döpt i kyrkan, har hagt alla mina skolavslutningar i kyrkan och jag kommer bli begravd genom kyrkan. Jag älskar kyrkan som samlings- och konsertlokal, och tycker att den kristna tron står för många fina saker som godhet, hjälpsamhet, trofasthet, ärlighet mm mm. Men jag kan inte påstå att jag är vidare religiös. Min pojkvän var inte alls sugen på att vi skulle gifta oss i en kyrka, han har ingen relation alls till kyrkan, men när han såg min hem kyrka blev han helt tagen och sa att det är den vackraste lokal vi kan hitta för vigseln. Vi kommer ha 2 psalmer som symboliserar det traditionella och religiösa, sen kommer vi ha 3 musikframträdanden som är vackra pop och jazzlåtar som vi båda älskar. Som in och utgångsmusik ska vi ha ett modernt tangostycke och ett klassiskt orgelstycke. Vi tycker det blir lite lagon religiöst

Ps. Jag tycker att man kan gifta sej i kyrkan även om man inte är aktivt troende, det är väl kul att kyrkorna utnyttjas och att den svenska vigseltraditionen hålls vid liv. Ds

• Devoted

Förstår inte varför denna tråd skall urarta till att bli en "hon vill plocka bort Gud ur Gudstjänsten". Det vill nämligen inte trådstartaren alls om man läser lite noggrannare än vad många tydligen ger sig tid till.

Förstår inte heller varför folk reagerar så starkt för att man vill välja psalmer och bibelord som passar en själv och sitt förhållande till sin partner - och inte sitt förhållande till Gud.

Tagga ned och låt brudparet i samråd med prästen få bestämma hur de vill ha sin vigsel. Kyrkorummet är faktiskt öppet för alla.

• sussi_lull

Devoted

Håller helt med!

Svar på tråden tips på psalm som inte är så "Psalmig" :)