• Oktoberbride

tips på psalm som inte är så "Psalmig" :)

Jag behöver hjälphjälphjälp!

Vi vill ha någon psalm att sjunga i kyrkan tillsammans med alla våra gäster.. Men vi vill ha en psalm som inte är så "psalmig", alltså inte så mycket Gud i, utan mer en fin sång..

Jättetacksam för alla era förslag!

• Svar på tråden tips på psalm som inte är så "Psalmig" :)
  • Loka

Oktoberbride
    Jag är inte troende och ska inte gifta mig i någon kyrka.
    Men jag tycker trots det att det är tragiskt att man väljer ett kyrkobröllop när man inte vill ha med det som kyrkan symboliserar, utan letar med ljus och lyckta efter något som inte är så "psalmigt", eller blir förvånad/upprörd över hur många psalmer man "måste" ha.

• Oktoberbride

Elte: Visst får du uttrycka dig kära du, något annat har jag väl inte sagt? Men jag tycker att ska man uttrycka sig så kan man göra det på ett mer vänligt sätt än vad du gjorde :)

• Oktoberbride

Loka: Jag står för att jag ser kyrkan som en fin lokal, det är en fin tradition och min släkt är inte troende men har ändå gift sig i kyrkan. Det är alltid fint och stämmningsfullt.
    Kanske svårt för någon som är troende att förstå hur jag tänker och jag förstår det.. men det är så jag resonerar och tänker inte ändra mig faktiskt..

Hoppas ditt bröllop blir lyckat!

• Loka

Men Oktoberbride.......

.....om du läser mina inlägg så står det klart och tydligt att jag INTE är troende, så det är inte mig du trampar på tårna och jag har aldrig tänkt att få dig och ändra dig.
    Däremot har väl även jag yttrandefrihet och får öppna vilka trådar jag vill . Jag skrev att jag tycker att det är respektlöst mot kyrkan att vilja välja bort det den symboliserar. Men har ni en präst som godtar det är det bara att gratulera och jag håller fullständigt med dig om att kyrkor är otroligt vackra och stämningsfulla. Men som jag skrev tidigare är jag inte troende och anser inte att gud har med mitt äktenskap att göra därför har vi valt (för oss det ända riktiga) att vigas på ett sätt som vi båda kan stå för och accepterar.

• Oktoberbride

Loka: Hm, måste blandat ihop dig lite md Elte kanske, sorry!
    Vi ska dessutom inte välja bort det kyrkliga, utan snarare anpassa det så att vi kan stå för det.. dvs vi ska ha psalmer, men inga som berör Gud så mycket som de flesta gör. Vi ska ha bibelläsning, men försöka hitta något som är fint utan att det behöver bli väldigt kristet..

• miff

Jag förstår inte riktigt varför många sätter likhetstecken mellan kyrka = vackert och stämningsfullt och borgerligt = tråkigt och stämningslöst. Jag har varit på två bröllop, ett i kyrkan, och det var faktiskt ganska tråkigt, och ett borgerligt, som var hur fint som helst, utomhus i en vacker trädgård, så det jag har sett har varit precis tvärtom, allt handlar ju om vad man själv vill lägga in i det och hur man utformar det.

Det är ju faktiskt inte så att man är tvungen att gifta sig på två minuter i ett tråkigt rådhus bara för att det är borgerligt. Jag kan inte hjälpa att jag blir irriterad på folk som inte är med i kyrkan, men som går med bara för att gifta sig där. Som någon sa i ett annat inlägg i en annan tråd, jag trodde att kyrklig/borgerlig vigsel handlade om tro och inget annat. Stämningen kan man få i alla fall.

• Tuve04

Innan den nya psalmboken kom fanns förutom gamla psalmboken också en tilläggsbok med sånger. Fråga kantorn efter tilläggsboken för många sånger i den är lättare att sjunga, mer visaktiga. Alla innehåller dock religöst budskap för det är ju det som är grejen med psalmer och kyrkliga sånger.

• proudtobetogether (aka silence)

Det betyder otur att svära vid något man inte tror på. Det tror jag i alla fall.

• sussi_lull

Psalm som psalm...eller? Finns psalmerna med i psalmboken är det väl inget att bråka om. Sen är det väl upp till var och en att välja där ur.
    Gud finns väl överallt, han är inte speciellt närvarande bara för att det är i en kyrka!
    Hatar kristen stelhet!!!

• sussi_lull

Kanske dags att kyrkan förnyar sig lite så folk vill gå dit...Inte ens Gud själv vill nog ha denna stelhet. Gud har humor!!!

Saker förändras hela tiden i samhället, hänger med i utvecklingen. Svårt för kyrkan då att vara på samma sätt som förr!

Svar på tråden tips på psalm som inte är så "Psalmig" :)