• Oktoberbride

tips på psalm som inte är så "Psalmig" :)

Jag behöver hjälphjälphjälp!

Vi vill ha någon psalm att sjunga i kyrkan tillsammans med alla våra gäster.. Men vi vill ha en psalm som inte är så "psalmig", alltså inte så mycket Gud i, utan mer en fin sång..

Jättetacksam för alla era förslag!

• Svar på tråden tips på psalm som inte är så "Psalmig" :)
  • Ellte

Sanslöst... Jag blir så matt och ledsen när jag läser sånthär.

• Myzan

Vi träffade vår präst häromdagen och han ville absolut ha med 3 psalmer. Och vi som bara hade valt två.

• Loka

VARFÖR gifter man sig i kyrkan om man INTE vill det "psalmigt" och med gud inblandad???????
    Det finns något som heter borgligvigsel, där man slipper det som många tycks vilja ta bort!

*blir irriterad*

• Devoted

Men oj vad ni tillförde mycket då Ellte och Loka....

Oktoberbride, vi vill liksom du ha lättsammare psalmer om liv, sommar osv och inget mörkt och deprimerande.
    Vi väljer mellan
    199 = Den blomstertid nu kommer
    200 = I denna ljuva sommartid.
    201 = En vänlig grönskas rika dräkt.
    791 = Du vet väl om att du är värdefull

Lycka till.

• Ellte

Devoted: Vet inte vad jag ska skriva... Jag har tack och lov inga förslag på psalmer som inte handlar om Gud. Jag blir LEDSEN när folk behandlar en gudstjänst på detta sätt, med denna inställningen...ville bara tala om det. Om det inte tillför något för dig ber jag om ursäkt men..jag kan inte bara tiga!

• justine

vi ska bara ha piano i kyrkan. Kanns lite gladare eftersom min pappa dog hastigt for en manad sedan och da var det mycket orgel pa begravningen

• Oktoberbride

Elte och Loka:
    Alla är inte troende, faktiskt. Jag accepterar absolut att ni är det och att ni gifter er i kyrkan just för att ni vill gifta er inför Gud...men jag gifter mig i kyrkan eftersom det är stämmningsfullt och fint och hoppas att sånna som ni kan acceptera det också.
    Jag är inte ateist, men eftersom ingen i min släkt är så troende så vill vi inte ha en vigsel som är så kyrklig som ni vill ha era.
    Vi har en släkting som är präst och ska viga oss och han har full förståelse och respekt för vår inställning. Vi ska ha psalmer, men letar efter psalmer som inte är så "psalmiga" eller vad jag ska säga..

Så om vår präst kan acceptera detta så borde väl ni också kunna coola ner era bröllopsnerver lite?
    Om ni blir så upprörda så öppna inte ens diskusstrådar som denna tycker jag!

Lycka till med era bröllop!

• Meddelande borttaget
  • Ellte

Jag förstår faktiskt inte vad det är som ger dig rätten att uttrycka dig men inte mig... Men jag håller k*ften och stiger åt sidan såklart...

• Loka

Devoted
    En kyrka symboliserar ju trots allt gud och en tro, är man så pass lite troende så man inte kan acceptera gud anser i alla fall jag att man väljer ett annat alternativ. En vigselakt i kyrkan är en gudstjänst och att då vilja ha den utan gud övergår i alla fall mitt förstånd.
    Och jag tycker att det är tragiskt och respektlöst att vilja ta bort den del som kyrkan faktiskt står för.

Svar på tråden tips på psalm som inte är så "Psalmig" :)