• Oktoberbride

tips på psalm som inte är så "Psalmig" :)

Jag behöver hjälphjälphjälp!

Vi vill ha någon psalm att sjunga i kyrkan tillsammans med alla våra gäster.. Men vi vill ha en psalm som inte är så "psalmig", alltså inte så mycket Gud i, utan mer en fin sång..

Jättetacksam för alla era förslag!

• Svar på tråden tips på psalm som inte är så "Psalmig" :)
  • sussi_lull

DET skulle jag också vilja ha!
    Har hört att man MÅSTE ha 2 psalmer med!!! Stämmer det??
    Hade bara planerat in 2 kärleks visor och in och ut musik ska INTE spelas med orgel!
    Tycker INTE om orgel!

Någon som vet hur det ligger till?

• beverfia

Man behöver inte ha orgel som komp på psalmer, även om de flesta sådana låter bäst på orgel.
    Och ja det stämmer att man måste ha två psalmer med.

Ursäkta om jag låter tråkig och instängd nu, men om man vill ha kärlekssånger utan Gud nämnd istället för psalmer, så kanske man skulle överväga att gifta sig borgerligt istället för i kyrkan. Det är ju liksom lite av poängen med kyrklig vigsel att Gud är med...

• sussi_lull

beverfia

Tänkte ha borgeligt först, men blev kyrkan till slut. Har inget emot Gud, men gillar inte orgel. Förknippar den bara med begravningar, tyvärr!

• beverfia

Men be kantorn att spela psalmerna på piano då istället!

Eller så kanske det blir en möjlighet att omvärdera orgeln som instrument, för även om jag förstår att du förknippar det med begravning om du hört det mest där, så är det ett unikt instrument som kan låta både oerhört vackert och pampigt!

• Ephonine

Du vet väl om att du är värdefull är en jättefin låt som spelas på piano, finns i nya psalmboken. Sommarspsalmerna är ju också fina, behöver ju inte spelas på orgel, även om det är i mitt tycke väldigt fint.

• mulann

vilket psalmnummer har du vet väl om att du är värdefull?

• Ephonine

Tror att det är 791...

• sussi_lull

Ja, piano låter bättre! Ska höra mig för om det!
    Tack!

• beverfia

Den har nummer 791 i den nya psalmboken med tillägg.

• elis

411 och 82 handlar visserligen om Gud (gör väl de flesta psamler) men är kanske mindre psalmiga i sin framtoning.

Ta kontakt med din kantor och be henne spela lite för dig. Det var jättekul att göra det, det är så svårt att veta hur det verkligen låter annars.

Svar på tråden tips på psalm som inte är så "Psalmig" :)