• sussi72

Är så svartsjuk på hans ex

Finns där fler som jag härute? Jag har varit tillsammans med min kille i nästan 3 år och jag vet att han älskar mig mycket och allt. Men kan inte låta bli att tänka på hur mycket han älskade sitt ex. När vi träffades i början så pratade han ofta om henne, hur fin hon var etc. Sen dess har jag ofta grubblat över deras kärlek. Han verkar sårad och det känns som om hon var hans största kärlek. JAg har aldrig fått reda på varför det tog slut, för han vill inte berätta, men jag tänker ganska ofta på henne och på dem. Jag känner mig inte som hans stora kärlek och det är inte så kul.
    Behövde bara skriva av mig.

• Svar på tråden Är så svartsjuk på hans ex
  • johandenver

Det kanske är så att man har lättare för att bli svartsjuk på saker som man själv känner sig underlägsen i, eller inte områden där man inte känner att man har något att erbjuda.

Ett litet exempel som kanske blir lite flummigt...
    Säg att ens partner gillar blå ögon.
    Hans/hennes ex hade bruna ögon och man själv har blåa. Då har man liksom ingen anledning att känna sig svartsjuk.

• Skånetjej

Städa undan alla bevis på hans ex och lägg dem i en låda. Man behöver inte slänga alla gamla foton och kärleksbrev, men de ska inte heller ligga och "skräpa" lite varstans i er gemensamma bostad. Ju mer du ältar det här problemet desto större kommer problemet att bli. Risken är ju att ert förhållande till slut kommer att handla nästan enbart om henne. Han har ju sagt att du är mycket bättre än hon! Risken är att han reagerar tvärt om till slut och retar sig på din svartsjuka, och att det är därför han säger att hon var bra i sängen när ni grälar (vilket för övrigt är skitfult gjort, men ibland säger man saker man ångrar om man bråkar. Inget försvar, men kanske en förklaring...) Be honom städa undan sakerna och försök lägg hans historia bakom dig...

• Santa Fe

Förstår din reaktion, du har all rätt att vara upprörd.

Att lappar skrivna av henne och foton på henne ligger framme i lägenheten, det ska du inte acceptera.
    Det är en dödssynd för en partner att säga att ens f.d. var bra i sängen. Så gör man inte. Oavsett hur arg och förbannad man är så finns det vissa saker man absolut inte kastar rätt upp i ansiktet på sin nuvarande partner. Ord som sagts kan man inte ta tillbaka, de sitter alltid kvar.

• Skånetjej

Städa undan alla bevis på hans ex och lägg dem i en låda. Man behöver inte slänga alla gamla foton och kärleksbrev, men de ska inte heller ligga och "skräpa" lite varstans i er gemensamma bostad. Ju mer du ältar det här problemet desto större kommer problemet att bli. Risken är ju att ert förhållande till slut kommer att handla nästan enbart om henne. Han har ju sagt att du är mycket bättre än hon! Risken är att han reagerar tvärt om till slut och retar sig på din svartsjuka, och att det är därför han säger att hon var bra i sängen när ni grälar (vilket för övrigt är skitfult gjort, men ibland säger man saker man ångrar om man bråkar. Inget försvar, men kanske en förklaring...) Be honom städa undan sakerna och försök lägg hans historia bakom dig...

• Skånetjej

Ok, ingen aning om varför det där kom in två gånger...

• sussi72

JOhan. Jag vet att han gillar mörka tjejer och jag är blond. Kan vara därför jag är sotis eller?!

Nä nu har jag tjatat nog om detta, men jag ville bara höra andras kommentarer om det enbart är jag som är konstig. Visst är jag svartsjukt lagd, men i detta fall har nog han hjälpt till lite på traven, tror jag. Jag ska försöka sopa undan den kvinnan och lämna henne bakom mig.

• johandenver

Jag tror faktiskt lite svartsjuka kan komma av sådana saker (blondbrunett), ja.
    Jag kan ju bara tala för mig själv men så är det för mig i alla fall.

Du är absolut inte konstig, plus att han verkar ha hjälpt dig en del på traven, som du säger.

• sussi72

Johan, Menar du att du varit svartsjuk pg a det där med färger, dvs att du har en viss färg som din tjej egentligen aldrig haft tidigare!?
    Jag har alltid haft mörka killar, så en dag träffade jag en ljus skallig kille som ville se foton på mitt ex. När han såg att killen hade jättetjockt o mörkt hår blev han helt paff och började bli jättesvartsjuk, så du kan ha rätt.

• johandenver

I mitt fall kanske det inte är så mycket ögonfärg och sådant men ibland egenskaper och färdigheter som man känner att man inte har, men gärna skulle vilja ha.
    Det behöver ju inte vara egenskaper som partners ex haft heller utan man kan ju bli svartsjuk på vem som helst egentligen.

Hoppas det där gick att förstå

• johandenver

...fast det kanske är avundsjuka?
    Vad är egentligen skillnaden?

Svar på tråden Är så svartsjuk på hans ex