• sussi72

Är så svartsjuk på hans ex

Finns där fler som jag härute? Jag har varit tillsammans med min kille i nästan 3 år och jag vet att han älskar mig mycket och allt. Men kan inte låta bli att tänka på hur mycket han älskade sitt ex. När vi träffades i början så pratade han ofta om henne, hur fin hon var etc. Sen dess har jag ofta grubblat över deras kärlek. Han verkar sårad och det känns som om hon var hans största kärlek. JAg har aldrig fått reda på varför det tog slut, för han vill inte berätta, men jag tänker ganska ofta på henne och på dem. Jag känner mig inte som hans stora kärlek och det är inte så kul.
    Behövde bara skriva av mig.

• Svar på tråden Är så svartsjuk på hans ex
  • Skånetjej

sussi72,

jag hade en gång en pojkvän som gjorde mig fruktansvärt svartsjuk. Jag hade kort ljust hår och han började berömma min väninna från Chile som hade långt mörkt hår att han tyckte att tjejer skulle ha långt hår och att brunetter var snyggast o.s.v. Det där var inte heller en engångsföreteelse, vilket kanske var anledningen till att jag till slut sparkade ut honom... Det är ju ungefär som att vara mullig, och få höra ens kille tjata om hur snyggt det är med smala tjejer. Jag antar att det varierar mellan olika personer och olika förhållanden, men till slut måste man ändå ställa sig frågan: "Gör han mig lycklig?" Gör han inte det, och man inte heller kan komma på något sätt att rätta till det som inte riktigt stämmer, ja då är man kanske inte rätt för varandra helt enkelt...

• Bonadea

Det är ju helt naturligt att man tänker lite på hans ex till en början. Nu har ni ändå varit tillsammans i tre år. Det är dig han valt. Det finns en anledning till att det tog slut mellan dem. Det var helt enkelt inte meningen att det skulle vara de två! Försök tänka så! Jämför dig inte med henne. Förstår om det blir värre om han pratar o så om henne... tala om för honom hur du känner och att du helst vill att han inte pratar så mkt om henne med dig... han kanske tänker sig för lite om han förstår hur du tänker. Men ett ex är ett ex... Vem som är hans stora kärlek i livet det vet han bara själv. Inget du ska behöva grubbla över. Det är dig han är med nu! Är det andra saker du är missnöjd med i förhållandet ska du givetvis fundera över vad du vill.

• Ariel The Mermaid

Åhhh, Sussi72, om du visste hur mycket jag känner igen mig!

Jag och min karl var bästa kompisar ett bra tag innan vi blev tillsammans - vilket medförde att jag redan innan vi blev tillsammans fick höra hur bra/fin/snygg hans fd var! Han berättade att han tyckte bäst om en viss typ av tjej = mullig, blond, storbystad, icke piercad snäll tjej. Att tillägga är att jag är liten, mörkhårig, mager, hyffsat aggressiv och då var piercad över i princip hela kroppen! När vi sedan blev tillsammans var jag såååå otroligt svartsjuk på denna blonda amazon han varit förlovad med i 6 år. Det fanns kort på henne överallt, t om på skärmsläckaren till datorn och jag störde mig väldigt på detta. Jag påtalade detta ett otal gånger, men inget hände! Förrän jag sa till honom att jag inte var en sådan person som bara kunde godta att han inte respekterade mina önskemål om att korten på exet skulle bort. Jag gav honom ett ultimatum = du får gärna minnas henne och spara kort (de hade ju trots allt levt tillsammans) , men nu är det mig du lever med och jag kräver att du respekterar mina känslor. Annars är det över! Det tog faktiskt skruv (tror inte att han förstod hur mycket detta hade stört mig förrän då) .

Numer har jag fått lite distans till detta med exet och bryr mig faktiskt föga! Han valde ju trots allt mig - fastän jag inte såg ut som det ideal han hade, vilket måste innebära att han tyckte att jag hade en alldeles FANTASTISK personlighet! Det är ju faktiskt den som kommer att bestå åren igenom - inte skönheten!

Det är lågt som f*n av honom att ta upp henne när ni bråkar, så jag säger bara som Grynet: Ta ingen skit!
    /kramar Ariel

• Lill-stina

Sofi, jag känner igen din situation, ang. hur du kände iallafall. Förra sommaren jobbade både jag och sambon, han jobbade däremot nästan konstant, han jobbade enormt mkt övertid och var sällan hemma.. jag har egentligen inget att oroa mig för när det gäller sambon, han skulle aldrig göra något mot mig.. men ÄNDÅ får jag dessa tankar i huvudet.

Jobbade en tjej i min ålder på hans jobb och jag hatade henne verkligen! Jag var helsäker på att hon var ute efter honom.. det som bidrog lite också var att han alltid var så himla trött att vi aldrig myste särskilt mkt under hela sommaren, det gjorde mig ännu mer deppig.. tyvärr är det här inget som blir bättre, jag kan få sting av svartsjuka ofta, när jag inte ens har nån anledning.. både han och jag är ganska utled på det vid det här laget

• ChristiansBrud

det med svartsjuka är aldrig lätt. jag lider av liknande tankar ofta, däremot inte med lika stor osäkerhet som du. Om ni varit tillsammans i tre år borde han älska dig minst lika mycket som henne, annars borde han ju inte vara med dig. Prata med honom om din osäkerhet.

• sussi72

Men jag kan bli jättesvartsjuk bara jag kommer till hans föräldrar och vi tittar på gamla foton, så ser jag henne på nåt foto från deras tid tillsammans eller nån resa ihop. Det knyter sig i hela magen. Usch! Känner någon mer som jag i det läget eller är jag överdrivet svartsjuk? Jag vet att han har mig nu, men ändå...

• Fredrika1

Jag sällar mig till övriga: Det är oerhört lågt av honom att ta upp henne när ni bråkar, det är ju i en situation man är sårbar i ändå, utan att få höra hur exet var så mkt bättre....
    Det är lätt vid såna tillfällen att få för sig att hämnas och göra honom svartsjuk.. Tyvärr så brukar det väl inte bli bättre av det.. Det enda som hjälper är att försöka prata (utan att tjata) om hur mycket det sårar dig, funkar inte det är det kanske dags att sätta någon sorts ultimatum.

Jag tycker att det i och för sig är ganska normalt att känna en viss svartsjuka på ex, inte så att det skadar relationen på något vis. Men man vet ju att sin partner har haft känslor för exet och hur vet man att dessa verkligen är försvunna???
    Själv har jag problem med att jag är oerhört svartsjuk när vi umgås med mina kompisar. Jag är så rädd att han ska tycka de är roligare och framförallt snyggare.
    Min bästa kompis gick bakom min rygg och låg med min första kille jag var tillsammans med och de blev senare ihop. Jag har förlåtit henne för länge sen (hon ångrade sig bittert... ) men sveket finns ändå kvar...
    Sen så läser man undersökningar om vad partnern fantiserar om och då är partnerns kompisar alltid i topp... Jag vet, man kanske inte ska lita på att de är helt empiriska men ändå....

• Ebbalala

Att han tar upp exet när ni bråkar beror nog "bara" på att han vet att det är din svaga punkt och att det tar extra mycket. Kanske ingen tröst och jag skulle definitivt slå näven i bordet, det finns ingen acceptans för sådant beteende! Go girl, ta ingen skit!!

• Paranoia

ush ja det är klart att det känns o att det gör ont i själen att se på foton o grejer. men samtidigt så är hon faktiskt en del av hans liv, han o föräldrarna kan ju inte gärna slänga fotona. hur har du gjort med din fd, jag menar med foton tex? har man upplevelser tillsammans så kan man ju inte ta det ifrån dem...men hade du tyckt att det kändes helt ok att titta på dessa foton på honom o hans ex, då hade man nog undrat. jag tycker du är fullt normal, det kommer aldrig vara trevligt att kolla på ex, höra historier om ex osv... men jag förstår att det har blivit lite för mycket för dig med henne, då han drar upp "den där" när ni bråkar o sånt...

glöm aldrig... att ex är ex av en anledning!

skickar ett dussin kramar till dig

• julia*

Jag tål inte heller att se bilder på min sambos ex. Inte så att det knyter sig i magen, men jag tycker inte om det. Särskilt bilder där han sitter och håller om henne, då tänker jag bara på hur bra de hade det då och blir sotis.

Svar på tråden Är så svartsjuk på hans ex