• smirris

var ska man bo???

Hej alla Göteborgare! Jag och min man ska till sommaren flytta till göteborgsregionen. Dock är det svårt att hitta bostad...suck...
    Skulle vilja ha tips på trevliga områden i lite olika kommuner som ex Partille, Lerum, Ale, Härryda, Mölndal, Kungsbacka, Kungälv, Alingsås tätort och Bollebygd. Alltid lika svårt när man ska flytta till ett nytt ställe, man har ingen aning om var det är trevligt eller var det är otryggt att bo. Hoppas ni kan hjälpa oss! Tack!

• Svar på tråden var ska man bo???
  • Guldfisken

Gift Anna: Förresten, i vilket område på Hisingen bor ni? *nyfiken*

• Gift Anna

Guldfisken, Intill Biskopsgården,var i Johanneberg bor ni*även jag nyfiken!* :D

Vi bodde vid Eklandag. när vi bodde där.

• Guldfisken

Ah, nästan där vi bor nu. Bor på Gibraltarg.

• Mrs. Simon

nej du behover inte tycka synd om mig Guldfisken. Det ar jattekul att du kan bo i en sadant "poppis" omrade. Jag ar inte sa intresserad om det ar inne eller inte det ar bara pa "fel " sida av Gotet. Hisingen...jag ryser huh!

• Ellte

Jag har alltid tyckt att Hisingen verkar vara ett otrevligt ställe att bo på men nu har i princip alla mina kollegor flyttat dit och trivs hur bra som helst så jag antar att jag får inse mitt misstag :D Hisingen är väl Sveriges fjärde största ö så man ska la inte dra hela över en kam... :D

• brunetten

smirris, när det gäller Kungsbacka så tycker har vi tittat en hel del på hus i Onsala, Kullavik och Malevik. Tyvärr är husen dyra i dessa områden och rent krasst kan man väl säga att husen blir billigare ju längre bort från Göteborg du kommmer. Så i Onsala är det generellt billigare än i Malevik och Kullavik. Det som jag tycker är mest positivt med dessa områden är att de ligger så nära havet.

Hoppas att ni hittar något som känns bra. Fråga gärna igen.

Sedan måste jag bara får skriva till Guldfisken att jag bor också på Gibraltargatan .

• smirris

Tack för alla svar! En del var bra medan andra kändes lite onödiga. Varför ha så mycket spydiga kommentarer??? Det är väl bara att inse att man tycker olika and that's it. Måste man tvista om vilket som är bäst....

Men de som har svarat på vår fråga, TACK! Det var några som tyckte att vi skulle fundera över hur vi vill bo och det har vi gjort. Vi vill helst få tag på en radhuslägenhet, så man har möjlighet till egen trädgård. Helst vill vi nog bo i någon av de småkommuner som finns runt Göteborg. Så tipsa oss om områden där det finns radhus!

• West

smirris - Radhus... I Kungsbacka, både centralt och utanför centralorten, finns det gott om sådant.

Börja sök på ex hemnet/bovision och se vad du kan hitta. Eller läs radannonser i dels lokala tidningar (Kungsbacka har Norra Halland resp Kungsbacka tidning och nu även Kungsbackaposten) som mer regionstäckande tidningar som GöteborgsPosten.

Får du fram nåt så kasta in en fråga här om området så lär du säkert få svar från någon! :D
    - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
    brunetten - Tänkte bara lite på ditt inlägg... Om du kan tänka dig bo i Onsala, men tycker att det är för dyrt (lät lite så) varför inte titta mer söderut i Kungsbacka kommun. Tänkte på Åsa. Det börjar också bli ganska dyrt, men du har havet där också! :) Dessutom, om man skall se det helt krasst till biltrafikens verklighet så tar det ungefär samma tid att ta sig från ex Onsala till Göteborg som Åsa till Göteborg. Det är 50 väg i princip hela Onsalavägen _innan_ du kommer ut till motorvägen, medan du från Åsa kör en 70/90 väg tills du kommer till motorvägen.

...bara en tanke om nytänkande... :) Även Fjärås/Hanhals har en del havsnära! Fast, den trista sanningen är ju - ju "mer hav" man vill ha, desto mer pengar... Oavsett vart man är intresserad av att köpa. :(

• Gift Anna

Smirris, är ni sugna på radhus, så finns det mysiga områden i Kållered utanför Mölndal.

• Guldfisken

Ellte: Nej, inte med allt det nybyggda vid bland annat Eriksberg så finns det ju lika många bostadsvarianter på Hisingen nu för tiden som det finns i Göteborg i stort.

brunetten: Nej, vad kul! Skall spana efter en brunett från mitt köksfönster. :)

• Ellte

I Mölndal finns Eklanda (lite dyrare) och Balltorp samt Axgatan som jag tycker är trevliga radhusområden... Eklanda & Balltorp är små städer (byar?), med massa skog runtom, i sig själva men har nackdelen att det är lite svåra kommunikationer. Axgatan ligger centralt i Mölndal (granne med mig ;)), också väldigt nära skogen och jättenära till bra lokaltrafik till stan (= Göteborg)

:) Välkommen hit!

• brunetten

Smirris,

det byggs ganska mycket radhus/parhus områden söder om Göteborg. Jag har hört om projekt allt mellan Mölndal och Kållered. Om ni är intresserade av nybyggda områden så kolla även byggföretagen som NCC, Skanska, JM mfl.

West, tack för din kommentar . Till saken hör att vi har mycket vänner och släktingar i Onsala så att det är en av orsakerna till att vi vill bo där, förutom havet.

• West

brunetten - aha! Okej! :) Finns ju en del som inte har anknytning till Kungsbacka kommun men ändå väljer att "flytta ut" som inte har en aning om nåt... Som smirris ungefär... ;)

Lycka till iaf! :)

Svar på tråden var ska man bo???